joi, 26 iunie, 2025

Interviu cu Alina Arsene, Avocat Asociat, Arsene, Diaconescu & Asociații: Executivul ar putea sprijini mediul de afaceri prin măsurile de reducere a cotei TVA-ului

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Alina Arsene, Avocat Asociat, Arsene, Diaconescu & Asociații

Executivul ar putea sprijini mediul de afaceri prin măsurile de reducere a cotei TVA-ului

Practicați avocatura de peste 10 ani, timp în care tehnologia, stilul de lucru și mentalitățile au evoluat foarte mult. Care sunt principalele realizări ale dumneavoastră și ale echipei pe care o coordonați?

Da, practic avocatura cu și din pasiune de mai bine de 10 ani. Încă de la începuturile carierei mele, stilul de lucru a fost orientat spre excelență astfel încât trecerea timplui a condus doar la o stilizare a acestuia, succesul devenind o carte de vizită ce nu poate fi înlocuită. Deși totul este într-o continuă evoluție, echipa mea și-a găsit menirea, aducându-și aportul în mediul de afaceri, prin oferirea sprijinului necesar fiecărui client, corespunzător necesității de la un anumit moment. Fără a ne limita la dreptul penal al afacerilor, întrucât astfel cum bine cunoașteți, ilicitul în dreptul afacerilor își are sorgintea preponderent în activitatea comercială care de altfel duce și la nașterea unor obligații fiscale stabilite în sarcina agenților economici, uneori excesive, alteori stabilite nelegal, motiv pentru care printre ariile noastre de practică se află și dreptul contencios administrativ și fiscal. 

Dat fiind volumul mare de muncă, de cazurile complexe la care am ales să ne aducem contribuția în vederea obținerii unui câștig de cauză pentru clienții noștri, indiferent că discutăm despre consultanța juridică pe care o oferim în scopul prevenirii atragerii diferitelor forme ale răspunderii (fiscale, penale, civile) sau de asistența și reprezentarea juridică a clienților în fața instanțelor de judecată sau a diferitelor instituții ale statului, pot spune că realizările noastre sunt zilnice, iar acestea ne conduc spre obținerea succesului final. 

Mă bucur că am reușit să insuflu echipei mele simțul lucrului bine făcut astfel încât fiecare cauză pe care o preluăm să fie tratată cu maximă responsabilitate și implicare, ceea ce conferă la final și bucurii direct proporționale cu cele asumate. În această manieră de lucru, pot spune că am reușit ca de fiecare dată să ne depășim chiar si așteptările clienților nostri, făcând față cu brio tuturor obstacolelor, chiar dacă obținerea rezultatului dorit uneori a inclus nopti nedormite, lucru în weekend, concedii amânate sau lucru peste program. 

Cum vă împărțiți între responsabilitățile de avocat şi cele de manager, antreprenor ?

Pentru că profesia de avocat m-a ales, nu m-aș vedea să renunț vreodată la exercitarea activă a acestei profesii vocaționale. Activitatea de coordonare a echipei mele, nu pot spune că reprezintă o activitate relaxantă, dar întrucât fără excepție, colegii mei sunt niște profesioniști ai dreptului care lucrează foarte bine în condiții de stres, sarcinile sunt de fiecare dată duse la îndeplinire la cel mai înalt standard. Tocmai pentru că suntem consecvenți în oferirea unei calități înalte a serviciilor oferite, pot spune că ne mândrim cu relațiile de colaborare pe care le continuăm încă de acum mai bine de 10 ani, ceea ce reprezintă dovada clară a faptului că activitățile îndeplinite în calitate de avocat și manager pot coexista și chiar se pot întrepătrunde. Ceea ce vă pot spune este că nu aș putea niciodată să renunț la a practica avocatura în domeniul litigiilor, fiind o activitate pe care o desfășor cu foarte mare drag.

Ce reprezintă pentru dumneavoastră profesia pe care o practicaţi şi care sunt valorile după care v-aţi ghidat în exercitarea acesteia?

Chiar dacă odată cu trecerea timpului constat că sunt mulți tineri absolvenți ai facultăților de Drept care își aleg profesia de avocat oferind o importanță primordială beneficiilor financiare pe care le poate genera exercitarea acestei profesii, consider că pentru a practica această profesie trebuie să ai vocație, acesta fiind principalul criteriu de care cred că ar trebui să țină cont orice absolvent care își dorește să practice această profesie nobilă. 

