joi, 24 aprilie, 2025

Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii – unde e România?

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro

Autor: Alex Milcev, Partener, liderul departamentului Asistență fiscală și juridică, EY România

În contextul actual al relațiilor comerciale internaționale, măsurile și contra-măsurile adoptate de Statele Unite au devenit subiecte de intensă dezbatere și negociere, atât în raport cu economiile mari, precum UE și China, dar și cu vecinii săi direcți, Canada și Mexic. Aceste acțiuni par să fie parte dintr-un joc complex de obținere a unor concesii, dar și a unor avantaje pe termen lung, în care SUA își vede consolidată poziția pe piața globală. A curs multă cerneală pe acest subiect în ultimele două luni, așa că mi-am propus să ne uităm mai concret ce anume aduce acest context dificil economiei României. Și impactul e mai complex decât se observă la prima vedere.

România-SUA – comerț cu bunuri 

Este esențial de menționat faptul că, în ceea ce privește comerțul direct al României cu Statele Unite ale Americii, acesta nu este unul semnificativ: atât importurile, cât și exporturile de bunuri către SUA sunt limitate. 

În același timp, valoarea schimburilor comerciale ale României intra-UE27, în anul 2024 a fost de 66,7 miliarde de euro la export și de 90,9 miliarde de euro la import, reprezentând 72% din total exporturi și 72,1% din total importuri. 

Astfel, potrivit datelor INS, exporturile României în SUA au însumat 2,11 miliarde de euro, iar importurile s-au cifrat la 1,2 miliarde euro, rezultând un excedent comercial de peste 900 milioane euro. SUA sunt al doilea partener comercial non-UE al României, după Marea Britanie, dar abia al 12-lea partener al României per total. Ponderea exporturilor către SUA în balanța comercială a României este de 2,5%, iar ponderea în total importuri este de 1% în total importurile României (date agregate pentru primele 11 luni din 2024). Totuși, țările membre ale Uniunii Europene sunt major expuse acestor tensiuni comerciale dintre Europa și SUA după instalarea noii administrații americane la Casa Albă. Prin urmare, influențe nefaste se pot răsfrânge, și nu neapărat marginal, și asupra economiei românești, asupra prețurilor bunurilor aduse din sau prin țările UE și, foarte posibil, chiar asupra evoluției PIB-lui și a inflației din acest an.

Aspecte fiscale și Directiva BEPS 2.0 – comerțul cu servicii în pericol?

Un alt aspect important al acestui război comercial – și mult mai puțin vizibil publicului larg – este legat de BEPS 2.0, un acord internațional care vizează impozitarea profitului corporațiilor. Aproape 130 de țări s-au angajat să impună o rată minimă de impozitare de 15%. Cu toate acestea, SUA au decis să se retragă din acest acord (deși l-au inițiat cu câțiva ani în urmă!), invocând un dezavantaj pentru companiile americane. Această decizie a generat tensiuni diplomatice și economice între SUA și Uniunea Europeană. În cazul în care directiva BEPS 2.0 nu dispare, SUA au indicat că ar putea impune măsuri punitive, inclusiv impozite masive prin reținere la sursă pe veniturile din servicii prestate de firme europene clienților americani. Aceste venituri, acum scutite în majoritatea cazurilor, ar putea ajunge să fie impozitate și cu 30%, ceea ce ar putea afecta în mod semnificativ sectorul IT din România, de exemplu, care depinde în mare măsură de piața americană. O impozitare bruscă ar putea submina competitivitatea României pe plan internațional și ar descuraja investiții în acest sector. Mai multe operațiuni, precum call-center-urile, ar putea deveni neprofitabile.

În concluzie, deși impactul imediat al măsurilor comerciale dintre SUA și Europa asupra României poate părea limitat, efectele indirecte pot fi masive. Creșterea prețurilor și posibilele măsuri punitive din partea SUA ar putea afecta economia românească, în special sectoarele care colaborează strâns cu piața americană. Este crucial ca România să monitorizeze aceste evoluții și să se pregătească pentru eventualele schimbări în peisajul comercial internațional.

La fel ca și comunitatea politică, și mediul de afaceri trebuie să-și pună întrebarea: care e Planul B?

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024. Rețeaua lor este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia îi ajută să le ofere clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.

Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1.000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale.

Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați: www.ey.com

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Alianța pentru Agricultură și Cooperare salută poziția Parlamentului European privind viitorul buget UE și susținerea unei PAC echitabile și moderne

Comisia pentru Bugete a Parlamentului European a adoptat astăzi, cu o majoritate de 23 voturi pentru, raportul referitor la...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor