vineri, 27 iunie, 2025

Iancu Guda, analist economist și lector universitar: Taxa de solidaritate. Cum să pedepsești companiile care contribuie deja cel mai mult?

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Articol scris de Iancu Guda, analist economist și lector universitar

Revine în discuția din spațiul public taxa de solidaritate, respectiv 1% pe cifra de afaceri a companiilor care au venituri ce depășesc pragul de 100 milioane euro, măsură prin care guvernul așteaptă încasări suplimentare la buget de aproximativ 5 mld lei. Mai exact, analizând situațiile financiare pentru anul 2020 (ultimul exercițiu pentru care absolut toate companiile au depus deja situațiile financiare la acest moment), 333 de companii depășesc pragul de 100 milioane euro cifră de afaceri, acestea înregistrând venituri consolidate de cca. 570 mld lei (36% din veniturile raportate de toate companiile active în România), iar taxa de solidaritate ar putea aduce venituri la bugetul public de cca. 5,7 mld lei. Judecând după dinamica activității economice și a inflației din anul 2021, probabil că veniturile publice adiționale ar putea depăși chiar pragul de 6 mld lei. Așa cum este denumită, taxa pe solidaritate se dorește a fi  o măsură fiscala prin care companiile mari să contribuie și mai mult la veniturile publice pentru sprijinirea economiei, dar fară a explica transparent care este destinația acestor venituri (solidaritate pentru ce?) sau de ce nu se aplică simultan reforme pentru reducerea economiei subterane prin alte practici care au impact negativ mult mai mare în buget. Prin aceasta analiză surprind cine va suporta efortul fiscal suplimentar în eventualitatea introducerii acestei taxe (surpriză, capitalul românesc este un contribuitor important și întreg poporul vă deconta prin inflație), cuantific efectele taxei de solidaritate (de ce România devine nefrecventabilă pentru marile investiții?) și demonstrez că firmele vizate de taxa de solidaritate contribuie deja cel mai mult la formarea PIB și veniturile publice încasate de statul român (companiile sunt deja solidare). Toate aceste concluzii se bazează pe cifre obiective. 

Principalele concluzii

Taxa de solidaritate va fi suportată în cuantum de 54% de companii cu acționariat românesc sau mixt în diferite proporții. Analizând structura acționariatului companiilor eligibile pentru taxa de solidaritate (venituri > 100 mil eur), doar 46% din cifra de afaceri aparține unor companii care au acționariat integral străin, în timp ce diferența de 54% este reprezentată de venituri ale unor companii unde acționariatul este românesc sau mixt în diferite proporții

România devine nefrecventabilă investițiilor potențiale care pot fi realizate în viitor de către marile companii care nu sunt prezente în țara noastră, din cauza taxelor extrem de ridicate aplicate companiilor mari precum și asupra forței de muncă. Aplicarea taxei de solidaritate în cuantum de 1% din cifra de afaceri înregistrată ar genera venituri adiționale la bugetul public de cca. 5,7 mld lei, având în vedere veniturile înregistrate de companiile vizate pe parcursul anului 2020. Povara fiscală adițională pentru aceste companii înseamnă 22,4% din profitul brut, iar dacă adăugăm și rata de taxare efectivă de cca. 18% aplicată deja profitului brut, sarcina fiscală totală asupra profitului brut se ridică la cca. 40%. Daca considerăm și impozitul de 5% aplicat dividendelor plătite (în scenariul distribuirii integrale a profitului către dividend), statul ar urma să capteze aproape jumătate din întreg profitul brut realizate de marile companii în România.

Taxa de solidaritate va fi suportată de popor prin inflație. Din cauza impactului fiscal major pentru marile companii, costurile fiscale adiționale cauzate de taxa de solidaritate vor fi transferate în prețurile finale ale produselor și serviciilor oferite către companii și populație. Practic, aproape jumătate din veniturile fiscale prognozate prin taxa de solidaritate (2,6 mld lei din 5,7 mld lei) sunt generate de companii active în comerț cu amănuntul și distribuție (adică consum), companii care au o marjă netă de profitabilitate scăzută și specifică activității de intermediere (profit net raportat la cifra de afaceri de 3,9% pentru retail și 3,2% pentru distribuție).

Companiile vizate de taxa de solidaritate contribuie deja cel mai mult la bugetul public. Practic, cele 333 de firme care înregistrează venituri peste 100 mil eur concentrează 36% din toate rulajele comerciale realizate de toate companiile active în România, contribuie cu 32% la veniturile din TVA încasate la bugetul public, asigură 29% din impozitul pe profit la bugetul public, respectiv 17% la impozitul pe venit și contribuțiile sociale pentru contractele de muncă. Deși nu sunt decât 333 de firme, companiile vizate de taxa de solidaritate angajează cca. 650.000 de salariați (în creștere cu aproape 100.000 în ultimii 5 ani), plătind un salariu mediu brut în anul 2020 de 6.939 lei (cu aproape 30% peste media națională).

Cine va suporta consecințele acestei taxe? Multe companii românești și poporul prin inflație!

Teoretic, aceasta taxă vizează marile companii multinaționale active în România, despre care există voci din clasa politică care au acuzat în ultimii ani că nu contribuie suficient la dezvoltarea economică prin taxele și salariile plătite. Nu doar că această afirmație nu este adevărată (așa cum voi demonstra la finalul acestui articol) dar, în eventualitatea introducerii taxei de solidaritate, companiile mari cu capital integral sau partial românesc vor fi cel mai important contribuitor la suportarea aceste taxei. Astfel, dacă evaluăm structura acționariatului firmelor cu venituri > 100 milioane euro, constatăm că doar 46% din cifra de afaceri aparține unor companii care au acționariat străin, în timp ce diferența de 54% este reprezentată de venituri ale unor companii unde acționariatul este românesc sau mixt în diferite proporții. 

Sursa: ONRC, date prelucrate autor (https://iancuguda.ro/)

O altă problemă cauzată de această taxă este accelerarea inflației, care este deja pe un trend crescător foarte alarmant. Practic, costurile suplimentare cauzate de introducerea taxei de solidaritate sunt atât de mari (așa cum demonstrez în secțiunea următoare) încât devine aproape sigur transferul costurilor fiscale adiționale în prețurile produselor și serviciilor. Cu alte cuvinte, taxa de solidaritate va fi plătită de noi toți, poporul român, prin inflație și scăderea standardului de viață. Practic, aproape jumătate din veniturile fiscale prognozate prin taxa de solidaritate (2,6 mld lei din 5,7 mld lei) sunt generate de companii active în comerț cu amănuntul și distribuție (adică consum), companii care au o marjă netă de profitabilitate scăzută și specifică activității de intermediere (profit net raportat la cifra de afaceri de 3,9% pentru retail și 3,2% pentru distribuție). În eventualitatea introducerii taxei de solidaritate în cuantum de 1% din cifra de afaceri, aproximativ o treime din profitul net va fi capturat de povara fiscală adițională. Un efect semnificativ pe care majoritatea companiilor vor încerca să-l transfere mai departe către consumatorul final prin creșterea prețurilor. Alte sectoare grav afectate de introducerea taxei de solidaritate vor fi industria de mașini și echipamente, producția și furnizarea de energie electrică și termică, industria alimentară și a băuturilor sau poștă și telecomunicații. Imaginați-vă că aproape tot ceea ce consumăm în viața de zi cu zi (produse alimentare, combustibil, energie, servicii de comunicații, internet și telefonie) se vor scumpi și mai accelerat decât ceea ce vedem și simțim în momentul de față. 

Industrie companii cu venituri > 100 mil eur

(cifrele de vânzări și profit exprimate în mld lei)

Nr. Companii

Cifra de afaceri

Rezultat net

Rezultat net %

Taxa de solidaritate

Comert cu amanuntul

37

142

5,5

3,9%

1,4

Comert cu ridicata si distributie

86

117

3,7

3,2%

1,2

Industria de masini si echipamente

54

98

1,8

1,8%

1,0

Productia si furnizarea de energie electrica si termica

30

53

3,1

5,9%

0,5

Fabricarea substantelor si produselor chimice

10

26

0,0

0,0%

0,3

Industria alimentara si a bauturilor

28

24

1,3

5,2%

0,2

Posta si telecomunicatii

8

22

0,2

0,7%

0,2

Industria extractiva

4

20

2,7

13,5%

0,2

Constructii

14

16

0,5

3,1%

0,2

Industria metalurgica

14

14

1,5

10,5%

0,1

Alte sectoare

48

43

0,6

1,4%

0,4

TOTAL

333

574

20,8

3,6%

5,7

Sursa: situațiile financiare ale companiilor, ONRC, calcule autor (https://iancuguda.ro/)

Efectul taxei de solidaritate – de ce România devine nefrecventabilă pentru marile investiții?

Conform situațiilor financiare aferente anului 2020 (ultimul exercițiu pentru care toate companiile active în Romania au depus deja situațiile financiare), doar 333 de companii au înregistrat o cifră de afaceri peste pragul de 100 milioane euro din totalul celor 585.290 de firme active în România, dar acestea concentrează 36% din totalul rulajelor comerciale.

Categorie cifră afaceri

Număr firme

Număr %

Cifră afaceri 2020 (mld euro)

Cifră afaceri %

0 – 100 K EUR

428.920

73%

11,13

3%

100 – 500 K EUR

102.715

18%

23,39

7%

500 – 1000 K EUR

24.256

4%

17,27

5%

1 – 5 MIL EUR

21.928

4%

46,82

14%

5 – 10 MIL EUR

3.614

1%

25,17

8%

10 – 50 MIL EUR

3.181

1%

64,84

20%

50 – 100 MIL EUR

343

0%

20,76

6%

Peste 100 MIL EUR

333

0%

119,01

36%

TOTAL

585.290

100%

328,39

100%

Sursa: situațiile financiare ale companiilor active în România pentru 2020, MFP, ONRC

Analiza grupului de companii cu venituri > 100 mil euro, în oglindă cu restul firmelor active în România relevă următoarele concluzii:

  • Cele 333 de firme cu venituri superioare pragului de 100 mil euro au raportat pe parcursul anului 2020 un profit brut de 25,46 mld lei (4,4% raportat la cifra de afaceri), ceea ce reprezintă 21% din profitul consolidat la nivelul întregului mediu de afaceri. Restul de 99,94% din companiile active în România generează diferența de 64% de venituri și 79% profit brut
  • Profitul net consolidat raportat de cele 333 de firme cu venituri superioare pragului de 100 mil euro pe parcursul anului 2020 a fost 20,80 mld lei, respectiv 3,6% din cifra de afaceri. Practic, impozitul aplicat profitului brut (ajustat cu veniturile neimpozabile, cheltuielile nedeductibile și alte deduceri fiscale) pentru anul 2020 se ridică la 4,66 mld lei, ceea ce indică o rată de taxare efectivă a profitului brut de 18,3%
  • Aplicarea taxei de solidaritate în cuantum de 1% din cifra de afaceri înregistrată ar genera venituri adiționale la bugetul public de cca. 5,7 mld lei, având în vedere veniturile înregistrate de companiile vizate pe parcursul anului 2020. Astfel, taxa de solidaritate împreună cu profitul brut aplicat deja companiilor ar însemna o rată de taxare efectivă de 40,9% din profitul brut. Dacă se consideră și impozitul aplicat dividendului într-un scenariu de distribuire integrală a profitului net, deducem că aproape jumătate din întregul profit brut al companiilor vizate de taxa de solidaritate este captat de statul român prin taxele impuse. România devine astfel nefrecventabilă investițiilor potențiale care pot fi realizate în viitor de către marile companii care nu sunt prezente în țara noastră, din cauza taxelor extrem de ridicate aplicate companiilor mari precum și asupra forței de muncă. Haideți să facem un exercițiu de imaginație – cine ar mai veni să facă afaceri în Romania știind că aproape jumătate din profitul brut este captat de statul român prin impozit și taxa de solidaritate?
  • Dacă raportăm taxa de solidaritate și impozitul aplicat profitului brut la nivelul cifrei de afaceri, sarcina fiscală raportată la vânzări se ridică la 1,8%, în condițiile în care companiile cu venituri < 100 mil euro înregistrează o sarcină fiscală similară de 1,1%. Această diferență majoră creează un avantaj fiscal pentru companiile mici și medii. Acest lucru este valabil în special în sectoarele în care numărul companiilor care depășesc pragul de 100 mil euro venituri este foarte redus (una sau câteva companii) și acestea vor fi într-o poziție comercială dezavantajată față de restul companiilor care nu suportă această taxă.   
Indicator (mld lei, cifre anul 2020)

Companii venituri > 100 mil eur

Total companii România

Companii venituri

< 100 mil eur

Număr

333

585.290

584.957

Cifră afaceri (CA)

574

1.616

1.041

Profit brut

25,46

120,08

94,62

Profit brut / CA

4,4%

7,4%

9,1%

Profit net

20,80

103,69

82,89

Profit net / CA

3,6%

6,4%

8,0%

Impozit

4,66

16,39

11,73

Impozit / Brut

18,3%

13,7%

12,4%

Impozit / CA

0,8%

1,0%

1,1%

Taxa de solidaritate

5,7

Impozit / CA (*)

1,8%

1,10%

Impozit / Brut (*)

40,9%

 

Judecând după distribuția marjelor de profitabilitate netă înregistrată de companiile vizate de taxa pe solidaritate, 60 de firme înregistrează pierderi pe parcursul anului 2020, în timp ce 30 au raportat un profit net mai mic de 1% din cifra de afaceri. Practic, aceste companii vor înregistra pierderi și mai mari în eventualitatea impuneri taxei de solidaritate. Companiile cu venituri superioare pragului de 100 mil euro înregistrează un profit net raportat la cifra de afaceri de 3,6%, ceea ce înseamnă că o treime din acestea ar urma să fie anulate în eventualitatea impunerii taxei de solidaritate de 1% din cifra de afaceri. Rolul acestor companii este de importanță sistemică, având în vedere contribuția semnificativă la formarea PIB și a veniturilor publice (așa cum este detaliat în secțiunea următoare). 

Interval profit / Cifră afaceri Număr Cifră de afaceri (mld lei) Nr. Salariați
Pierdere 60 86 159.485
0 – 1% 30 50 59.509
1% – 3% 87 193 169.631
3% – 5% 55 68 63.435
5% – 10% 56 117 117.520
Peste 10% 45 61 78.008
Grand Total 333 574 647.588

 

Contribuția fiscală a companiilor vizate de taxa de solidaritate? Aceste companii sunt deja solidare!

Contribuția la TVA a companiilor din eșantionul analizat a fost calculată aplicând cota de 19% la diferența dintre cifra de afaceri netă și cheltuieli cu mărfuri, materii prime și prestații externe. Limitările acestui calcul se referă la imposibilitatea de a determina ponderea exporturilor și a importurilor realizate de aceste companii în perioada analizată, precum și regimul TVA al achizițiilor / vânzărilor extra-comunitare. Calculele ilustrate în tabelul următor indică faptul că firmele analizate au generat o contribuție la totalul încasărilor publice din TVA intre 30%-32% în fiecare an din perioada analizată, în linie cu ponderea cifrei de afaceri în totalul rulajelor comerciale înregistrate de toate companiile active în România. 