În vârful valorilor care m-au ghidat în exercitarea profesiei de avocat, cu certitudine stă simțul dreptății. Cred că fiecare persoană se naște cu simțul dreptății, dar în funcție de mediul în care trăiește, de educația oferită de familie, dar și de modul practic în care părinții ne arată în etapele noastre de dezvoltare, în mod concret ce înseamnă să se facă dreptate, acest simț al dreptații se păstrează, se amplifică sau se diminuează. 

Pentru mine dreptatea reprezintă un principiu moral și juridic și de aceea prin exercitarea acestei profesii, doresc să contribui ca fiecăruia dintre clienții care ne pășesc pragul, să i se dea ceea ce i se cuvine și să i se respecte drepturile. Pe lângă simțul dreptății,  integritatea, moralitatea, sinceritatea și asumarea deciziilor luate zi de zi în scopul obținerii celui mai bun rezultat sunt principalele valori după care m-am ghidat până acum nu numai în activitatea  profesională, ci și în cea personală.

V-ați specializat în Drept Comercial, Drept Administrativ, Drept Fiscal și Drept Penal. Cât de importantă este încrederea, credibilitatea pe care o transmite avocatul clienților săi?

Pot spune că specializarea în aceste ramuri ale dreptului nu a fost o alegere personală, ci mai degrabă destin, întrucât s-a întâmplat ca încă de la începutul stagiaturii, să-mi fie repartizate cazuri complexe în aceste domenii. Îmi amintesc că primul meu caz fiind de altfel și primul câștigat, a vizat motivarea unei căi extraordinare de atac, într-un dosar penal de competența Înaltei Curți de Casație și Justiție. Nu vă imaginați cât de mândră am fost de acea reușită. De altfel, nu scap nicio ocazie să povestesc experiențele mele din anii de stagiatură, propriilor stagiari, dorind în această manieră să-i ajut să-și depășească propriile limitele. În mod evident că experiența pe care un avocat a dobândit-o într-un domeniu oferă încredere clienților săi iar succesul reprezintă unica carte de vizită. În activitatea SCA Arsene, Diaconescu & Asociații, pot afirma că aproape toți clienții noi vin ca urmare a recomandărilor primite de la alți clienți care au fost mulțumiți de calitatea serviciilor juridice oferite și de rezultatele obținute. 

Ce arii de expertiză intenționați să dezvoltați în perioada următoare în cadrul societății de avocatură?

În perioada următoare dorim să îmbunătățim ariile pe care ne-am axat de foarte mulți ani, cu precizarea că recent am dobândit și calitatea de practician în insolvență, astfel încât inevitabil se va extinde activitatea și în aria insolvenței. Credem în puterea specializării în profesia de avocat și de aceea considerăm că nu putem fi cei foarte buni la absolut toate ariile dreptului, însă putem fi cei mai buni în cadrul ariilor de drept în care alegem să activăm. Extraspecializarea cred eu că dăunează atât profesiei în ansamblu ei, cât și intereselor clienților atunci când aceasta rămâne doar la nivelul scrisului pe o hârtie și de aceea, am ales să ne oprim la aceste ramuri de drept în care să ne supraspecializăm.

Decizia de a dobândi calitatea de practician în insolvență a implicat o amplă analiză, tocmai din perspectiva faptului că amplitudinea cauzelor în care alegem să dăm tot ceea ce avem mai bun pentru atingerea rezultatului dorit de către clienți, nu ne permite să ne extindem ariile de practică. 

Decizia de a deveni si practician în insolvență s-a bazat pe o experiență anterioară pe care am avut-o ca și reprezentant convențional al societăților aflate în insolvență, dar și pe solicitările avute în domeniu, astfel încât dobândirea acestei calități a reprezentat doar materializarea solicitărilor primite. 

Din ce sectoare economice provin clienții dumneavoastră? Cum a evoluat numărul de dosare / tranzacții și gradul lor de complexitate? 

Clienții nostri provin preponderent din domeniul comerțului, fie că vorbim de comerțul cu ridicata sau cu amănuntul sau de prestării de servicii. Pot spune că de la an la an numărul dosarelor nou intrate a fost mult mai mare decât al celor finalizate. Având în vedere că deținem în portofoliu numeroase dosare care datează chiar și de peste 10 ani, nefiind finalizate până la acest moment nici măcar cu o soluție dată în primă instanță, tot acest volum, dar și dorința de a nu ne abate de la scopul nostru final, acela de a oferi o atenție sporită fiecărui dosar în parte, ne-a făcut să luăm decizia ca timp de 6 luni (perioadă care se finalizează la începutul lunii septembrie anul curent) să nu mai acceptăm noi clienți. În plus, întrucât clienții noi știu de ce apelează la serviciile noastre juridice, gradul de complexitate a crescut, motiv pentru care și eforturile noastre au crescut, ceea ce a făcut ca și disponibilitatea noastră pentru noi colaborări să fie una mai redusă. 

Sunt multe instanțe care nu stau bine cu echipamentele IT&C și care duc lipsă de personal și de experți judiciari. În ce mod contribuie aceste neajunsuri la finalizarea cu întârziere a proceselor?

Unul dintre motivele pentru care soluționarea unor dosare se prelungește excesiv, sunt chiar aceste lipsuri ale sistemului judiciar, mai ales dacă ne referim la dosarele penale. Neajunsurile sistemului ne afectează și pe noi, îngreunând foarte mult exercitarea profesiei de avocat și în cele din urmă, întregul proces de înfăptuire a justiției.

Implementarea sistemului de accesare electronica a dosarelor a facilitat comunicarea avocaților cu instanțele, însă pot spune că lipsa personalului auxiliar generează uneori un haos, chiar și în procesele practice de accesare electronică a dosarelor aflate pe rolul instanțelor, ținând cont că sunt situații în care deși există formate dosarele electronice, actele procesuale nu sunt încărcate, ceea ce face ca scopul pentru care acestea au fost implementate să nu poată fi atins. Am totuși credința că neajunsurile vor fi din ce în ce mai puține iar sistemul judiciar va reuși în următorii ani să treacă peste nivelul mediocru în care se situează astăzi. 

Cum vedeți nivelul de conștientizare/gradul de cunoaștere a managerilor români în privința regulilor și standardelor de compliance (conformarea cu normele legale)?

Având în vedere că în portofoliul societății noastre sunt și entități juridice cu participație străină, pot spune că am fost în măsură să trag o concluzie proprie referitoare la interesul pe care managerii români îl oferă conformării activității desfășurate cu normele legale, în comparație cu managerii străini și pot afirma că sunt multe  situații în care managerii  românii aleg sa nu beneficieze de suport juridic specializat încă din momentul incipient al demarării activităților economice pe care le conduc, deși apoi constată că această conformare cu normele legale, reprezintă baza unei dezvoltări sănătoase și durabile. 

Gradul de conștientizare a importanței suportului juridic, mai ales în procesul de prevenție al neconformității legale este mult mai redus printre managerii români, față de managerii străini. M-am tot gândit care ar putea fi cauza acordării unei importanțe mai reduse și am constatat că aceștia sunt mai predispuși la riscuri majore pentru obținerea unor costuri reduse ale desfășurării activității, ceea ce pe termen lung poate duce la  consecințe importante care se pot finaliza cu costuri mult mai mari pentru acordarea asistenței și reprezentării juridice, cu atragerea diferitelor forme de răspundere (fiscală, civilă, penală), dar și cu blocarea totală a activității economice.

Companiile românești sunt sub presiunea instituțiilor – ANAF, Consiliul Concurenței, Garda de Mediu, Inspecția Muncii, etc. Când vor înțelege funcționarii publici că ei trebuie să stimuleze mediul de afaceri, și nu să-l timoreze?

Prin această întrebare ați atins un punct sensibil care mă doare și pe mine, punându-mă în pielea clienților mei. Nu de puține ori se întâmplă să fim solicitați să asistăm agenții economici în cadrul controalelor efectuate de instituțiile statului și nici puține nu au fost cazurile în care să constatăm că acestea acționează cu exces de putere, blocând în mod abuziv activitatea clienților. Datorită sistemului judiciar care cel puțin la nivelul instanțelor superioare în grad, încă funcționează, am reușit aproape fără excepție să dovedim neconformarea procedurilor aplicate de funcționarii publici cu prevederile legale. Consider că uzitarea de calea suspendării provizorii judiciare a sancțiunilor aplicate sau a măsurilor dispune de către ANAF, Consiliul Concurenței, Garda de Mediu, Inspecția Muncii până la finalizarea procedurilor judiciare este actualmente unica soluție pentru a nu împovăra și mai mult jucătorii din mediul de afaceri. 

Ce ar trebui să facă Executivul pentru a sprijini și mai mult / eficient companiile românești? 

Având în vedere domeniile juridice în care suntem specializați, în primul rând mă gândesc la posibilitatea ca Executivul ar putea sprijini mediul de afaceri și aici mă refer atât la companiile cu capital românesc, dar și la cele cu capital străin, prin măsurile de reducere a cotei TVA-ului, atât la comercializarea de bunuri, dar și la prestarea de servicii. În concret, aș propune crearea unui sistem forfetar al perceperii unei cote mai reduse a acestuia în funcție de valoarea cifrei de afaceri lunare. În sensul în care, consider că reducerea cotei TVA, ca urmare a creșterii cifrei de afaceri prin atingerea unui plafon impus, ar reprezenta o modalitate prin care societățile ar fi ajutate să crească. În această manieră s-ar descuraja fraudarea sistemului de percepere a TVA-ului prin crearea unor circuite de tranzacționare, creând un cadru transparent, care ar încuraja din punct de vedere cantitativ agentul economic să crească, având în această manieră nevoie și de mai multă forță de muncă, ceea ce ar conduce și la scăderea ratei șomajului.   

Unde vă vedeți peste 5 ani, ca dimensiune a business-ului, anvergura clienților și poziționarea în piață?

Deoarece succesul adus clienților nostri este motorul echipei noastre, evoluția naturală a SCA ARSENE, DIACONESCU & Asociații nu poate fi decât pe aceeași linie ascedentă ca și până acum. Pot spune cu tărie că și peste 5 ani voi practica această profesie cu aceeași înverșunare în spiritul dreptății, care m-a consacrat, preluând mai multe cauze văzute ca fiind aproape imposibil de rezolvat iar din punct de vedere al poziționării în piața serviciilor juridice, consider că și peste 5 ani vom fi recunoscuți ca acea echipă de avocați devotată cauzei clientului nostru, la care să apeleze dacă știu că au reală nevoie de noi. 

Ce sfaturi le oferiţi doamnelor avocat aflate la început de carieră? Ce calități sunt necesare pentru un parcurs profesional consistent?

Sunt convinsă că avocatura din România acordă un cadru perfect pentru exprimarea fiecărei femei și sunt absolut sigură că atunci când există vocație, multă muncă, determinare, dar și o inteligență nativă, orice tânăr absolvent poate visa la a face carieră în avocatură. Fie că este vorba de o carieră în avocatura de penal, de bussines s.a. înainte de a alege cu mintea, le recomand să aleagă cu sufletul și să își aleagă profesia pe care să o exercite cel puțin o bună perioadă din viață, cu pasiune, întrucât numai muncind cu pasiune… poți excela. 

Cum găsiţi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională? Ce lucruri aduc bucurie în viaţa dumneavoastră, în afara profesiei de avocat?

În primii ani de avocatură, pot spune că mi-a fost tare greu să găsesc acest echilibru. Fiind foarte implicată și crezând în cauzele încredințate, se întâmpla frecvent să visez cauzele, să vizez strategii pe care a doua zi le puneam în practică. Deși mi-am disciplinat foarte mult abordarea, recunosc că și astăzi se întâmplă să nu am somn de la un dosar, mai ales dacă se apropie finalizarea lui, dar asta se întâmplă strict doar cu titlu de excepție. Astăzi, pot spune că reușesc să mă bucur de absolut tot ce-mi oferă viața, atât personal, cât și profesional, fac mișcare, îmi plac mult city-break-urile, îmi place să petrec timpul în natură alături de cei dragi și acum că a venit vara, chiar să lenevesc la soare pe un șezlong. 

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

În calitate de partener strategic pentru digitalizarea educației, GBC susține conferința „Pilonii de dezvoltare ai județului Alba” – 27 iunie 2025

Compania GBC (General Business Computers), unul dintre principalii integratori de soluții tehnologice AV și IT din România, se alătură...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor