Ştefan Roşeanu, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), a declarat marți, 20 februarie 2024, în cadrul Forumului de Infrastructură, Transporturi și Logistică – ediția a III-a, organizat Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv, că licitaţia pentru trenurile pe hidrogen este în desfăşurare, fiind necesare unele compromisuri, cum ar fi reducerea cerinței de fiabilitate la 90%, față de peste 98% în alte licitații, pentru a se conforma Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), potrivit AGERPRES.
El a adăugat că acest proiect reprezintă una dintre cele mai complexe licitații, iar unele semnale sugerează că industria nu poate îndeplini nici măcar această cerință redusă, din cauza unor probleme tehnice precum funcționarea slabă a celulelor de producție a energiei electrice în condiții reci, ceea ce a fost subestimat în fazele de prototip. Licitația va implica și investiții noi în stații de încărcare cu hidrogen, având un impact semnificativ.
De asemenea, ARF dorește să construiască noi stații de cale ferată și puncte de oprire în parteneriat cu autoritățile locale, pentru a facilita accesul în localități. Licitația a fost relansată în decembrie 2023, după ce procedura anterioară a fost anulată din cauza unei singure oferte neconforme. Această nouă încercare implică modificări ale strategiei de achiziție, inclusiv separarea achiziției de hidrogen de cea de vehicule și mentenanță, pentru a reduce riscurile pentru furnizori.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
„Avem în derulare licitaţia cea mai complicată, cea a trenurilor pe hidrogen. Avem semnale că de data aceasta am lăsat suficient de jos coada cât să ajungem aproape de ceea ce poate de fapt industria să facă, pentru că, ceea ce s-a lăudat industria în 2021, n-are nicio legătură cu realitatea. Şi pentru că este una dintre bornele PNRR, a trebuit să facem compromisuri peste compromisuri. Vă dau un exemplu, cel mai concludent: dacă în toate celelalte licitaţii fiabilitatea pe care noi o cerem este de peste 98%, deci avem punctaj între 98% şi 99,99%, aici a trebuit să scădem cerinţa de fiabilitate la 90% – şi încă primim semnale că s-ar putea ca nici la 90% să nu poată trenurile să fie garantate, pentru că, în realitate, trenuri pe hidrogen, în Occident, au ajuns să stea la gard, deoarece celulele de producţie a energiei electrice nu funcţionau aşa de bine în timpul rece, cum s-a crezut în fazele de prototip„, a afirmat Roşeanu, la Forumul de infrastructură, transporturi şi logistică, organizat de Revista Club Antreprenor şi Ziarul Pozitiv.
Proiectul este finanțat prin PNRR și bugetul de stat, iar trenurile vor fi utilizate pe linii neelectrificate din România, contribuind la decarbonizarea transportului feroviar în contextul în care peste 50% din rețeaua feroviară a țării este neelectrificată.