- 43% dintre controale se transformă în litigii
Aproape trei sferturi dintre companiile respondente la sondajul “Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” realizat de PwC în 35 de țări, inclusiv România, au arătat că s-au confruntat cu mai multe controale fiscale în ultimii 3-5 ani și se așteaptă ca acestea să crească în următorii trei până la cinci ani, pe fondul extinderii reglementărilor, dar și a digitalizării autorităților fiscale. Mai mult, din cele peste 2.000 de controale cu care s-au confruntat companiile participante la acest studiu, aproximativ 43% s-au transformat ulterior în litigii.
”Pe măsură ce trebuie să facă față tot mai multor provocări geopolitice și economice – în numeroase țări existând perspective extrem de dificile pentru finanțele publice -, guvernele solicită autorităților fiscale și autorităților de reglementare să fie mai exigente în aplicarea legislației fiscale și să crească veniturile colectate la bugete. Companiile se pot aștepta, în aceste condiții, ca autoritățile fiscale să devină mai active și să adopte o poziție intransigentă față de respectarea legislației. În plus, noile reglementări fiscale, colaborarea dintre autoritățile fiscale internaționale și dezvoltarea rapidă a noilor tehnologii au toate potențialul de a amplifica situațiile potențial litigioase din domeniul fiscal, asemenea tendințe fiind extrem de relevante și pentru contribuabilii români”, a declarat Dan Dascălu, Partener și Lider al Departamentului de Litigii Fiscale din cadrul D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România.
În topul domeniilor de interes pentru inspecții din partea autorităților fiscale la nivel global, se regăsesc, în ordine, impozitul pe profit (inclusiv ajustările de prețuri de transfer), impozitele aduse în discuție de noile reglementări fiscale internaționale, precum și impozitele indirecte (inclusiv, taxele vamale) și taxele de mediu. La acest moment, în mod special, pregătirea pentru Pilonul II îngrijorează multe companii care estimează că ar putea conduce la inspecții și litigii suplimentare cu autoritățile fiscale, inclusiv din perspectiva corelației acestor reglementări cu cele din tratatele de prevenirea dublei impozitări și, respectiv, cu cele speciale aplicabile prețurilor de transfer.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
28 februarie 2025: Forumul de Infrastructură, Transporturi și Logistică – Ediția a IV-a
13 martie 2025: Forumul diplomației comerciale și al exportatorilor – Ediția a IV-a
19 martie 2025: Forumul de concurență, francize și antreprenoriat
21 martie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Brașov
26 martie 2025: Forumul antreprenorilor din sectorul agricol și industria alimentară – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Soluționarea litigiilor fiscale durează mai mult
Companiile implicate în litigii cu autoritățile fiscale se pot confrunta cu ani de muncă costisitoare până la rezolvarea cazurilor. În timp ce majoritatea companiilor care intră într-un litigiu fiscal îl soluționează în termen de 3 ani, raportul PwC arată că există un număr semnificativ de cazuri în care acest proces durează mult mai mult. Astfel, în funcție de problemă, litigiile fiscale legate de chestiuni de fond – cum ar fi aplicarea diferitelor reglementări de tip anti-abuz fiscal (GAAR) sau a normelor privind prevalența fondului asupra formei – sunt cele mai susceptibile de a dura trei ani sau mai mult, 41% dintre aceste cazuri având o durată de soluționare atât de lungă. Cazurile legate de deducerile fiscale, care acoperă categorii precum cheltuielile afacerii, stimulentele pentru cercetare și dezvoltare și cheltuielile cu angajații, sunt cele care se soluționează într-un termen mai scurt, 78% dintre acestea fiind soluționate în trei ani.
”Sondajul arată că, la nivel global, agenții economici se confruntă atât cu presiunea crescândă de a avea o reacție promptă, dar riguroasă la solicitările din cadrul controalelor fiscale, cât și cu îngrijorarea că acestea se pot transforma în litigii, fapt care generează mai multă presiune pe resurse și incertitudini suplimentare legate de funcția fiscală. Deși natura controlului inițial poate varia, de la o verificare de rutină relativ banală până la primirea unui set de întrebări mai ample și complicate legate de tranzacțiile companiei, multe asemenea întrebări conduc – la fel ca în România – la investigații și inspecții suplimentare. Concluziile sondajului evidențiază astfel necesitatea ca firmele să fie bine pregătite, să implementeze și să utilizeze noile tehnologii și să se angajeze în mod proactiv în relația cu autoritățile fiscale pentru a face față unui mediu fiscal cu provocări din ce în ce mai complexe”, a spus Mihai Boian, Partener D&B David și Baias.
Reducerea poverii litigiilor fiscale cu ajutorul inteligenței artificiale
Multe companii văd în inteligența artificială (AI) un instrument potențial de gestionare a volumului tot mai mare de solicitări și litigii fiscale, deși adoptarea acesteia se confruntă în continuare cu provocări. Nouă din zece companii speră că inteligența artificială ar putea avea un impact asupra activității lor de soluționare a litigiilor fiscale. Astfel, 44% dintre respondenți doresc ca AI să joace un rol important în îmbunătățirea vitezei și calității implicării lor în domeniul litigiilor fiscale. De asemenea, alți 49% consideră că AI poate juca un rol în alte domenii de activitate, de exemplu, în analiza seturilor mari de date. Multe companii se află într-un stadiu relativ incipient al implementării noilor tehnologii în funcțiile lor fiscale, însă interesul lor este în creștere.
”Dincolo de unele particularități legate de obiectul controalelor fiscale sau gradul de digitalizare destul de incipient, ar fi de remarcat că trendurile mai sus evidențiate se regăsesc cu prisosință și în interacțiunile companiilor din România cu autoritățile locale, fapt care denotă amploarea globală a provocărilor cu care se confruntă mediul de afaceri, dar și autoritățile fiscale, în încercarea de a identifica, pe de o parte, instrumentele pentru asigurarea unui grad înalt de conformare fiscale și, pe de altă parte, cheia eficientizării comunicării cu organele fiscale pentru reducerea controalelor fiscale inutile și evitarea abuzurilor”, a conchis Dan Dascălu.
Sondajul ”Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” a fost realizat de PwC în rândul a 825 de companii din 35 de țări la nivel global, inclusiv din România.
Despre PwC
Misiunea PwC este de a construi încredere în cadrul societății și de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din rețeaua PwC ajută oamenii și organizațiile să creeze valoarea adăugată de care au nevoie. Suntem o rețea de firme prezentă în 149 de țări cu mai mult de 370.000 de profesioniști ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanței fiscale și consultanței pentru afaceri. Spuneți-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastră și descoperiți mai multe informații despre noi vizitând site-ul www.pwc.ro.
PwC se referă la rețeaua de firme PwC și/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică.
Despre D&B David şi Baias
D&B David și Baias este societatea de avocatură corespondentă PwC în România și este parte din rețeaua internațională PwC Legal, care cuprinde mai mult de 3.000 de avocați în peste 90 de țări. Echipa D&B David și Baias este alcătuită din 50 de avocați (dintre care 8 parteneri) și acordă consultanță și asistență juridică societăților locale și multinaționale în domenii precum: fuziuni, achiziții și restructurări, societăți comerciale și grupuri de societăți, proprietăți imobiliare, concurență și ajutoare de stat, servicii financiare și piețe de capital, relații de muncă și resurse umane, proprietate intelectuală, protecția consumatorului și a datelor cu caracter personal, litigii fiscale și comerciale.
Mai multe informații pe www.david-baias.ro.