Interviu cu Csaba Racz, CEO, MiniCRM
Aducem ordine în viețile companiilor
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
MiniCRM este unul din liderii de pe piața românească de soluții software CRM (Customer Relationship Management). Cât timp a luat echipei dumneavoastră să creeze soft-ul / soft-urile CRM din prezent?
Prima variantă de MiniCRM a fost lansată în 2009. De atunci, soluția noastră CRM a tot evoluat, în funcție de nevoile companiilor cu care am lucrat. Deci, ca să răspund la întrebare, a durat 14 ani. Cât va mai dura? Cine știe, dar noi vom dezvolta în continuu softul nostru, pentru că și nevoile companiilor cu care lucrăm sunt în continuă schimbare.
Care sunt principalele beneficii pentru clienți?
Aducem ordine în viețile companiilor și ajutăm antreprenorii să câștige timp și productivitate. Nu suntem doar un CRM clasic, ci un sistem prin care se pot gestiona vânzările, marketing-ul, serviciul clienți, HR-ul, managementul de proiect, comunicarea cu clienții și multe altele, într-un singur loc, fără să fie nevoie să instalezi o mulțime de aplicații diferite.
Cu ce este MiniCRM diferit de alte CRM-uri?
Un client de-al nostru ne spunea că a testat mai multe soluții, dar, pentru el, diferența a făcut-o factorul uman și echipa din spatele MiniCRM-ului. Noi nu vindem clienților un soft și apoi le spunem “la revedere”. Oferim consultanță în implementarea CRM. Evaluăm nevoile afacerii, împreună cu potențialii clienți, și propunem cele mai potrivite soluții de optimizare. În plus, clienții noștri au acces gratuit la sute de cursuri, webinarii de business, tutoriale video. Tot la capitolul factor uman, aș sublinia că avem o echipă de suport românească, iar în 2022, helpdesk-ul nostru a primit 96,7% feedback pozitiv.
În rest, MiniCRM e unic prin numărul foarte mare de combinații de funcționalități pe care le oferă și misiunea noastră e să găsim combinația potrivită pentru fiecare companie.
Care este profilul clienților MiniCRM? Cum au evoluat cerințele acestora, în ultimii ani?
Clienții noștri sunt foarte variați. Noi chiar aveam la un moment dat un slogan care spunea “CRM în fiecare companie”, pentru că aproape orice firmă îl poate implementa cu folos. Câteva domenii de activitate cu care lucrăm mai des sunt: firme de consultanță, organizatori de cursuri / training-uri, firme de instalații (electrice, sanitare, panouri solare, HVAC etc.), contabili, firme de inginerie și construcții… În total avem clienți din peste 100 de domenii de activitate.
Avem și câțiva clienți mari, dar peste 90% din baza noastră de clienți o constituie IMM-urile și microîntreprinderile. După cum spuneam, cerințele clienților sunt în continuă evoluție. Ce am remarcat în ultima vreme sunt solicitările frecvente pentru integrare cu alte aplicații.
Aveți o gamă extinsă de integrări cu alte aplicații. Care sunt cele mai solicitate și cum funcționează practic?
Cel mai des avem solicitări de integrare cu diverse softuri de contabilitate. În afară de acestea, integrarea cu Whatsapp este destul de căutată, dar și calendarele, Facebook Lead Ads, Outlook…
În cazul Whatsapp, pentru cei care vor ca discuțiile cu clienții lor să se salveze pe cardul de client, sau dacă vor să răspundă automat la mesaje de Whatsapp din MiniCRM, se pot conecta ușor cele două conturi.
Integrarea cu calendarul Google e importantă pentru mulți pentru că nu mai trebuie să verifice în mai multe locuri ce întâlniri, termene și agendă zilnică au. Dacă ai un task cu deadline în MiniCRM, o să îți apară automat și pe calendar.
Integrarea cu Facebook e grozavă pentru clienții care au campanii de publicitate pe această platformă. Dacă cineva își lasă datele pe un formular atașat la o reclamă Facebook, aceste date ajung instant și în MiniCRM și se poate genera automat un task de calificare pentru echipa de sales. Se economisește foarte mult timp față de varianta în care verifici zilnic reclamele și introduci manual lead-urile noi.
Unii clienți au nevoie de integrări cu aplicații mai specifice și aleg să și le facă singuri, prin API. Pentru asta e nevoie de un specialist IT, care poate corela datele între aplicații.
MiniCRM pune pe pilot automat afacerile. Cum? Ne puteți da câteva exemple concrete despre ce se poate automatiza cu MiniCRM?
Un exemplu simplu este legat de completarea de documente. Contracte, proforme, facturi… toate se pot genera automat din sistem. Mai mult, ele se pot și trimite automat. Fără muncă manuală. Să zicem că ești o firmă care face service pentru aparate de aer condiționat. Poți seta în MiniCRM ca, la 10 zile înainte de expirarea reviziei tehnice, clienții să primească un SMS pentru programarea noii revizii. Iar documentele aferente se vor genera tot automat.
