Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a lansat la finalul lunii mai 2023 o adresă specială de e-mail (spsf@anpc.ro.), cu scopul de a veni în sprijinul consumatorilor care identifică elemente menite să le afecteze direct interesele și să îi determine să ajungă într-o situație financiară dificilă, în timpul derulării unui credit bancar contractat.
Într-o adresă de răspuns pentru site-ul clubantreprenor.ro, ANPC a precizat că “Până la această dată (28 iulie 2023 – n.r.), pe adresa de mail spsf@anpc.ro s-a primit un număr de 503 reclamații”.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Adresa ANPC poate fi citită aici.
De remarcat că majoritatea reclamațiilor consumatorilor se referă la graficele de rambursare ale creditelor ipotecare, iar o mică pondere se adresează creditelor de nevoi personale.
Deși acțiunea ANPC de amendare a băncilor a fost una puternic mediatizată, numărul reclamațiilor transmise de consumatori nu reflectă realitatea pe care a încercat să o transmită prin declarații președintele ANPC, Horia Constantinescu. Acesta a numit băncile “cămătari cu sedii elegante și atitudine cartelară”.
În replică, Florin Dănescu, Președintele Executiv al Asociației Române a Băncilor a subliniat că sistemul bancar „va analiza toate pârghiile juridice prin care va sancționa această nedreptate”.
ANPC a amendat în luna mai 19 bănci în legătură cu modul de calcul al dobânzilor şi rambursarea creditelor. Suma cumulată pentru toate băncile este de aproximativ 950.000 de lei. Mai multe bănci au obținut la Curtea de Apel București suspendarea Ordinului președintelui ANPC prin care au fost sancționate.