Interviu cu Ioana Arsenie,
Fondator & CEO, Trusted Advisor Strategy & Finance
Trusted app democratizează accesul la raportarea financiară digitală
Când ați fondat Trusted Advisor Strategy & Finance? Care au fost obiectivele inițiale ale companiei?
Trusted Advisor a debutat în septembrie 2015, fiind rezultatul expertizei mele de 15 ani la acel moment, în consultanță și roluri de management strategic în multinațională. Mi-am dorit să lucrez pentru companii românești, să aducem bune practici pentru managementul local, într-o variantă flexibilă, în acord cu bugetele reduse ale afacerilor românești mici și mijlocii.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
24 septembrie 2024: ESG – noua moralitate de business, Ediția a II-a
26 septembrie 2024: Gala Club Antreprenor, Ediția a XVI-a
3 octombrie 2024: Viitorul afacerilor de familie în România, Ediția a II-a
15 octombrie 2024: Soluții pentru finanțarea companiilor, Ediția a III-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Îmi place să spun că sunt CEO extern, iar Trusted Advisor este departamentul finaciar-contabil pentru clienții săi. Mai mult, antreprenorii cu care lucrez îndeaproape de ani buni mă consideră « trusted advisor », sfătuitorul de încredere în decizii de business și personale strategice.
Care au principalele lecții învățate în această perioadă marcată de criză sanitară și criză economică?
Pentru noi a fost o perioadă de anduranță și pot spune că principala bună practică, rezultat al acestei perioade, este standardizarea proceselor, cu focus pentru automatizări, pentru a putea crește eficiența și a fi cât mai flexibili atunci când oamenii din echipă nu sunt disponibili.
Am observat la clienții Trusted o mai mare aplecare pentru acuratețe și calculul financiar înaintea deciziilor de business, această tendință fiind confirmată și de rezultatele studiului « Raportarea financiară la antreprenori în anul pandemic » realizat de echipa Trusted Advisor.
Antreprenorii sunt mai atenți la profitabilitate și încearcă să analizeze liniile de business separat, pentru a nu canibaliza profitul obținut într-o parte a afacerii cu linii de business aflate în pierdere. 46.2% dintre antreprenori consideră prioritate creșterea profitabilității nete, conform studiului nostru.
Anul trecut ați evidențiat faptul că 80% dintre IMM-urile din România nu au o strategie financiară actualizată la contextul pandemiei. Ce măsuri ar trebui să ia proprietarii de business-uri pentru a ieși cu bine din criză?
Am învățat și în această criză că ipotezele de business se pot schimbă rapid și aș dori să recomand antreprenorilor să țină cont de aceste sfaturi:
- Construirea unui fond de rezervă (urgență) dimensionat în funcție de mărimea firmei, de la 3-6 luni de cheltuieli operaționale.
- Să conducă afacerea pe baza unui buget dinamic (Simulator de Business), monitorizând îndeaproape indicatorii critici, în cadrul unui Tablou de Bord.
- Să lucreze pentru a flexibiliza bugetul de cheltuieli, cu cât mai multe categorii având o componentă principală variabilă.
Ați lansat TRUSTED App, o aplicație care și-a propus să digitalizeze IMM-urile românești care înregistrează o cifră de afaceri de până la un milion de euro. Cum au primit antreprenorii această aplicație și care sunt avantajele TRUSTED App?
Trusted app democratizează accesul la raportarea financiară digitală, pornind de la 5 euro/lună, și vine cu funcționalitatea de buget, unică la nivel de aplicații pentru IMM-uri.
Utilizarea Trusted App permite vizualizarea și analiză grafică a rezultatelor financiare lunare, cumulate și comparative Y/Y-1, prin integrarea cu orice soft de contabilitate din care se extrag datele din P&L, care sunt grupate automat pe categorii de buget în aplicație.
De asemenea, aplicația este disponibilă pentru orice antreprenor, fără a fi neapărat client Trusted Advisor, întrucât utilizarea acesteia necesită cunoștințe minime de finanțe și IT.
Suntem deschiși să încheiem parteneriate cu firme de contabilitate, astfel încât să poată beneficia de Trusted App cât mai multe IMM-uri.
Cum percepeți în prezent gradul de dificultate a dosarelor care trebuiesc elaborate pentru absorbția fondurilor europene, atât pentru companii cât și pentru instituții publice?
Desigur, recomandăm să se lucreze cu consultanți specializați pentru a elabora proiectele în concordanță cu cerințele fiecărui ghid. Din punct de vedere financiar și business, cred că este esențial ca un proiect să fie sustenabil și cifrele incluse în bugete să fie pertinente și nu doar de dragul de a atinge indicatorii cu punctaj. Aici putem oferi suport.
Cum vedeți evoluția antreprenoriatului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?
Mă preocupă să înțeleg strategiile și instrumentele pentru scalare și cred că vulnerabilitatea IMM-urilor din România constă în dificultatea de a depăși nivelul de subzistență, dar si de a scala. Avem de două ori mai puține IMM-uri cu venituri de peste 1 million de euro raportat la mia de locuitori față de Polonia sau Ungaria. Un alt aspect care pune în dificultate companiile este capitalizarea insuficientă sau, mai grav, capitalurile proprii negative. Ca parte pozitivă a crizei vom vedea mai multă grijă pentru o structura financiară coerentă și sustenabilă și sprijin antreprenorii pentru acest obiectiv.
Cât de mult contează imaginea personală în antreprenoriat? Cât de importantă este încrederea, credibilitatea și notorietatea profesională pe care o transmite un antreprenor clienților săi?
Fără îndoială, în construcția brandului personal în rolul meu de strateg financiar avem o componentă de « zi cu zi », a ceea ce livrăm, promisiune îndeplinită, calitate, claritate asupra businessului, dar și componentă strategică, a analizei de context, opinii și studii realizate, care confirmă nivelul de profesionist. Mă bucură și mulțumesc clienților Trusted pentru recomandări și ne dorim să lucrăm în continuare pentru strategii financiare sănătoase și clare, prin profesionalism și digitalizare.