vineri, 27 iunie, 2025

Interviu cu Virgil Profeanu, Fondator VEGO HOLDINGS: Inovația este folosită strategic în fiecare segment al companiei Vego

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Virgil Profeanu

 Fondator VEGO HOLDINGS

Inovația este folosită strategic

în fiecare segment al companiei Vego

„Astăzi, Vego este capabilă să facă cu trei angajați în trei zile ceea ce noi acum 10 ani puteam face în trei zile cu o sută de oameni.”

Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit brandul VEGO HOLDINGS?

Timpul este singura resursă pe care o câștigi dacă o consumi și o pierzi dacă nu o consumi. Omul este cea mai prețioasă resursă a universului și învățarea, autoînvățarea, înveți învățând pe alții (Seneca), cercetarea, dezvoltarea continuă cred că trebuie să existe într-o companie mai înainte de toate pentru că după ele vine organizarea.

Acestea sunt unele dintre principiile după care am construit Vego. Bănuiesc că eu m-am format citind proverbe. O carte pe care o recomand tuturor colegilor mei noi când se angajează este ”Povestea vorbii”, a lui Anton Pan. Proverbele ascund în ele, esențializează învățături de secole și în cuvinte puține ai ghidaj mult. Ele sunt ca un ADN așa cum popoarele au ADN-ul lor și se bazează pe aceste principii și învățături, o companie trebuie să își aleagă, să își construiască ADN-ul ei. Dintre învățăturile pe care la apreciez amintesc: Modus vivendi al unui maestru este că își călăuzească eul creator pe calea nașterii ideilor într-o lucrare sinergică ce rezonează cu oportunitățile universului și cu necesitățile clienților și constrângerile universului. Strategul este un jucător de șah aruncat în lumea reală.

Ați pus bazele VEGO în 2000. Care sunt cele mai importante repere în activitatea dumneavoastră? Care sunt principalele arii de expertiză pe care le acoperiți?

Vego este o companie de consultanță în domeniul tehnic, management, financiar. Ea se bazează pe inovare. Deoarece consultanța este o nișă foarte îngustă, lângă consultanță am creat o platformă de servicii de înaltă expertiză în domeniul proiectării acompaniată de dezvoltare de aplicații software care au servit creșterii permanente a companiei și care astăzi sunt reper în piața din România prin modulele dezvoltate care înglobează roboți software și inteligență artificială.

Astăzi, Vego este capabilă să facă cu trei angajați în trei zile ceea ce noi acum 10 ani puteam face în trei zile cu o sută de oameni. Sunt domenii în care expertiza noastră este dublată de roboții software și de platforma S.E.L.F dezvoltată de noi, în care, efectiv timpul se dilată pentru ca noi să comprimăm tot efortul în câteva minute versus săptămâni în alte cazuri ale altor echipe.

Un alt principiu al Vego este transdisciplinaritatea. Transdisciplinaritatea este probabil manifestul secolului 21 sau sper eu să devină manifestul secolului 21, pentru că astăzi trăim într-o lume în care nu mai știm să vorbim unii cu alții.

O lume în care nivelul de expertiză a devenit atât de înalt și aria s-a îngustat atât de mult încât stăm de vorbă unii dintre noi și pare că vorbim limbi străine. Basarab Nicolaescu alături de ceilalți părinți fondatori ai mișcării transdisciplinarității punctează foarte bine în manifestul său această dezvoltare a umanității în ultimul secol, trecerea de la sau dezvoltarea cercetării pornind de la expertiza într-un domeniu, adică disciplinaritate, legătura cu celelalte discipline interdiciplinaritate, coeziunea echipelor într-o abordare multidisciplinară, capacitatea expertului de a îngloba mai multe domenii, devenind pluridisciplinar. Dar, toate acestea pot fi și trebuie să fie conciliate într-o abordare pacifistă, noncombativă, transdisciplinară în care există întotdeauna realități pe care nu le percepem astăzi.

Cine este Virgil Profeanu?

Dacă mă întreabă un profesionist care e domeniul meu de expertiză spun management, dacă sunt la o discuție liberă, voi spune muzica. Și prietenilor le spun că muzica m-a transformat dintr-un manager bun, într-un manager excelent, pentru că în muzică desincronizări de milisecunde fac diferența între bine și prost. Arta cere perseverență, dăruire, implicare, timp. Progresezi doar dacă accepți critici. Cauți criticile, mergi spre ele pentru a le afla și a deveni mai bun. Și arta și managementul pot fi legate. Și poți trăi în management bucurii la fel de mari ca cele din artă cu condiția să fii excelent.

La vârsta de 20 de ani, două persoane diferite m-au evaluat într-un anumit context și mi-au spus că sunt talentat vocal. Că am un potențial. Am crezut jumătate dar fiind pasionat de muzică de mic am decis să aloc efort susținut în fiecare zi. La mai puțin de jumătate de an am înțeles că sunt talentat pentru că am învățat într-un an de zile muzică, cât alții în 5 sau 10 ani, lucru dovedit la acel moment prin faptul că am devenit dirijorul unui cor din cadrul universității și s-a concretizat după trei ani de studiu cu angajarea mea ca solist de operă la teatrul din Craiova.

Atunci am început să număr orele. M-am dus în spate și am înțeles cât lucrasem și mi-am pus cumva un semn ca atunci când voi avea 10.000 de ore de studiu voi ajunge undeva. Și probabil că nu a fost o coincidență că la 10.000 de ore de studiu asiduu am ajuns să cânt pe scena Operei Naționale din București, unde 5 ani de zile am cântat câte 50 de spectacole de operă. După care pasiunea pentru management a egalat pasiunea pentru muzică și am decis să aloc alte 10.000 de ore de studiu pentru management. Si probabil că atunci când eram pe scenă, nu aș fi bănuit că managementul poate să absoarbă atâtea ore de lucru. Și după alte 10.000 de ore am reușit să dețin tehnica managementului și să fiu unul dintre cei mai buni manageri din cadrul proiectării din România.

„Avem o platformă unică de management și de proiectare care înglobează roboți software și inteligență artificială.”

V-ați propus să utilizați cercetarea aplicativă în domeniile planificării urbane și să folosiți Inteligența Artificială în realizarea Proiectelor Tehnice – arhitectură si inginerie. În ce stadiu sunteți?

Mult peste piață, suntem vârful de cercetare din România în acest domeniu, dar probabil de abia am descoperit pojghița de gheață. Avem foarte mult de sondat și de dezvoltat. Este un proces continuu în care suntem asistați chiar de ceea ce am creat. Astăzi, platforma învață utilizând roboții pe care i-am creat.

Există o tendință în piață și sună foarte bine când spui: ne digitalizăm. Am auzit companii în piață spunând vehement că se digitalizează, iar ceea ce făceau era, de fapt, folosirea unor platforme online pentru susținerea meetingurilor. Există instituții care, de asemenea, primesc documentația pe email, îi dau număr și îți trimit după aceea înapoi pe email că ți-au înregistrat documentația. E și asta o digitalizare.

Digitalizarea profundă este atunci când transferul de date se face pe canale securizate între toți cei care au nevoie de acele informații și, de fapt, următorul pas este acela în care informația stă și, așa ar trebui, într-un loc cu toată securizarea salvării versiunilor și stocării ei, și acela va fi momentul în care spunem că suntem digitalizați.

Noi facem demersuri și suntem consultanți, experți și furnizori de astfel de soluții pentru administrație publică și atunci când digitalizăm noi, nu mai există imprimarea pe hârtie pentru a da număr, pentru că toate se digitalizează într-un flux bine coordonat, în care resursa tehnică software și hardware îl asistă pe om, astfel încât omul nu mai este tentat să facă altceva decât fluxul în care este ghidat și ajutat de platformă.

Există nevoie, dorință și tendință de a integra toate etapele proiectării într-un model unic care să deservească un client, constructor, utilizator final. Noi suntem implicați într-un proces de realizare a standardului de proiectare BIM în România și este un proces în desfășurare în care am învățat de la statele în care există și se aplică avansat. Un astfel de concept de realizare al proiectului am experimentat și noi în Vego în ultimii trei ani. Prin proiectarea BIM suntem și noi în plin progres de creare a fluxurilor, de învățare a conceptului de aplicare, de achiziție continuă de software și de dezvoltare permanentă de aplicații adiacente procesului proiectării lui.

