Coautori
Iulian Harpa – Managing Partner, HIM Public Affairs
Daniela Vasilescu – Finance Director, HIM Public Affairs
Raluca Alexie – Project Lead, HIM Public Affairs
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Ioana Stalpeanu – Marketing & Communications Manager, HIM Public Affairs




Dezvoltarea durabilă a fost definită de Națiunile Unite ca fiind o dezvoltare care răspunde nevoilor prezentului fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi.
„Nu este ceva ce ține de responsabilitate corporativă și CSR? Cred că am avut o echipă care se ocupa de asta în Departamentul de Comunicare…”
Pe măsură ce amenințările globale la adresa stabilității mediului, afacerilor, climatului politic și social se înmulțesc, întrebarea „Vom fi capabili să facem afaceri cu succes în trimestrul următor / anul viitor / următorii 5 ani” câștigă relevanță. A avea o abordare profesională structurată a acestor întrebări, este un act de bună administrare pentru afacerile și comunitățile noastre, lucru important pentru toți angajații, partenerii, clienții și partenerii financiari. Observăm obligații de sustenabilitate în contractele de credit, alături de lansarea de fonduri de investiții de capital centrate pe climă și durabilitate.
Acesta este motivul pentru care vă aducem în față o privire rapidă asupra domeniului sustenabilității, împreună cu apelul nostru puternic la acțiune.
A deveni sustenabil și a susține obiectivele globale ale ONU pentru dezvoltarea durabila (ODD) necesită un efort organizațional și financiar, dar este și un caz de afaceri foarte bun, prin noile oportunități de afaceri pe care le creează.
Orientările tehnice de sustenabilitate adoptate de Comisia Europeană sunt integrate în toate programele de sprijin cu finanțare publică lansate începând cu martie 2022, printre care obligația de a dedica părți semnificative ale investițiilor pentru atenuarea schimbărilor climatice, obligația de a integra accesibilitatea și asigurarea nediscriminării, precum și protecția mediului în elaborarea proiectelor.
Cum ne putem face ca afacerea noastră să devină sustenabilă fără să ajungem copleșiți și nesiguri de rezultate?
Este nevoie de o integrare a conceptului cu strategia companiei pe termen mediu și lung. Unele strategii ar putea fi deja incluse, prin simpla concentrare pe noile produse și servicii ecologice sau prin obiectivul companiei de a-și raționaliza utilizarea resurselor.
O abordare eficientă a sustenabilității este un proces continuu care începe cu o privire de ansamblu la nivelul organizației, asupra aspectelor semnificative de sustenabilitate ale modelului de afaceri al companiei. Această reflecție ar trebui să depășească subiectele imediat aparente, pentru a lua un exemplu din sectorul energetic, nu numai producând energie cu mai puține emisii de CO2 per MWh (ONU ODD 13 Acțiune climatică), ci și, probabil, ca mare angajator, să asigure o remunerație corectă și egală (ONU ODD 10 Inegalități reduse) sau o amprentă responsabilă pe pământ (ONU ODD 15 Viață terestră).
Pentru majoritatea companiilor listate din România, raportarea non-financiara este o chestiune de conformitate, întrucât acestea nu au integrat strategia financiara cu cea nefinanciară.
De asemenea, foarte puține companii consideră că aceasta este o oportunitate de a-și prezenta strategia de sustenabilitate și impactul dezvoltării lor pe termen lung.
Unele dintre cele mai bune practici în ceea ce privește raportarea sustenabilității în sectorul energetic din România, bazate pe informațiile publice, sunt:
– OMV Petrom – clasată în top 3 al industriei producătorilor de petrol și gaze în evaluările de risc ESG ale Sustainalytics, în octombrie 2021.
– E.ON – Raportul de sustenabilitate al Grupului E.ON în România reflectă performanța non-financiară a tuturor companiilor E.ON și a fost realizat din dorința de a crește transparența față de toate părțile interesate și de a îmbunătăți guvernanța companiei.
– CEZ – a publicat în 2021 al cincilea raport de sustenabilitate, care evidențiază succesele și provocările din 2021 și urmărește o transformare naturală în echipă.
– Romgaz – a publicat și în 2021 cel de-al 5-lea raport al lor, „Energie pentru un viitor durabil”, care abordează problemele relevante din cadrul Grupului Romgaz privind performanța lor economică, socială și de mediu.
Cea mai bună practică este elaborarea raportului de sustenabilitate în conformitate cu standardele GRI – cele mai utilizate standarde din lume pentru raportarea sustenabilității. Dorim să menționăm că echipa HIM este certificată în Raportarea de sustenabilitate conform standardelor GRI și are experiență relevantă în proiecte de sustenabilitate.
Etapa cheie a unui raport de sustenabilitate este analiza materialității care identifică aspectele economice, de mediu și sociale asupra cărora compania are un impact semnificativ, precum și acele aspecte care trezesc un interes deosebit din partea părților interesate relevante ale companiei.
Companiile sunt mult mai bine pregătite în abordarea problemelor sociale, salariale și legate de drepturile omului, cu coduri de etică, politici de remunerare pentru toți angajații, politici de audit al furnizorilor și politici anticorupție sau anti-mită. În schimb, doar un mic procent din companiile listate la Bursă adoptă o abordare sistematică a problemelor climatice și de mediu, dintre care majoritatea nu au o strategie adecvată de mediu.
Pe lângă faptul că este un proces de urmat, sustenabilitatea este o chestiune de educație în afaceri care ar trebui să fie condusă de sus în jos, de la conducerea de top până la fiecare angajat.
A avea o abordare a durabilității nu este doar pentru jucătorii mari!
Chiar și cea mai mică afacere poate fi afectată de o întrerupere a lanțului de aprovizionare sau de o creștere a prețurilor la energie – prin urmare, toți trebuie să adoptăm o mentalitate îndreptată către sustenabilitate. Ceea ce trebuie să facem, de fapt, este să ne regândim matricea riscurilor și oportunităților, folosind instrumentele pe care conceptul de sustenabilitate le pune în mâinile noastre.
Chiar dacă nu toate companiile vor considera eficient să mențină departamente sau personal specializat, investirea în conștientizarea echipei existente cu privire la sustenabilitatea afacerii, generarea conversațiilor interne în jurul acesteia, obținerea de ajutor extern și construirea unei strategii, este, totuși, realizabilă. Ca instrumente de măsurare și raportare a parametrilor, există noi soluții inovatoare în curs de dezvoltare de către antreprenori români susținuți prin fondurile norvegiene – care vor fi disponibile pentru utilizare de către toată lumea.
Asigurarea că afacerea dvs. este sustenabilă și nu dăunează semnificativ mediului sau societății, poate fi realizată fără cheltuieli mari și, în același timp, descoperind câteva oportunități bune de afaceri, precum și posibilități de a fi finanțat prin numeroasele programe lansate în ciclul de finanțare 2022 -2027.
Și pentru că anterior am vorbit despre companiile care își raportează anual activitățile non-financiare, am dori să precizăm și modalitățile prin care credem că ar trebui să se promoveze acest lucru, într-un mod sustenabil. Marketingul digital este unul dintre cele mai potrivite instrumente de promovare și conștientizare publică cu privire la sustenabilitate.
Având certificare recunoscută internațional de la Institutul de Marketing Digital și, implicit, expertiză în noile metode și tehnologii de promovare durabilă, recomandăm întotdeauna clienților noștri campanii de marketing și comunicare care utilizează doar strategii sustenabile.
Mai mult, pe drumul lor către dezvoltare și sustenabilitate, fiecare companie ar putea contribui pe termen lung la conștientizarea publicului, prin instrumente și tehnici de marketing digital. Fiecare brand care are produse sau servicii durabile, etice și practici ecologice ar trebui să-și facă publice acțiunile, pentru a crește gradul de conștientizare a publicului cu privire la sustenabilitate.
Marketingul digital este pentru dezvoltarea durabilă și chiar și conținutul lui ar putea fi ecologic!
Deoarece vedem toate elementele de mai sus ca fiind intrinsec legate (durabilitate, riscuri, oportunități, conversații publice și mesaje), recunoaștem noutatea multora dintre ele și necesitatea de a continua conversațiile, la o scară cât mai largă posibil și la care sunteți invitați să vă alăturați.











