Interviu cu Dana GRUIA DUFAUT
Avocat Fondator, Cabinet de Avocat GRUIA DUFAUT
Profesia de avocat
va continua să evolueze rapid în următorii ani
Ce înseamnă echipa GRUIA DUFAUT şi care sunt principalele arii de expertiză pe care le acoperiți?
Echipa Cabinetului GRUIA DUFAUT reprezintă un grup de profesioniști care oferă servicii juridice specializate în dreptul afacerilor, pentru o clientelă formată atât din companii românești, cât și străine, provenind din diverse sectoare ale economiei, de la producția industrială, până la furnizarea de bunuri și servicii. Această echipă este formată din avocați cu experiență și competențe distincte în zona de consultanță si de litigii, precum și din asistenți și personal administrativ care sprijină activitatea avocaților. Ne bazăm, de asemenea, pe o rețea de colaboratori externi din sectoare conexe pentru a oferi servicii 360 de grade clienților noștri.
Ariile de expertiză pe care le acoperim includ dreptul societar & contractual, dreptul imobiliar, dreptul muncii, dreptul concurenței, dreptul proprietății intelectuale, dreptul fiscal sau achizițiile publice și alte domenii reglementate. În cadrul acestor arii de competență, oferim o gamă destul de variată de servicii, de la alegerea formei juridice pentru o companie care dorește să pătrundă pe piață, până la Exit, trecând prin asistență în negocierea și redactarea contractelor, consultanță în legătură cu M&A și reorganizări sau în problematici de drept fiscal, dreptul muncii și protecției sociale, GDPR sau proprietate intelectuală, precum și reprezentare în litigii și arbitraje comerciale.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Ceea ce ne individualizează este mai ales dubla noastră cultura juridică româno-franceză, pe care o avem încă de la începutul anilor 90, când am pus bazele Cabinetului, ca avocat în Baroul Paris, iar ulterior ca avocat și în Baroul București. În tot acest timp, am avut alături avocați care în majoritate au o dobândit o formare juridică atât în țară, cât și în străinătate și care au competențele necesare pentru a aborda tematici juridice cu o perspectivă amplă, în funcție de specificul legislației și practicile juridice din România, Franța sau alte jurisdicții relevante.
Cum este să conduceți o echipă de avocați? Cât de confortabilă este această poziție, știut fiind că avocatura este o profesie liberală…
Conducerea unei echipe de avocați implică provocări specifice și importante. Vocația unui avocat este de a fi independent și de a aduce prin gândirea sa o abordare creativă și constructivă în rezolvarea problemelor juridice ale clienților, ceea ce contribuie la diversitatea și inovația din cadrul echipei. Am insuflat colaboratorilor că, dincolo de individualitatea fiecăruia, suntem o echipă care are ca obiectiv, prin fuziunea competentelor individuale, găsirea celor mai bune soluții pentru client. Am împărtășit, de asemenea, colaboratorilor cabinetului din experiența și cunoștințele pe care le-am acumulat ca avocat în Franța și în România, pentru a forma o echipă puternică și eficientă.
Văzute din exterior, lucrurile pot părea simple, dar trebuie să mărturisesc că nu totul a fost ușor de la început. Am fost, însă, deschisă să învăț mereu, iar în timp am cooptat în echipa de conducere colaboratori de încredere, pe care știu că mă pot baza. Împreună cu partenerele mele, Cristina Bojică și Teodora Koletsis, ne împărțim responsabilitățile și ne completăm reciproc pentru a imprima o viziune clară cabinetului și pentru a comunica cât mai bine cu echipa, astfel încât să dezvoltăm o strategie eficientă și să ne atingem obiectivele.
Cum stimulați creativitatea angajaților?
Din punctul meu de vedere este foarte important să existe un mediu de lucru pozitiv, care încurajează comunicarea deschisă și interacțiunea între oameni. Un aspect important care mă preocupă este să pot oferi oportunități pentru ca toți membrii echipei, în funcție de înclinațiile si aptitudinile lor, să se poată angaja în proiecte noi și provocatoare, care să îi ajute să își extindă setul de abilități și cunoștințe.
În fine, cred că la fel de importante sunt recunoașterea și recompensarea gândirii creative, pentru că aceasta contribuie la motivarea colaboratorilor de a continua să gândească în afara tiparelor și de a pune pe masa clienților soluții îndrăznețe dar potrivite și fezabile.
Care sunt avantajele celor care apelează la serviciile Cabinetului dumneavoastră?
Alegerea unui birou de avocatură de business cu avocați capabili să abordeze jurisdicții diferite, dar și cu o practică ce se întinde pe mai bine de jumătate de secol poate oferi mai multe avantaje.
În primul rând, putem oferi o mai bună gestionare a riscurilor născute din activitatea clientului. Prin specificul nostru, avem acest reflex de a ne asigura că respectăm întotdeauna legile și reglementările locale, dar și pe cele ale companiei mamă, dacă vorbim, de exemplu, de sucursala unei firme internaționale prezente în România sau angajate într-o tranzacție transnațională.
De asemenea, experiența acumulată în cei peste 30 de ani de activitate în gestionarea proiectelor complexe, reprezintă un know-how important pe care îl punem rapid la dispoziția clienților, indiferent de natura și amploarea problematicilor juridice cu care se confruntă. Suntem mândri să avem o echipă care se remarcă prin curiozitate și pasiunea pentru drept și instituțiile juridice, care este dornică să își dezvolte cunoștințele cu jurisprudența în domeniu și, astfel, să ofere o analiză pe mai multe paliere fiecărui dosar ce îi este prezentat.
În general, aceste beneficii fac din alegerea noastră, o opțiune serioasă pentru clienții care caută un serviciu juridic cuprinzător.
Prin ce se caracterizează stilul dumneavoastră de leadership?
Cred că stilul meu de leadership este caracterizat prin abordarea colaborativă și comunicativă. Pentru mine contează opinia și contribuția fiecărui membru al echipei, iar obiectivul meu este de a avea o comunicare deschisă cu fiecare în parte. Cred în actul de a conduce prin exemplu și mă implic întotdeauna alături de colaboratorii cabinetului în rezolvarea unor dosare unde este nevoie de experiența pe care o am.
De asemenea, cred în beneficiile stabilirii de obiective și așteptări clare și în furnizarea de suport și resurse necesare echipei pentru ca aceasta să le poată atinge. În general, îmi propun să creez un mediu de lucru motivant, care să încurajeze echipa să obțină cele mai bune rezultate. Echipa înseamnă partaj de cunoștințe și informații, dar și creativitate comună, în interesul clientului.
Cum au trecut / trec clienții prin această perioadă tumultoasă, marcată de războiul din Ucraina și de inflație?
Companiile se confruntă cu numeroase provocări, nu doar ca urmare a războiului din Ucraina sau a creșterii inflației. Aceste provocări vin peste cele ce se manifestă deja de câțiva ani: penuria de forță de muncă, evoluția digitală sau multiplicarea obligațiilor și constrângerilor legale în anumite zone sensibile, precum guvernanța corporativă, protecția mediului, securitatea cibernetică etc.
Cu toate acestea, unele companii au găsit noi oportunități de creștere și expansiune.
În ceea ce privește impactul războiului din Ucraina, companiile din industrii precum producția și agricultura au fost, fără îndoială, afectate de perturbarea lanțurilor de aprovizionare și de fluctuațiile de prețuri. Rata ridicată a inflației a avut, de asemenea, un impact important, pentru că a afectat totul, de la costul bunurilor și serviciilor, până la ratele dobânzilor și deciziile de investiții.
În domeniul IT, de exemplu, unii dintre clienții noștri se confruntă cu o concurență puternică în atragerea și reținerea talentelor, în timp ce firmele din sectorul financiar trebuie să navigheze într-un cadru legal complex, cum ar fi cel al conformității cu reglementările europene și naționale privind prevenirea spălării banilor.
În general, companiile care au reușit să se adapteze și să prospere în acest context economic și geopolitic sunt cele care, fie au adoptat noi tehnologii, fie aveau deja preocupări în domeniul inovării și optimizării costurilor.
Ca avocați de business, rolul nostru a fost și rămâne acela de a ne ajuta clienții să navigheze prin hățișul legislativ, oferindu-le consultanță și suportul necesar pentru a reuși.
Activând atât în Franța cât și în România, aveți o viziune integrată a mediului de afaceri și a legislației. Care sunt principalele motive pentru care firmele din Hexagon continuă să investească în țara noastră?
Experiența pe care am dobândit-o mai întâi în Franța, apoi și în România, încă de la deschiderea țării spre o economie de piață, la începutul anilor 90, îmi permite să am o perspectivă globală asupra oportunităților de investiții în cele două țări. Companiile franceze sunt atrase de oportunitățile și potențialul de creștere din România.