De asemenea, pentru noi inteligența artificială este un firesc, acest lucru fiind posibil și datorită faptului că am înțeles potențialul erei digitale imediat și am creat o infrastructură bazată pe principiile avansate ale acestei ere. Inovația este folosită strategic în fiecare segment al companiei Vego.

Spre exemplu, în procesul de proiectare, Vego a creat S.E.L.F. [Self Engineering and Learning Features]: o MAȘINĂ INTELIGENTĂ DE PROIECTARE ce înglobează mecanisme de machine learning, inteligență artificială, boți de automatizare a programelor BIM, sisteme de rețele neuronale artificiale și sisteme complexe adaptative într-o metodologie ce potențează imaginația arhitectului și folosește la capacitate maximă toate cuceririle ingineriei.

S.E.L.F este corelat inclusiv cu sistemul de Customer Service, un serviciu profesional pe care îl oferim fiecărui client. Pentru că suntem preocupați de îmbunătățirea comunicării, de găsirea celor mai bune soluții pentru ca împreună  să ajungem la rezultatele dorite și să depășim orice provocare apărută în derularea contractelor, am instituit serviciul gratuit Vego [Customer Service]. O persoană dedicată este gata să transpună solicitarea în platforma S.E.L.F. în intervalul orar 08:00 – 18:00 [apel gsm, sms, mesaje vocale și/sau scrise prin intermediul aplicațiilor Whatsapp/ Telegram/ Signal]. 

Aveți un portofoliu de clienți extrem de vast. Din ce sectoare economice provin aceștia?

Sunt doar câteva domenii în care nu proiectăm. Nu proiectăm în domeniul nuclear. Și nu proiectăm în domeniul forajelor de sonde de CET și în domeniul forestier. În rest, începând de la energie regenerabilă, hale de producție, spitale, clinici, școli, grădinițe, rezidențial, industrial, centre comerciale, toate acestea sunt nu doar în expertiza noastră, ci sunt parte a experienței noastre.

Dau un exemplu. Dacă vrei să randezi o scenă care este foarte încărcată, ai gândit scena, o ai în detaliu cum vrei să se întâmple, apeși pe buton, dacă calculatorul nu are resurse suficiente, el nu va randa sau în loc să randeze în două zile va randa într-un an, iar atunci nu mai randezi.

În piață există proiecte complexe, aceste proiecte complexe nu pot fi realizate de multe companii din cauza faptului că nu au suficiente resurse. Adică, sunt proiecte în care o companie ca a noastă le realizează și, putem susține 20 de persoane să formeze o echipă pluridisciplinară pentru ajunge la final în 20 de zile, având lângă ele și toate aceste shortcut-uri și roboți software. Să ne închipuim o companie care are cu totul 20 de angajați. Nu va putea să se dedice acelui proiect pentru că are și alte proiecte. Să ne închipuim aceeași companie cu 20 de angajați ducându-se accidental în zona în care proiectul este pus în stand by de către beneficiar sau de către o autoritate. Ei trebuie să închidă compania. Deci, practic o companie trebuie să își ia proiecte unde resursele alocate sunt 10-15% din resursele companiei pentru că există riscuri întotdeauna de eșec de plată care îți poate bloca compania. Atunci noi suntem pregătiți să preîntâmpinăm riscuri și avem tot ceea ce ne trebuie pentru a finaliza proiecte mari.

Un alt exemplu: o mașină care are o roată obișnuită merge pe un drum și la un moment dat se afundă într-o groapă la fel de mare precum roata respectivă. Nu mai iese. Dacă, însă, roata este de 10 ori mai mare, nu mai simți gropile. Cam asta este, să zicem, diferențiatorul. Faptul că ești mare te ajută să treci peste situații în care orice altă companie s-ar bloca. Având echipe multe, în fiecare echipă ai expertiză adunată și în orice echipă ai oameni competenți pe diverse domenii. Dacă ai nevoie de mulți oameni competenți și de multă echipă pui în stand by o zi și ai, astfel, la dispoziție 150 de procesoare ca să îți randezi acel proiect care este foarte complicat cu o scenă foarte complicată.

Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea proiectelor pe care le-ați coordonat, în ultimii ani?

Mai degrabă aș spune că cerințele clienților sunt destul de simetrice în decursul timpului. Sunt puțini clienții care știu ce vor, aceia sunt clienții specializați care și-au angajat experți care să le gestioneze relația cu proiectantul, dar mai degrabă evoluția este din partea noastră. Noi am început în mod constant să avem o creștere a calității și o evoluție a modului în care abordăm clientul, astfel încât acesta își conștientizează ușor și eficient nevoile venind și punându-i pe masă soluții pe care le-am testat și soluții brevetate de noi. Aceste soluții sunt un diferențiator absolut, deoarece soluțiile se bazează pe portofoliul, experiența și inovația din cadrul Vego, astfel doar noi le putem furniza pentru că sunt patentate de noi și atunci cumva cerința clientului se mulează pe ceea ce poți să îi oferi. O să dau un exemplu. Când a apărut conducerea asistată adică acea opțiune a mașinii de a ține volanul drept între cele două marcaje de pe șosea, bineînțeles că dacă a apărut și ai acces la ea o și vrei, dar altfel poate că unii nici nu ar fi îndrăznit să viseze că vor o mașină cu volan automat. Deci da, este o evoluție a cerinței datorită faptului că portofoliul de soluții pe care noi îl punem pe masa este într-o creștere permanentă.

„Inteligența face diferența. Testăm și angajăm oameni cu inteligența peste medie.”

Cât de importantă este încrederea, credibilitatea și notorietatea profesională pe care o transmite un antreprenor clienților săi?

Pe o scară de la 1 la 10, 9. 10 este al profesorului.

Prin specificul activității, interacționați cu investitori de diverse naționalități. Există o diferență între investitorii români şi străini? Care sunt nevoile lor?

Diferența este dată de faptul că investitorul străin are costuri mari de a exista în piață și el există doar dacă se specializează. Și specializarea se face adunând experți lângă el. În 90% dintre cazuri, investitorii străini vin cu asistență. Ei par a fi clienți mai specializați.

Indiferent de naționalitate, un profesionist își dorește rezultate și soluții eficiente, reale și rapide pentru fiecare aspect al proiectului. Pentru că avem suport tehnologic fără precedent, performanța este la un nivel fără precedent. Cu toții ne dorim rezultate performante.

Cât de importantă este digitalizarea activității pentru business-ul dumneavoastră?

Aș vrea să depășesc întrebarea legată de digitalizare, acesta fiind un termen prea larg și nespecific. Este foarte important ca legislația să țină pasul cu evoluția tehnologiilor și așa cum v-am spus suntem implicați în acest proces de updatare a legislației în utilizarea standardului BIM în România.

Altfel, inteligența artificială face parte din tot ce reprezintă Vego. Dezvoltarea echipei, activitatea curentă, fiecare sistem al companiei este corelat la inteligență artificială. Pentru că avem această conformație, pentru că avem deja această tradiție de a funcționa prin inteligență artificială putem susține și la nivel național dezvoltarea spre digitalizare a întregii piețe.

Cum vedeți evoluția antreprenoriatului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?

Avem loc de creștere. Este bine.

Cum vă motivați echipa?

Folosind tehnici de coaching. Prin exemplu personal, mentorat. Prin cursuri susținute de experți în cadrul companiei și prin permiterea accesului angajaților la bugete din cadrul companiei pentru training pe care să și le consume în scopul dezvoltării profesionale și personale. Prin implementarea sistemului de 4 zile lucrătoare pe lună, un proces în curs de implementare.