ANUL

(mld lei)

Număr companii Cifra de afaceri Cheltuieli materii prime, mărfuri și prestații externe TVA net (mld lei) TVA total

Companii România

Pondere TVA companii mari / total România
Anul 2015 315 384 302 15,6 57,1 27%
Anul 2016 321 417 334 15,9 51,7 31%
Anul 2017 326 472 386 16,3 53,5 31%
Anul 2018 324 535 438 18,5 59,6 31%
Anul 2019 333 588 485 19,6 65,4 30%
Anul 2020 333 574 471 19,6 60,8 32%

Sursa: situațiile finanicare ale companiilor, calcule autor (https://iancuguda.ro/)

Contribuția la impozitul pe profit calculat că diferență dintre profitul brut și profitul net, deoarece reflectă implicit impactul veniturilor neimpozabile, cheltuielilor nedeductibile precum și a altor deduceri de sponsorizări sau donații din baza impozabilă. Calculele ilustrate în tabelul următor indică faptul că firmele din eșantionul analizat au generat o contribuție la totalul impozitului pe profit consolidat la nivel național care a variat între 24%-33% în perioada analizată.

ANUL

(mld lei)

Cifra de afaceri Rezultat brut Rezultat Net Impozit profit

Companii > 100 mil euro

Impozit profit companii

active in Romania

Pondere Impozit profit companii mari / total companii România
Anul 2015 384 17 13 3,34 13,82 24%
Anul 2016 417 22 18 3,96 15,44 26%
Anul 2017 472 26 21 4,27 14,73 29%
Anul 2018 535 26 21 5,20 15,65 33%
Anul 2019 588 26 21 5,23 17,72 30%
Anul 2020 574 25 21 4,66 15,99 29%

Sursa: situațiile finanicare ale companiilor, calcule autor (https://iancuguda.ro/)

Aportul la impozitul pe venit și contribuțiile sociale pentru contractele de muncă impact calculat pentru companiile din eșantionul analizat având în vedere fondul de salariu și numărul de angajați. Practic, companiile vizate de taxa de solidaritate au raportat o creștere a locurilor de muncă în perioada analizată cu aproape 110.000 poziții, salariul mediu brut crescând cu cca. 2000 de lei, de la 4.803 lei (2015) până la 6.939 lei (2020) și depășind media națională cu aproape 30%. Astfel, companiile din eșantionul analizat au plătit impozite și contribuții sociale în creștere cu 74% în perioada analizată, de la 13 mld lei (2015) până la 22,57 mld lei (2020) reprezentând cca. 17% din totalul taxelor similare încasate de la toate companiile active în România. Astfel, companiile mari care nu vor putea transfera costurile taxei de solidaritate în prețul final din cauza concurenței favorizate în lipsa acestei taxe, vor trebui să se restructureze (disponibilizări, scădere de salarii).

ANUL

(mld lei)

Număr companii Salariu mediu brut Număr mediu de salariați Cheltuieli cu personalul (brut) Impozit venit și contribuții Total impozit venit și contribuții România Pondere impozit venit și contribuții eșantion / RO
Anul 2015 315 4.803 538.591 31,05 13,00 84 15%
Anul 2016 321 4.998 580.893 34,84 14,58 89 16%
Anul 2017 326 5.520 608.972 40,34 16,89 102 17%
Anul 2018 324 6.083 625.460 45,65 19,11 121 16%
Anul 2019 333 6.580 641.983 50,69 21,22 135 16%
Anul 2020 333 6.939 647.588 53,92 22,57 137 17%
Sursa: situațiile finaniciare ale companiilor, calcule autor (https://iancuguda.ro/)

Consolidând toate impozitele și taxele plătite de companiile din eșantionul analizat (TVA, impozit profit, contribuții și impozit venit aferent contractelor de muncă pentru angajați), acestea au înregistrat plăți către bugetul public în creștere cu aproape 50% în perioada analizată, de la 31,9 mld lei (2015) până la 46,8 mld lei (2020), generând în fiecare an cca. 16% din totalul veniturilor fiscale curente înregistrate la nivelul întregului buget public.

ANUL

(mld lei)

TVA Impozit profit Impozit venit și contribuții Total impozite directe și indirecte Total venituri publice

curente

Pondere taxe

companii eșantion în total venituri fiscale curente România

Anul 2015 15,6 3,34 13,00 31,9 215 15%
Anul 2016 15,9 3,96 14,58 34,4 216 16%
Anul 2017 16,3 4,27 16,89 37,5 234 16%
Anul 2018 18,5 5,20 19,11 42,8 268 16%
Anul 2019 19,6 5,23 21,22 46,1 295 16%
Anul 2020 19,6 4,66 22,57 46,8 288 16%

Sursa: Ministerul Finanțelor Publice, execuția bugetară, situațiile financiare companiilor, calcule autor

Ce ar trebui făcut? Reforme fiscale pentru reducerea economiei subterane!

Înainte de a ne grăbi să pedepsim prin suprataxare companiile mari care contribuie deja cel mai mult la veniturile publice, cred cu tărie că ar trebui să ne preocupe regândirea sistemului fiscal pentru creșterea încasărilor la TVA (unde România are cele mai proaste rezultate din UE), descurajarea evaziunii fiscale, eliminarea tratamentelor fiscale preferențiale și digitalizarea administrației publice. Consiliul Fiscal a publicat luna trecută (mai, 2022) o lucrare extrem de interesantă – Consolidarea bugetară și creșterea veniturilor fiscale – necesitate vitală pentru stabilitatea și securitatea economică a României. Un document de aproape 100 de pagini la care au lucrat 20 de profesioniști din domeniul economic și fiscal, care au fundamentat 5 reforme importante pentru creșterea veniturilor publice:

  • regândirea impozitării microintreprinderilor – impact bugetar 0,5% PIB
  • recalibrarea impozitării capitalului vs muncă – impact bugetar 1,5% PIB
  • reforme fiscale pentru creșterea încasărilor la TVA – impact bugerar 2% PIB
  • regândirea impozitării proprietăților imobiliare și auto
  • transformarea digitală

Dacă recomandările din studiul respectiv ar fi implementate, atunci s-ar putea crește veniturile fiscale cu circa 3,7% – 4,7% procente din PIB. Din aceasta creștere, aproximativ jumătate ar proveni din eliminarea scutirilor și tratamentelor discriminatorii (îndeosebi la impozitul pe profit și la impozitul pe venit), circa o treime din îmbunătățirea colectării (îndeosebi la TVA) și aproximativ o șesime din creșterea unor rate de impozitare (mai ales la impozitele de mediu și cele pe proprietăți). O asemenea creștere ar permite corecția bugetară necesară ieșirii din procedura de deficit excesiv și, mai ales, ameliorarea bonității financiare a României, sustenabilitatea datoriei publice. Sunt convins că acestea sunt direcțiile reformatoare care ar trebui să ne preocupe pentru a susține o dezvoltare economică sustenabilă pe termen lung. Personal, contribui la această muncă lucrând la un nou studiu prin care încerc să surprind dimensiunea evaziunii fiscale cauzate de externalizarea ilegală a forței de muncă către contracte de colaborare de tip PFA / microîntreprindere. Va fi primul studiu de acest gen publicat în România pe marginea subiectului, în care abordarea este de tipul bottom-top (de jos în sus), pornind analiza de la situațiile financiare ale companiilor, observând indicatorii care ne alertează asupra acestor practici ilegale, consolidând impactul la nivel sectorial și național. Pe curând!

 

 

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Studiu RoCoach și Novel Research: Românii privesc cu optimism viitorul AI, dar se tem pentru jobul lor

Unu din trei români anticipează pierderi semnificative pe piața muncii Peste trei sferturi dintre români (76%) văd în Inteligența...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor