Interviu cu Georgiana Gaman,
Fondator, Organic Consulting
Antreprenorii sunt plămânii unei economii
Organic Consulting a fost fondată pe convingerea că IMM-urile sunt ancorele economiei noastre. Cum percep proprietarii business-urilor cu care colaborați actuala conjunctură economică, marcată de război, inflație și creșteri de taxe?
În acest moment observăm două tendițe, în contextul politic si economic menționat. Pe de o parte, antreprenorii devin prudenți și își organizează resursele astfel încât să facă față unei perioade de incertitudine. Singura certitudine pe care o avem astăzi este că nu știm cât vor dura aceste dificultăți și care va fi gradul de severitate. În acest context, există precauție în a angaja investiții și planuri pe termen lung, cu efecte imediate asupra cererii și a pieței muncii.
Pe de altă parte, antreprenorii educați știu că o criză va crea niște oportunități foarte mari, cu care ne vom întâlni o singură dată în viață și sunt foarte vigilenți în a observa care este momentul potrivit să apese accelerația.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
3 octombrie 2024: Viitorul afacerilor de familie în România, Ediția a III-a
15 octombrie 2024: Soluții pentru finanțarea companiilor, Ediția a III-a
19 octombrie 2024: Concurs de șah
24 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor, Ediția a IV-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Așadar, prudența unor antreprenori coexistă cu nerăbdarea altora de a intra în joc și de a face afaceri mari în următoarea perioadă, profitând de slăbiciunile competiției. În contextul de astăzi, spusele lui Albert Einstein devin mai adevărate ca oricând: “În turbulențele oricărei crize se află întotdeauna o mare oportunitate”.
Ce măsuri credeți că ar trebui să ia managerii / fondatorii de IMM-uri pentru a traversa cu bine această perioadă plină de provocări?
Traversăm o perioadă caracterizată de analiștii economici drept „furtuna perfectă”. După 2 ani de carantine în care cererea a avut de suferit, ne confruntăm cu un amalgam devastator pentru afaceri incertitudine cauzată de război, inflație accelerată, creșterea continuă a costurilor de finanțare și explozia costurilor la energie. Cred că ghidul obligatoriu de supraviețuire a antreprenorului în această perioadă trebuie să cuprindă:
1) o viziune clară a modelului de business: cum mă diferențiez de competiție și cât
de bine îmi cunosc clienții.
2) clientul oricărui business trebuie să primească rolul cel mai important, iar rolul întregii echipe să fie acela de a face clientul cât mai mulțumit. Retenția clienților este esențială în vremuri tulburi, deoarece costul pentru achiziția de clienți noi devine prohibitiv.
3) protecția cash-ului și managementul atent al fluxurilor de numerar. Estimăm că din cauza contextului nefavorabil vor urma multe falimente în toate industriile europene. Nu din cauza unor modele de afaceri nefuncționale, ci din cauza lipsei de disciplină financiară.
Există două categorii de manageri. Manageri ai companiilor multinaționale, care dețin deja structuri de training și control al proceselor interne și antreprenori, care pornesc de fiecare data pe căi neumblate. Întotdeauna, orice început este dificil și presărat cu diverse obstacole, cele mai multe dintre ele neprevăzute.
Cred că viața oricărui antreprenor ar fi mai ușoară dacă ar conștientiza un singur lucru. Ca să fii un manager de succes și să ai o firmă prosperă nu trebuie să devii briceag elvețian, priceput la toate: și juridic, și financiar, și marketing, și vânzări etc. Asta necesită foarte mult timp și energie. În schimb, trebuie să îți găsești partenerii potriviți către care să externalizezi serviciile. De cele mai multe ori, antreprenorii români neglijează efortul de conformare la normele legale în materie comercială sau de taxare, iar această neglijență se dovedește cea mai costisitoare greșeală. Controalele instituțiilor de stat pot avea efecte devastatoare asupra firmelor care nu acordă atenție normelor de conformare (compliance).