Mai departe putem vorbi despre procese mai complexe. Firmele își pot automatiza toți pașii, de la vânzare, la comandă și la execuție. Sarcinile angajaților se generează automat. Nu mai trebuie pierdut timpul cu telefoane, email-uri etc.
Apoi, pe partea de comunicare, poți crea serii de e-mailuri în sistem și să planifici expedierea. Care grup din baza de date, când și în ce ritm va primi e-mail-urile tale. Scopul nostru e să trimitem cât mai rar mesaje individuale manual.
Care a fost cea mai mare provocare pe care ați întâmpinat-o în decursul carierei dumneavoastră?
De-a lungul carierei mele, am lucrat în multe companii cu creștere rapidă și cea mai mare provocare a fost să dezvolt structura companiei la timp. Asta a însemnat să găsesc structura organizațională potrivită și oamenii potriviți care să ducă compania mai departe, să contribuie la progresul acesteia. Aceste lucruri sunt baza pentru sustenabilitate și creștere continuă.
De ce calități este nevoie pentru a reuși într-un astfel de domeniu?
Cred că ai nevoie de o viziune clară și o orientare analitică. Trebuie să fii capabil să înțelegi datele care vin din interiorul firmei tale, ca să știi unde trebuie să acționezi. Acesta e un alt principiu după care lucrez nu doar eu, ci și compania noastră în general. Toate deciziile trebuie să fie susținute de către date. Apoi cred că e nevoie și de perseverență, pentru că este greu să crești rapid pe acest tip de piață (SaaS).
Cum vedeți evoluția afacerii dumneavoastră?
În ultimii ani au tot apărut crize: pandemie, război, inflație… Toate afectează mediul de business. Și cu toate astea, numărul nostru de clienți în România a crescut în permanență. Asta pentru că am investit timp și resurse și nu ne-am descurajat. Este ușor să pui insuccesele pe seama factorilor externi. Noi încercăm să facem asta cât mai puțin (deși contextul contează) și să scoatem maximul din ceea ce depinde de noi. Aș zice că unul dintre motivele pentru care creștem în continuare este faptul că la MiniCRM folosim tot… MiniCRM, ceea ce ne ajută să fim eficienți și organizați. Suntem încrezători că putem avea rezultate și mai bune în viitor.
Cum percepeți gradul de competiție / concurență din acest sector?
În ultimul an, concurența a crescut. A crescut și cererea, care a fost impulsionată și de programul pentru digitalizarea IMM-urilor, unde CRM-urile au fost cheltuieli eligibile. Acum, pe de o parte concurăm cu firme internaționale ca Monday sau Salesforce. Dar acestea au mulți clienți, în multe țări, drept pentru care nu pot oferi același nivel de suport pe care îl oferim noi clienților noștri. Pe lângă acestea, au apărut tot felul de firme locale, mici și foarte mici, care sunt însă de luat în seamă. Iar în al treilea rând, sunt unele firme IT full service care oferă, printre altele, și CRM. Deci e o concurență puternică, din mai multe direcții.
Ce hobby-uri aveți? Cum vă relaxați după o săptămână intensă de lucru?
Pentru că munca mea e exclusiv muncă de birou, în timpul liber îmi place să fac activități fizice. De obicei fac excursii în natură sau cu bicicletele, cu familia, dar îmi place și să grădinăresc.
Cum vedeți evoluția antreprenoriatului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?
Cred că antreprenoriatul a primit câteva lovituri grele. Dacă ne uităm strict la IMM-uri, România are acum semnificativ mai puține decât avea înainte de pandemie. Înainte de asta, evoluția economică de la an la an era remarcabilă. Și mă aștept să se revină, dacă nu mai apar crize mari, la ritmul de creștere din anii 2016-2020. Pentru că potențialul este în continuare foarte ridicat și este mult loc de creștere.
Ungaria, care a trecut și trece și ea prin dificultăți economice foarte mari, are de cel puțin două ori mai multe IMM-uri per locuitor. Cehia stă și mai bine. Și Polonia e peste. Ce înseamnă asta? Că este loc pentru mai multe afaceri în România. Să nu o vedem ca pe o slăbiciune, ci ca pe o oportunitate.
Am vorbit strict de numărul de afaceri, dar evoluția antreprenoriatului se poate măsura și calitativ. Există o cultură antreprenorială în România?
Eu cred că da. Sigur că și aici mai este loc de îmbunătățire. Sunt destui antreprenori care fac lucrurile de azi pe mâine, care nu își digitalizează afacerile și care sunt reticenți la schimbare. Dar în condiții de piață dificile, aceștia fie vor evolua vrând-nevrând, fie nu vor rezista și vor fi înlocuiți de alții mai pregătiți.