Articol de Ileana Ionescu, Associate Director Advisory, KPMG
Companiile de bunuri de consum și retail (C&R) au fost printre primele afectate de impactul creșterii rapide a inflației și a așteptărilor tot mai mari de încetinire a economiei.
În recesiunile anterioare, unele afaceri au reușit să prospere, cel puțin în termeni relativi. Acestea s-au pregătit pentru încetinirea economică atacând costurile și ajustând pozițiile stocurilor înainte ca cererea să scadă. Au protejat și chiar au crescut marjele EBITDA și au găsit noi surse de creștere. Au planificat strategii pentru a profita la maximum de redresarea post-recesiune.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
13 mai 2025: Cum reducem fenomenul contrafacerilor?, Ediția a V-a
15 mai 2025: Forumul antreprenorilor din construcții și imobiliare – Ediția a II-a
27 mai 2025: Forumul antreprenorilor din sectorul agricol și industria alimentară, Ediția a IV-a
12 iunie 2025: Criminalitatea cibernetică în perioada digitalizării economiei și în vreme de război, Ediția a IV-a
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Principala concluzie din recesiunile din 2001 și 2009 este că societățile C&R care au redus costurile devreme au ieșit la suprafață mai bine poziționate pentru creștere. Mai mult de două treimi dintre directorii din sectorul C&R chestionați de KPMG în cursul verii au declarat că renegociază contractele cu furnizorii pentru a controla costurile, iar jumătate au spus că vor amâna investițiile de capital în perioada recesiunii. Trei sferturi dintre directorii chestionați au spus, de asemenea, că sporesc promoțiile și reducerile pentru a stimula vânzările in scădere.
Dar doar o treime dintre respondenți (1) au spus că ar putea reduce investițiile în tehnologie și capabilități digitale. Acesta este un semn pozitiv: liderii înțeleg că trebuie să continue să inoveze și să-și transforme afacerile pentru a îmbunătăți eficiența și pentru a oferi o experiență de cumpărături online/în magazin fără întreruperi. Un accent continuu pe investiții, atât în tehnologie, cât și în training, este pe îmbunătățirea experienței de self–checkout și de cumpărare online/ridicare în magazin (buy online/pickup in store – BOPIS).
Ce puteți face acum – Pași importanți de la specialiștii KPMG:
Atacați costurile, dar reduceți selectiv: În ultimii doi ani, multe companii au adăugat infrastructură și personal. Pentru a rezolva acest lucru, mai întâi uitați-vă la cheltuielile generale & administrative (SG&A) pentru câștiguri rapide. Retailerii și producătorii de bunuri de consum care au trecut prin programe de reducere a costurilor în timpul pandemiei, au acumulat între timp alte costuri, în special cu personalul. Însă companiile trebuie să aibă o abordare tactică în tăierea costurilor – asigurați-vă că nu distrugeți prelisele oportunităților de creștere viitoare.
Regândiți automatizarea: : Costurile salariale au crescut, însă anumite posturi din fabrici, depozite, magazine sunt încă neocupate. Este timpul să refacem calculul cu privire la investițiile în robotică avansată și automatizare în fabrici, în centrele de distribuție și de livrare. Într-un sondaj recent KPMG, mai mult de 70% din retaileri au spus ca utilizează deja sau intenționează să introducă noi tehnologii pentru a reduce dependența de forță de muncă.
Continuați să inovați: În ciuda inflației record, a înăspririi piețelor muncii și a incertitudinii continue, retailerii nu își pot permite să țină pe loc inovarea. Ei trebuie să continue să se transforme, să investească și să inoveze pentru a rămâne competitivi. Pentru businessurile de bunuri de larg consum in timpul pandemiei a fost confirmata oportunitatea de a avansa la canale direct-to-consumer si de a construi loialitatea clienților.
Folosiți M&A în atac și în apărare: O perioada de declin economic este un moment bun pentru a utiliza fuziunile & achizițiile pentru a ajusta portofoliul de business. Este posibil să puteți cumpăra noi active pentru a susține creșterea — startup-uri de tehnologie de retail sau mărci de bunuri de consum cu marjă mai mare, de exemplu — la un preț redus.
Revizuiți lanțul de aprovizionare: Penuria din ultimii doi ani a demonstrat necesitatea unei mai bune vizibilități și flexibilitate pentru a reduce riscul lanțului de aprovizionare și pentru a fi mai receptivi la schimbările de comportament ale consumatorilor. Acest lucru inspiră companiile să devină creative în ceea ce privește metodele alternative de transport.
Îmbunătățiți experiența clienților și a angajaților: Când vremurile devin grele, merită să cimentăm relațiile cu clienții valoroși și cu angajații. Retailerii, de exemplu, pot continua să îmbunătățească experiențele de cumpărături omnichannel pentru clienții lor. Producătorii de bunuri de larg consum se pot concentra pe îmbunătățirea nivelurilor de stoc ale produselor preferate, precum și pe dimensiunile ambalajelor care oferă opțiuni pentru clienții atenți la buget.
Cum să atacați costurile
Aceasta abordare in patru faze vă ghidează într-un demers coerent:
- Stabilirea valorilor de referință pentru costuri si identificarea ipotezelor de optimizare preliminare: În primul rând, stabiliți ariile funcționale și/sau categoriile de costuri pe care vreți să le adresați cu precădere. În selecția acestora pot ajuta „semnalele” de performanta slaba pe care le-ați observat în organizație sau opinia experților în industrie cu privire la categoriile probabile să prezinte potențial de optimizare. În al doilea rând, stabiliți valorile de referință (la o anumită dată la care să vă raportați ulterior progresul) pentru costurile in focus, luând în calcul toate elementele relevante – atât de personal, cât și materiale. Ulterior, faceți o analiză a costurilor și formulați ipoteze preliminare privind reducerea acestora – exemplu „Costurile de publicitate pot fi optimizate prin 1) optimizarea distribuției materialelor publicitare și 2) transpunerea materialelor pe canale digitale, reducând printul” sau „Numărul de FTE în logistica poate fi optimizat prin 1) implementarea unui proces de comanda automat si 2) raționalizarea și standardizarea SKU”
- Benchmarking și elemente de comparatie: Selectați indicatorii relevanți pentru ariile funcționale/ categoriile de costuri în focus și colectați elemente de comparație, unde este posibil. Aceasta comparație vă poate sugera arii de optimizare pe care nu le-ați sesizat într-o primă fază.
- Analiza detaliata a costurilor și stabilirea beneficiilor potențiale: Analizați în detaliu zonele prioritare pentru a testa ipotezele de reducere de costuri. Lucrați în echipe pluridisciplinare pentru a rafina o listă lunga de oportunități de economisire. Apoi cuantificați beneficiile potențiale și comunicați-le în organizație.
- Oportunități de optimizare: În mod colaborativ, prioritizați lista lunga de oportunități de reducere a costurilor și stabiliți inițiativele sau proiectele care pot duce la realizarea beneficiilor țintite, realizând un plan de lucru și alocând responsabilități în echipă.
Cum poate ajuta KPMG
KPMG își ajută clienții să depășească obstacolele, adoptând o abordare cu adevărat integrată pentru furnizarea de valoare, valorificând expertiza în sectorul C&R, date si instrumente, precum și capabilități complete de fuziune și achiziție (M&A). Cu o specializare C&R, echipele noastre aduc atât experiență operațională, cât și in tranzacții, oferind rezultate rapide.
Surse: “Consumer Pulse Survey: Holiday 2022 Report,” KPMG, Oct. 2022
“2021 Consumer & Retail CEO Outlook Pulse Survey,” KPMG, April 2021
1 500 de CEO din diferite industrii, dintre care 60 din C&R