Fiscalitatea și, poate într-o mai mică măsură decât altădată, costul forței de muncă rămân factori atractivi pentru companiile franceze care doresc să externalizeze unele dintre activitățile lor. În plus, România este membră a UE și oferă un mediu juridic relativ stabil și previzibil.
Cât de mult își cunosc românii drepturile? Cine ar trebui să se ocupe constant de creșterea nivelului de educație juridică în țara noastră? Cum se pot implica avocații în acest proces?
Gradul de cunoaștere a acestor drepturi variază în funcție de nivelul de educație al fiecăruia și de accesul la resursele juridice.
În activitatea mea am întâlnit destui antreprenori care nu erau pe deplin conștienți de drepturile și de mijloacele legale pe care le aveau la dispoziție pentru rezolvarea problemelor lor. În ultima perioadă constat totuși o ușoară îmbunătățire, deși în continuare accesul la informație este greoi pentru antreprenori și prezentarea acestor informații este făcută în mod neprofesionist de către unele instituții abilitate.
Revenind însă la întrebarea dumneavoastră, cred că principala responsabilitate pentru a crește nivelul de educație juridică revine Guvernului și instituțiilor din subordinea acestuia, ca și societății civile care trebuie să accelereze proiectele comune care au ca și scop creșterea nivelului de alfabetizare juridică. Am aflat de câteva inițiative derulate în unele școli dar, în general, acestea sunt limitate și nu acoperă de cele mai multe ori decât zona urbană.
În fine, cred că și avocații de business au un rol de jucat în acest proces. Și asta încercăm să facem la GRUIA DUFAUT, oferind clienților informații cât mai clare cu privire la drepturile și obligațiile lor legale, fie în cadrul activității de consultanță, cât și prin intermediul newsletter-ului pe care îl transmitem periodic.
Cât de mult a schimbat tehnologia modul de lucru al avocaților și comunicarea acestora cu autoritățile și clienții?
Tehnologia a avut un impact semnificativ asupra profesiei juridice în ultimii ani. Odată cu apariția uneltelor și platformelor digitale, avocații pot lucra mai bine, comunica mai eficient și accesa informații mai rapid. De exemplu, putem folosi software-uri pentru a stoca și partaja documente în siguranță cu clienții și colegii și pentru a organiza întâlniri virtuale.
În același timp, tehnologia ridică noi provocări pentru profesia noastră. Pe măsură ce ne bazăm mai mult pe comunicarea digitală și stocarea datelor, trebuie să fim siguri că am luat toate măsurile și respectăm standardele de confidențialitate și securitate pentru informațiile în posesia cărora intrăm. Trebuie să fim, de asemenea, în măsură să ținem pasul cu noile dezvoltări în tehnologie și să ne creștem la rândul nostru competențele digitale, dincolo de înțelegerea cerințelor legale privitoare la unele subiecte precum securitatea cibernetică, protecția datelor sau drepturile de proprietate intelectuală.
În general, cred că evoluția tehnologică aduce atât beneficii, cât și provocări. Depinde de fiecare să ne adaptăm la aceste schimbări și să continuăm să oferim cel mai înalt nivel de servicii clienților, într-un peisaj tehnologic și digital în continuă schimbare.
Cum vedeți evoluția profesiei de avocat în viitor, ținând cont de impactul tehnologiei și de exigențele clienților?
Personal cred că profesia de avocat va continua să evolueze rapid în următorii ani. În ceea ce privește tehnologia, ne putem aștepta să vedem instrumente și platforme digitale chiar mai avansate, dar în același timp și o reglementare mai strictă, în special cu privire la utilizarea AI și a învățării automate în cercetarea și analiza juridică.
În același timp, ne confruntăm deja cu o schimbare continuă a cerințelor clienților, care se așteaptă la o valoare adăugată mai mare pentru banii plătiți pentru onorarii și la practici de facturare mai transparente.
Un alt trend cheie pe care îl văd este globalizarea profesiei de avocat. Cum tot mai multe afaceri operează în întreaga lume, avocații trebuie să poată naviga prin sisteme juridice complexe și diferențe culturale pentru a oferi consultanță și reprezentare eficiente clienților. Suntem obligați să evoluăm pentru a putea răspunde nevoilor în continuă schimbare ale clienților și complexității problematicilor de ordin juridic.
Cum apreciați organizarea și influența confederațiilor patronale din țara noastră, comparativ cu organizarea sindicatelor?
Atât confederațiile patronale, cât și sindicatele au un rol important în conturarea relațiilor de muncă și în susținerea intereselor membrilor lor. În România, confederațiile patronale au avut o influență mai mare decât sindicatele, în parte datorită tranziției țării de la un regim comunist la o economie de piață. Mulți angajatori s-au organizat în confederații pentru a-și proteja mai bine interesele și a se angaja în dialog cu autoritățile.
Cu toate acestea, sindicatele sunt, de asemenea, o voce importantă pentru lucrători și au devenit din ce în ce mai active. Vedem, cel puțin în ultimii ani, că acestea au avut un rol cheie în susținerea drepturilor salariaților și în promovarea unor modificări legislative și reglementări în domeniul protecției sociale și relațiilor de muncă.
Important este însă să existe un echilibru între confederațiile patronale și sindicate pentru asigurarea unui climat de afaceri corespunzător nevoilor actuale de dezvoltare ale României.
Cum vedeți evoluția antreprenoriatului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa? Găsim modele?
Evoluția antreprenoriatului depinde de numeroși factori, între care mediul de reglementare, accesul la finanțare și la resurse în general, dar și atitudinile culturale față de antreprenoriat. România a înregistrat progrese semnificative în ultimii ani în ceea ce privește îmbunătățirea climatului de afaceri și atragerea investițiilor, dar în continuare este loc pentru mai bine, mai ales dacă comparăm cu rezultatele din alte state din regiune ieșite și ele dintr-un regim comunist, cum ar fi Polonia sau Cehia.
Vorbind despre modele, pot sa invoc modelul francez, dar cu siguranță modele găsim în toată Europa occidentală, în țările care au și cele mai puternice economii. În Franța, de exemplu, autoritățile au implementat cu adevărat politici și inițiative menite să promoveze o cultură mai antreprenorială, au oferit stimulente semnificative pentru start-up-uri, programe de finanțare pentru afaceri mici și au luat măsuri pentru îmbunătățirea accesului la mentorat și oportunități de networking. Drept rezultat, Franța a devenit un centru de inovație și antreprenoriat în Europa, cu un ecosistem vibrant de companii.
Sunt foarte mulți avocați capabili, care ar putea intra în politică să reformeze instituțiile statului, însă au o serie de reticențe. Cum vedeți dumneavoastră lucrurile?
Consider că este important să existe avocați implicați în politică și în reforma instituțiilor Statului, dar fiecare persoană are libertatea de a-și alege propriul drum. Alegerea de a intra în politică presupune un angajament și o responsabilitate sporite, iar unii dintre noi pot prefera să își concentreze eforturile strict în domeniul juridic.
Cred că mai important decât de a cere unui avocat să intre în politică, este ca avocații să se implice mai mult pro bono în societatea civilă, prin acțiuni de formare profesională și deontologică a tinerei generații, prin acțiuni de voluntariat către asociații și fundații care ajută la dezvoltarea societății civile și aduc o viziune nouă despre viitor.
Ce pasiuni aveți în afara profesiei? Cum vă relaxați după o săptămână intensă de lucru?
În afara profesiei și a diverselor angajamente extraprofesionale pe care le am în calitatea mea de consilier pentru francezii din străinătate din România și Republica Moldova, am câteva pasiuni care mă ajută cel mai mult să mă relaxez și să-mi alimentez creativitatea.
Una dintre ele este fotografia. Îmi place să surprind momente unice în imagini iar această activitate mă ajută să mă deconectez complet și să îmi exprim viziunea personală prin intermediul obiectivului aparatului foto.
O altă pasiune este colecționarea de obiecte vechi și unice, cunoscute și sub denumirea de brocante. Mă fascinează să descopăr obiecte care au o poveste și să le integrez în decorul meu personal. Participarea la târguri și expoziții de antichități este o sursă de inspirație și îmi oferă momente de relaxare și satisfacție.
Desigur, lectura rămâne un refugiu la fel de plăcut din calea unei zile pline.
Toate acestea mă ajută să evadez din rutina profesională și să-mi găsesc echilibrul după o perioadă intensă de lucru. Până la urmă, echilibrul între viața personală și cea profesională este crucial pentru a avea ceea ce numim o viață împlinită. Prioritizând fericirea și bunăstarea noastră în toate aspectele vieții, putem fi mai productivi și mai împliniți în carieră.