Analiza Trusted Advisor – puncte de atenție pentru optimizarea demersului de digitalizare
Concluzionam despre 2022 ca a fost anul fiscalității, cu mult focus pentru antreprenori în vederea înțelegerii noilor prevederi, a conformării și optimizării sarcinii fiscale.
Trebuie să observam și să nu ignoram un trend accentuat, respectiv transparența și raportarea analitică în timp real.
Până la momentul implementării deja au fost puse în practică noi exigente de raportare, precum transmiterea automată zilnică a rapoartelor Z emise de casele de marcat, e-factura, e-transport, SAF-T 406, raportarea rambursurilor de către furnizorii de servicii poștale.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
28 februarie 2025: Forumul de Infrastructură, Transporturi și Logistică – Ediția a IV-a
13 martie 2025: Forumul diplomației comerciale și al exportatorilor – Ediția a IV-a
19 martie 2025: Forumul de concurență, francize și antreprenoriat
21 martie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Brașov
26 martie 2025: Forumul antreprenorilor din sectorul agricol și industria alimentară – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Chiar dacă lucrurile nu se întâmplă deja la nivel global și se vor implementa în mai multe etape, este bine să cunoaștem ca la un moment dat, nu foarte îndepărtat, toate operațiunile economice, materializate în tranzacții financiar-contabile, vor fi transferate în mod automat către serverele ANAF.
Ce implicații avem?
- Integrarea sistemelor în care lucram – este nevoie ca datele să fie în același loc. În practica multe companii lucrează cu baze de date multiple, stocuri, facturare separat de contabilitate etc.
- Simplificarea proceselor și transpunerea lor corecta în fluxuri contabile. Ne așteptăm să vedem ca oamenii de business să lucreze mai aproape cu departamentele financiar-contabile și să lucreze anticipativ, proiectând fiecare proces nou în cel mai potrivit și simplu mod posibil.
- Mai multă acuratețe în contabilitate și creșterea nevoilor de auditare în cadrul firmelor mici și mijlocii. Antreprenorii au nevoie de certificare suplimentară ca raportările contabile și fiscale sunt corecte.
Ioana Arsenie, strateg financiar Trusted Advisor: Ne așteptăm ca în perioada următoare să aibă loc o reașezare a modului în care se realizează externalizarea serviciului financiar-contabil, în sensul că:
- Firmele vor păstra in-house mai multe procese și tranzacții, chiar dacă nu au experti contabili și seniori
- Se va investi pentru performanța și control prin sistemele financiar-contabile-de gestiune (ERP) utilizate
- Se va externaliza mai mult zona de revizuire, închidere, cu accent prealabil pe definirea normelor de lucru, realizarea de proceduri de operare și training și consultanță permanentă.
În continuare, ne așteptăm ca transformarea să apară la nivelul ANAF, din faptul că verificările și solicitările de clarificare se vor desfășura pe baza de teste, la distanță, sub forma unui audit. Contribuabilii vor învăța să răspundă la aceste solicitări, în mod documentat și colaborativ. Va fi un salt de ambele părți și o simplificare, în final, după atâta conformare și implementări.
De aceea, recomandam ca IMM-urile să investească cu atenție în digitalizare, evitând sisteme și baze de date disparate și având în vedere atât aceste trenduri din fiscalitate, cât și principiile de guvernanța.
Ioana Arsenie este profesionist în finanțe cu experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App – aplicația de raportare financiară și bugetare digitalizată pentru IMM-uri.
Mai multe info https://trustedadvisor.ro/ si https://ioanaarsenie.ro/