Clienții noștri știu că o dată externalizate către noi serviciile juridice și financiare, tot ceea ce fac zi de zi este updatat permanent la ultimele reglementări legislative. Astfel, ei se pot concentra pe execuția și scalarea afacerilor.
Cum apreciați nivelul de conștientizare/gradul de cunoaștere a managerilor români în privința regulilor și standardelor de compliance (conformarea cu normele legale)?
Există două categorii de manageri. Manageri ai companiilor multinaționale, care dețin deja structuri de training și control al proceselor interne și antreprenori, care pornesc de fiecare data pe căi neumblate. Întotdeauna, orice început este dificil și presărat cu diverse obstacole, cele mai multe dintre ele neprevăzute.
Cred că viața oricărui antreprenor ar fi mai ușoară dacă ar conștientiza un singur lucru. Ca să fi un manager de succes și să ai o firmă prosperă nu trebuie să devii briceag elvețian, priceput la toate: și juridic, și financiar, și marketing, și vânzări etc. Asta necesită foarte mult timp și energie. În schimb, trebuie să îți găsești partenerii potriviți către care să externalizezi serviciile. De cele mai multe ori, antreprenorii români neglijează efortul de conformare la normele legale în materie comercială sau de taxare, iar această neglijență se dovedește cea mai costisitoare greșeală. Controalele instituțiilor de stat pot avea efecte devastatoare asupra firmelor care nu acordă atenție normelor de conformare (compliance).
Clienții noștri știu că o dată externalizate către noi serviciile juridice și financiare, tot ceea ce fac zi de zi este updatat permanent la ultimele reglementări legislative. Astfel, ei se pot concentra pe execuția și scalarea afacerilor.
Faceți parte din Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (C.E.C.C.A.R.), Camera Auditorilor Financiari din România (C.A.F.R.) și Camera Consultanților Fiscali (C.C.F.). Cât de importante sunt programele de pregătire profesională continuă pentru echipa dumneavoastră?
În societatea actuală se pune tot mai mult accent pe învăţarea continuă, văzută ca o formă de dezvoltare şi perfecţionare permanentă. Legislația se schimbă permanent. Nu doar în România, ci pretutindeni. Apar reguli noi în privința practicilor comerciale, uzanțelor de business, fiscalitate și taxare. Este esențial ca orice afacere să fie permanent conectată la ultimele schimbări. Programele de pregătire profesională sunt absolut esențiale în business-ul pe care îl conduc, pentru ca sfaturile pe care le dăm clienților noștri să fie în acord cu ultimele modificări ale mediului de business. Deținătorii de afaceri vor predictabilitate.
Surprizele în afaceri nu au o conotație pozitivă. Și, pentru a evita surprizele, trebuie să fi permanent conectat. Dacă te deconectezi de la acest update permanent al legislației și al practicilor comerciale, riști ca în scurt timp să devii ca un deținător de Nokia 3110 în epoca iPhone și Samsung.
Cum vă împărțiți între responsabilitățile de contabil, auditor și consultant fiscal şi cele de manager/ antreprenor?
Sunt o femeie ambițioasă, căreia îi place să învețe încontinuu, echilibrată și foarte organizată, astfel că până în prezent am reușit să îmbin frumos aceste responsabilități. Desigur, sacrificiile sunt inevitabile, diferența o face modul cum le privim și cu ce scop le facem.
A fi antreprenor implică un risc ridicat și multă responsabilitate, atât pentru tine, cât și pentru cei ce depind de tine: angajați, familie. Orice decizie implică consecințe care pot fi pozitive sau negative. Mai mult sau mai puțin, în orice poziție există un grad de insecuritate, dar având o afacere în care tu investești bani, speranțe și efort, aceasta poate deveni înfricoșătoare.
Aveți o activitate susținută pe lângă Oficiul Național al Registrului Comerțului. Cât de simplu /complicat este să radiezi o firmă? Dar să apelezi la procedura insolvenței simplificate?
Nu toate business-urile au continuitate și din păcate nu toate cunosc un fond sănătos de dezvoltare: de la relațiile tensionate între partenerii de afaceri, context economic nefavorabil, schimbarea obiectivelor profesionale și până la motive financiare, există numeroase aspecte ce determină închiderea unei firme. În astfel de situații va fi nevoie de radierea acesteia.
Închiderea unei societăți reprezintă un proces îndelungat (poate ajunge chiar la o durată de până la 2-3 luni), costisitor și încărcat de „hârtii”, însă cu sprijinul unui profesionist procesul nu va fi atât de resimțit de către antreprenor. De cele mai multe ori firmele sunt lăsate fără activitate, și fără depunerea declarațiilor fiscale, în speranța că Oficiul Național al Registrului Comerțului va radia din oficiu firma. Acest lucru se întâmplă foarte rar, și se ajunge la cazurile de inactivitate și înscrierea faptei în cazierul fiscal al asociaților/administratorilor. Insolvența unei firme poate fi cerută doar în anumite condiții (pentru datorii ce depășesc un anume prag valoric), iar procesul efectiv, pentru a fi unul echitabil pentru fiecare creditor, are loc sub administrarea unor practicieni în insolvență și sub controlul instanței de judecată. Procedura simplificată de insolvență reprezintă procedura de insolventă prin care firma care îndeplinește condițiile prevăzute de lege intră direct în procedura falimentului.
Sebastian Burduja, ministrul cercetării, inovării și digitalizării a declarat recent că se are în vedere susţinerea start-upurilor din ţară prin două pârghii – o nouă lege a societăţilor comerciale şi susţinerea financiară prin Fondul român de inovare. Credeți că legea Legea 31/1990, a societăților comerciale ar trebui îmbunătățită?
În timp ce majoritatea atenției pe plan legislativ a fost acaparată de Ordonanţa nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea Codului fiscal, proiectul de lege privind registrul comerțului abrogă o serie de acte normative. Proiectul va reprezenta o noutate majoră în domeniu, precum și o consolidare a prevederilor în materie într-o singură lege. Ultimele modificări aduse Legii 31/1990 au înlăturat obstacolele înființării de noi întreprinderi prin ușurarea procedurilor și condițiilor de înregistrare a sediului social, eliminarea restricției persoanelor fizice și juridice de a nu mai fi asociat unic într-o singură societate cu răspundere limitată, și eliminarea obligativității capitalului social de minim 200 lei.
Noua lege a societăților comerciale care o va înlocui complet pe cea veche începând cu finalul lunii noiembrie a acestui an, aduce modificări importante și încă nu știm dacă mai simplu sau mai neclar. Sperăm că această propunere să fie benefică start-upurilor și nu numai.
Companiile românești sunt sub presiunea instituțiilor – ANAF, Consiliul Concurenței, Garda de Mediu, Inspecția Muncii etc. Când vor înțelege funcționarii publici că ei trebuie să stimuleze mediul de afaceri, și nu să-l timoreze?
Ca orice antreprenor din România, visez la ziua în care instituțiile statului să își asume și rolul de consiliere și să ajute activ afacerile să progreseze. Încă nu există la noi gândirea că dacă un business prosperă în România, acesta poate fi exportat și poate genera în străinătate venituri pentru țara noastră.
Așadar, cred că la această întrebare e mai potrivit să răspundă chiar instituțiile despre care vorbim. Deși există încă multe detalii de pus la punct, personal sunt optimistă în privința direcției în care ne îndreptăm ca țară și ca mediu de afaceri. Digitalizarea schimbă mult modul de interacțiune cu instituțiile și lasă mai puțin loc deciziilor arbitrare și contestabile. E nevoie de timp și răbdare pentru a schimba o țară schingiuită de comunism și încă afectată de neîncredere în toate planurile.
Sunt însă convinsă că având tot mai multe afaceri cu valori sănătoase, acestea se vor propaga frumos în întreaga economie și vor schimba fundamental România. Antreprenorii sunt plămânii unei economii. O țară respiră cu atât mai bine economic dacă încurajează un climat antreprenorial. Eu mă simt onorată de misiunea de a ajuta să crească business-urile de toate dimensiunile și aflate în diverse etape de dezvoltare.