Am început cu o vineri liberă pusă la dispoziție de companie pentru angajați. Este combinată cu sistemul intraprenorial. În fapt, compania plătește totul, dar compania nu plătește nimic. Am reușit printr-un sistem intraprenorial unic să aducem ca angajații să producă în 4 zile pe săptămână cât câștigă alții în 5 zile sau 6 zile. Banii vin prin organizare, eficientizarea muncii, motivare. Astfel, ajungi să ai o echipă capabilă să lucreze doar 4 zile pe săptămână și să câștige mai bine decât în 5. Acesta este un deziderat pe care ni l-am propus la finalul anului, astfel încât acesta va fi un diferențiator major. Puține companii vor reuși să facă acest lucru, este un proces pe care noi îl vizăm de 10 ani.

Pe ce abilități puneți accent atunci când luați în considerare recrutarea de noi colaboratori?

Este o suită de abilități și, mai mult decât abilități, urmărim ca el să se poată integra în echipă. În acest sens, o abilitate importantă este comunicarea. Capacitatea lui de a se auto organiza. De a-și gestiona timpul, resursele după care vin abilitățile tehnice. Deci comunicare și lucru în echipă. Pentru că abilități tehnice câștigă mai repede decât abilitatea de a comunica sau decât abilitatea de a lucra în echipă. De foarte multe ori acestea sunt greu de atins pentru că oamenii vin cu experiențe multe din spate. Comunicarea ține de om, de însuși ființa lui. E nevoie de coaching. E nevoie de mentoring. Punem accent foarte mult pe inteligență. Inteligența face diferența. Testăm și angajăm oameni cu inteligență peste medie.

Care au principalele lecții învățate în această perioadă marcată de pandemie?

Cine nu se adaptează, moare.

Ce vă diferențiază de competitori? Cum apreciați competiția/concurența în sectorul de piață în care vă desfășurați activitatea?

Ne diferențiază faptul că avem o abordare transdiciplinară, că avem o platformă unică de management și de proiectare care înglobează roboți software și inteligență artificială și ne diferențiază o expertiză unică pe multe tipologii de proiecte care se concretizează în peste 25.000 avize și autorizații obținute până acum, peste 7 milioane mp proiectați, cu valori de investiție de aproape 4 miliarde de dolari.

„Transdisciplinaritatea este probabil manifestul secolului 21 sau sper eu să devină manifestul secolului 21, pentru că astăzi trăim într-o lume în care nu mai știm să vorbim unii cu alții.”

Care au fost/sunt modelele dumneavoastră de antreprenori din România și din străinătate?

Nu am modele de antreprenori. Dar aș putea să zic că Thomas Edison este un exemplu pentru mine și în inovare și în antreprenoriat. A știut să angajeze oameni foarte buni, inclusiv pe Nikola Tesla.

Unde vă vedeți peste 5 ani, ca dimensiune a business-ului, anvergura clienților și poziționarea în piață?

În top 100 mondial de firme de proiectare și suntem în proces.

Cum apreciaţi condiţiile oferite investitorilor locali şi străini de către administraţiile locale şi de către Executiv?

Nu există o preocupare activă în acest sens a administrației, dar cred că este vina noastră a antreprenorilor că nu știm să cerem. Cei din afară se organizează în asociații și ei știu să ceară și guvernele lor răspund. Și al nostru răspunde, am văzut că pe alte domenii unde există organizare se întâmplă. În domeniul proiectării încă nu se întâmplă.

În domeniul construcțiilor unde lucrurile sunt mai bine structurate și organizate, guvernul a răspuns pozitiv și adiacent și proiectarea a fost prinsă în unele măsuri de care beneficiem astăzi noi pentru stimularea construcțiilor în România.

Ce credeți că ar trebui să facă actualul Guvern pentru a moderniza administrația, a reduce birocrația și a stimula mediul de afaceri?

Să acceseze fondurile din PNRR unde sunt linii dedicate pentru aceste măsuri și sunt convins că o va face.

Ce lucruri aduc bucurie în viaţa dumneavoastră, în afara carierei?

Familia și arta.

Premiul pentru inovație în utilizarea inteligenței artificiale în proiectare
Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

SIMAVI, companie românească de top în soluții IT și transformare digitală, susține conferința „Pilonii de dezvoltare ai județului Alba” ca partener dedicat inovării în...

Software Imagination & Vision (SIMAVI), companie românească de tehnologie cu expertiză în soluții digitale pentru administrație, educație și mediul...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor