Interviu cu Georgiana Dimitriu și George Dimitriu,
General Manager și Sales Manager
PYF Real Estate
Sunt proprietăți care se vând
în maxim 5-7 zile
Cum este organizată agenția dumneavoastră? Care sunt departamentele care merg cel mai bine?
Georgiana Dimitriu, General Manager
Agenția noastră are două departamente, administrativ și vânzări – care cuprinde închirieri, vânzări apartamente, vânzări/închirieri terenuri și case/vile
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei)
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
George Dimitriu, Sales Manager
Avem un sistem care cuprinde, practic, toate părțile implicate într-o tranzacție imobiliară (avocați, notari, brokeri de credite, brokeri de asigurare, firme de curățenie, firme de relocare, evaluatori, firme de construcții, etc.). Practic avem un departament de închirieri, un departament de vânzări, fiecare supervizate de către un broker imobiliar și avem un director de vânzări care face legătura între toate aceste departamente în așa fel încât clientul să fie cât mai relaxat în tranzacția imobiliară. Agenții noștrii lucrează zonat, fiecare având un perimetru bine definit în care își desfășoară activitatea. În acest fel, colegii noștri sunt la zi cu toate ofertele existente în piață, pot face o analiză de preț corectă a unei proprietăți și pot oferi exact ceea ce își caută un client, indiferent de buget. Prin colaboratorii noștrii putem oferi toate serviciile conexe unei tranzacții imobiliare.
Nu putem face o diferență între departamente, succesul lor depinde de perioada anului. Sunt perioade în care există mai multe cereri pentru închiriere, sunt perioade în care există mai multe cereri pentru cumpărare, sunt perioade în care există o cerere egală. Nu perioada contează în imobiliare, contează să fi corect, cinstit și profesionist față de client și atunci vei avea mereu clienți multumiți.
Cum vedeți relația vânzător / locator și agent imobiliar, agenție?
George Dimitriu
Dacă vorbim de relația actuală existentă, între agențiile din piață și proprietarii existenți, nu este o relație foarte bună. Foarte multă lume se ferește de agențiile imobiliare datorită așa zișilor “agenți” imobiliari care nu urmăresc decât un profit rapid, cu cât mai puțină muncă. Aici este și vina proprietarilor că acceptă aceste tipuri de agenți, doar datorită faptului că plătesc comisioane de tot râsul. Când faci asta nu te aștepta să ai rezultate.
Dacă vorbim de cum ar trebui să fie o relație proprietar/agenție, atunci aș descrie această relație exact ca și aceea pe care o ai cu un preot când te duci să te spovedești (ai încredere în el și îi spui tot ceea ce ai pe suflet, iar el îți oferă soluția întrebărilor tale). Nu vreau să vorbesc în numele altor agenții/agenți, pot vorbi doar în numele nostru și vă pot spune că, cu acei proprietari cu care colaborăm avem o relație excelentă și ne recomandă. De ce? Simplu, deoarece și-au dat seama că dacă vrei servicii de calitate trebuie să plătești un comision corect, iar noi le-am oferit servicii profesioniste, nu doar am dat un telefon, am preluat oferta și am postat-o undeva.
Ce presupune reprezentarea exclusivă a unei proprietăți?
George Dimitriu
Pe scurt, presupune ca acel proprietar/client să nu aibă decât o singură grijă și anume să semneze contractul, indiferent de tipul acestuia. Când tu, ca și agent sau broker imobiliar, ai o proprietate în reprezentare exclusivă trebuie să te ocupi de ea ca și cum ar fi a ta și să cauți să obții cele mai bune rezultate de pe urma ei, să înțelegi exact ce își dorește acel proprietar și de ce își dorește acele lucruri, să fi aproape de el, sa îl sfătuiești, să îl ajuți să ia cele mai bune decizii pentru el. Dacă ai o proprietate în reprezentare exclusivă, nu înseamnă că o postezi pe portalurile de anunțuri și aștepți să te caute cineva, ci te ocupi cu adevărat de acea proprietate, ca să poți avea rezultate în cel mai scurt timp.
La fel și atunci când reprezinți exclusiv clientul, trebuie să îi înțelegi nevoile, doleanțele, criteriile și să îi oferi maxim 5 oferte, din care să își aleagă ceea ce i se potrivește cu adevărat. Dacă tu, ca și agent, plimbi un client la 50 de proprietăți, doar în speranța că ceva o să ai placă acestuia, înseamnă că nu ești agent imobiliar profesionist.
Cum au evoluat solicitările clienților persoanelor fizice care doresc să închirieze sau să cumpere locuințe?
Georgiana Dimitriu
Toata lumea își dorește achiziționarea de imobile noi, mobilate, utilate, dar care să coste cât mai puțin. Similar și la închirieri.
George Dimitriu
Contrar așteptărilor multora, cererile au crescut în ultima perioadă atât pentru chirii cât și pentru cumpărare. Probabil că și instabilitatea fiscală din piață, îi face pe mulți să se decidă să cumpere acum, neștiind cum vor evolua prețurile, dacă se vor adopta noile impozite și taxe aplicabile tranzacțiilor imobiliare.
Care este durata medie de timp în care se vinde un apartament sau o casă?
Georgiana Dimitriu
Durata medie ar fi de o lună, sunt proprietăți care se vând în maxim 5-7 zile, atunci când proprietarul înțelege să negocieze la un preț corect și sunt proprietăți care stau și un an în piață, când proprietarul ține de un preț ireal!
George Dimitriu
Există o perioadă de tatonare, perioada în care clienții așteaptă să vadă dacă prețul suferă modificări sau nu, dar cel mai important este să înțelegem că fiecare proprietate are clientul ei dacă este corect poziționată în piață. Am avut proprietăți, cum spunea și doamna Manager, care s-au vândut rapid, dar acolo proprietarii ne-au ascultat sfaturile și am listat respectiva proprietate la un preț corect, dar am avut și proprietăți care au stat și 12 luni în piață deoarece proprietarii voiau luna de pe cer.
Cât de importantă este verificarea calității și a securității imobilelor pe care le achiziționează viitorii proprietari?
George Dimitriu
Este unul dintre cele mai importante aspecte dintr-o tranzacție imobiliară, dar acest lucru nu trebuie făcut de client, ci de către agentul/brokerul care intermediază. El este cel care verifică aceste aspecte, și nu numai, și oferă, transparent și corect, aceste informații viitorului proprietar.
Cu ce societăți / birouri notariale colaborați?
Georgiana Dimitriu
BNP Adriana Ilie
BNP Pana Ruxandra Mihaela
Cum credeți că vor evolua prețurile (chirie și vânzare) la apartamente, case, birouri și terenuri în București și județul Ilfov, în anul 2024?
Georgiana Dimitriu
Sincer, eu cred că totul depinde de cadrul legislativ fiscal.
George Dimitriu
E greu să facem o predicție acum, până când nu se va lămuri cadrul legislativ (aprobarea legii agentului imobiliar) și până când nu se va clarifica cadrul fiscal (sunt propuse mai multe măsuri fiscale, creștere de impozite, creștere de TVA, modificarea limitelor de TVA la unele construcții, etc). Ca o părere pur personală, cred că vor continua să crească ușor până pe la jumătatea anului 2024, dar repet, totul depinde de cadrul legislativ și fiscal.
Cum ați caracteriza gradul de maturitate la care a ajuns profesia de consultant imobiliar, în țara noastră?
Georgiana Dimitriu
Maturitate? Nu cred că s-a ajuns la un grad de maturitate atâta timp cât nu există o legislație care să definească meseria de agent imobiliar.
George Dimitriu
Încă este o profesie imatură, o profesie în care poate intra oricine, fără niciun fel de cunoștințe sau de pregătire, o profesie care este văzută, de către marea majoritate, ori ca o chestie pe care o faci pe perioada facultății, ori ca o chestie în care poți da un tun, două și după să dispari. Din păcate, acest lucru are un efect direct asupra profesioniștilor din domeniu, oameni care pot duce cu adevărat această profesie la un nivel de maturitate atât de așteptat de jucătorii din domeniu.
Cum vedeți evoluția în următorii ani a industriei construcțiilor, ținând cont de potențialul ei de creștere, de tranzacțiile realizate în ultimii ani, de nivelul actual al prețurilor și de cererea clienților?
George Dimitriu
Nu aș putea face o predicție, asta o pot face doar analiștii economici. Din punct de vedere personal, la nivel de București referindu-mă acum, până când nu se reglementează situația PUZ-urilor de sector, a PUD-urilor și a PUG-ului nu prea aș vedea o evoluție în bine a industriei construcțiilor. Dar, repet, este doar o părere personală.
Bucureștiul are numeroase comori arhitecturale: vile decorate în stil art nouveau cu garduri somptuoase din fier forjat, ferestre ovale sau rotunjite, clădiri moderniste sau în stil brâncovenesc – un amestec de arhitectură bizantină, renascentistă și valahă. Când credeți că va fi finalizat procesul de renovare a patrimoniului arhitectural din Capitală?
George Dimitriu
Probabil că în următorii 100 de ani, atâta timp cât nu avem un cadru legislativ clar și nici voința politică de a face ceva în acest sens. Dacă tu, ca și Primărie sau altă instituție abilitată în acest sens, nu parteneriat public-privat, concesionează clădirile pe care le ai în administrare, fă ceva ca aceste clădiri să își recapete frumusețea de odinioară. A, e proprietate privata? Atunci amendează la greu până când se satură proprietarul și ori o renovează, ori o vinde către cineva interesat să renoveze și să exploateze acel imobil. Totul ține de zona administrativă și politică ca să ia măsuri în acest sens, pentru că degeaba avem investitori interesați de renovarea acestor imobile, dacă un singur acord, de la un minister, durează să îl obții peste 2 ani de zile. Și vorbim doar de un acord, sunt peste 30 de acorduri și avize care trebuiesc obținute când vrei să renovezi o clădire de patrimoniu.
Cine ar trebui să stimuleze cultura construcțiilor de calitate?
George Dimitriu
Toți cei implicați în domeniul imobiliar – cumpărători, agenți imobiliari, cei care dau avize de construcții, arhitecții, etc.
Cum percepeți nivelul de concurență în acest segment – agenții imobiliare / real estate?
Georgiana Dimitriu
Nu pot numi concurență pe cei care nu pot să-și vândă serviciile pe un comision real, ci se mulțumesc cu un bacșiș.
George Dimitriu
La ora actuală nu există concurență reală, deoarece nu există servicii imobiliare profesioniste și deoarece nici nu este reglementată această meserie. Fiecare face după cum îl taie capul, se vinde cât mai ieftin (ca și agent mă refer), iar proprietarii profită. Cei care oferim servicii profesionale, ne respectăm între noi și respectăm clientul, dar din păcate, în piața din București funcționează legea junglei “mănâncă ca să nu fi mâncat”. O să putem discuta de concurență doar după aprobarea și aplicarea legii agentului imobiliar.
Care sunt tendințele care modelează piața rezidențială?
Georgiana Dimitriu
Tendințele sunt către blocurile noi, toată lumea fuge de blocurile de dinainte de 1977, deși unele sunt construite mai bine decât multe dintre cele noi.
Sectorul construcțiilor generează aproape 40% din emisiile anuale globale de CO2. Cum vedeți locuințele și clădirile viitorului, care să fie sustenabile și eficiente energetic?
Georgiana Dimitriu
Clădirile viitorului ar trebui să aibe amenajate spații verzi pe terase, să aibe panouri fotovoltaice, stații de epurare a apelor uzate, ape care, ulterior, să fie folosite la irigarea teraselor, chiar și la toalete.
George Dimitriu
Renunțarea la încălzirea centralizată, montarea de centrale de cartier electrice, cât mai mult spațiu verde pentru orice nouă construcție, crearea de facilități în zona blocurilor nou construite (grădinițe, școli, magazine, etc., în așa fel încât să nu fi nevoit, ca și proprietar, să pleci mereu cu mașina de acasă pentru orice necesitate zilnică sau pentru a îți lăsa copilul la grădiniță/școală/creșă, etc). Parcările blocurilor noi să aibă, în proporție de peste 90%, facilitate pentru încărcarea mașinilor electrice sau hybride, dezvoltarea transportului public în toate zonele în care există construcții noi, ș.a.m.d.
Ce strategie de dezvoltare aveți pentru următoarea perioadă?
Georgiana Dimitriu
Sincer, piața este destul de instabilă de câțiva ani buni, ca să sperăm la o extindere a activității în țară sau străinătate, în viitorul apropiat.
George Dimitriu
Pentru moment ne concentrăm pe profesionalizarea cât mai mult a actualei echipe de vânzări, inclusiv prin trimiterea la cursuri de specialitate. Ne gândim și la o dezvoltare la nivel de București, adică dorim să avem, până la jumătatea anului 2024, câte un birou în fiecare sector al orașului dar și în localitățile limitrofe. Probabil că din toamna anului viitor ne vom gândi și la o dezvoltare la nivel național. Totul depinde de mai mulți factori, momentan, la piața actuală preferăm să ne concentrăm pe oferirea de servicii profesioniste cu o echipă profesionistă.