Fenomenul contrafacerii de produse și mărci este în creștere și are consecințe dezastruoase asupra mediului de afaceri, a economiei și a cetățenilor, a declarat Florina Firaru, Managing Associate la NNDKP și membru în comisia juridică a Camerei Naționale a Consilierilor în Proprietate Industrială din România la evenimentul „Cum reducem fenomenul contrafacerilor?”, organizat de AIPROM, Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv.
„Contrafacerea poate fi combătută prin adoptarea de măsuri de protejare a drepturilor de proprietate intelectuală, prin educarea consumatorilor și obligarea acestora să se informeze”, a spus Florina Firaru.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
3 octombrie 2024: Viitorul afacerilor de familie în România, Ediția a III-a
15 octombrie 2024: Soluții pentru finanțarea companiilor, Ediția a III-a
19 octombrie 2024: Concurs de șah
24 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor, Ediția a IV-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Ce sunt însă mărfurile contrafăcute? Conform definiției legale, prin acestea se înțeleg acele mărfuri care fac obiectul unui act de încălcare a drepturilor de marcă și pe care este aplicat fără autorizare un semn identic cu o marcă înregistrată pentru același tip de mărfuri sau care nu pot fi distinse, în aspectele lor esențiale, de o astfel de marcă.
O altă accepțiune se referă la orice ambalaj, etichetă, autocolant, broșură, instrucțiuni de utilizare, document de garanție sau alt element similar, prezentate chiar și separat, care includ un semn, un nume sau un termen care este identic cu o marcă / o indicație geografică înregistrată, sau care nu poate fi distins în aspectele sale esențiale de o astfel de marcă sau indicație geografică, și care pot fi utilizate pentru același tip de mărfuri pentru care marca sau indicația geografică este înregistrată.
Contrafacerea este cel mai răspândită în cazul articolelor de îmbrăcăminte, cosmeticelor și al jucăriilor, iar printre cele mai severe consecințe se numără scăderea vânzărilor companiilor. Valoarea acestei scăderi variază de la industrie la industrie. De exemplu, în sectorul produselor de îmbrăcăminte, scăderea poate fi de până la 5,2% din cifra de afaceri totală, respectiv de 4,8% și 8,7% în industria cosmetică și cea a jucăriilor.
Acest fenomen infracțional cauzează și pierderi semnificative de locuri de muncă, mai ales în industria producției de haine, unde sunt afectate 160.000 de locuri de muncă. Sectoarele produselor cosmetice și al jucăriilor pierd 32.000 și, respectiv, 3.600 de locuri de muncă din cauza contrafacerii. De asemenea, produsele contrafăcute creează riscuri semnificative pentru sănătatea și siguranța consumatorilor.