vineri, octombrie 22, 2021
Abonament 2021 ClubAntreprenor.ro

Studiu EY: Activitatea globală de fuziuni și achiziții din primele șase luni ale anului a atins un maxim istoric

Must Read

Flanco dă startul campaniei de Black Friday

Flanco organizează între 22 octombrie și 30 noiembrie a unsprezecea ediție a campaniei Black Friday Retailerul a pregătit...

Green Deal, oportunitate pentru dinamizarea transportului pe Marea Neagra și Fluviul Dunărea

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), în parteneriat cu Reprezentanța Comisiei Europene în România, a organizat, joi,...

ANCOM: Peste 8 milioane de numere de telefon și-au schimbat operatorul, dar nu și utilizatorul

În cei 13 ani de când a fost lansat serviciul de portabilitate, care oferă utilizatorilor libertatea de a-și alege...

 

  • A crescut numărul tranzacțiilor de peste 1 miliard de USD, iar America de Nord și Europa domină atât intrările, cât și ieșirile de capital
  • China înregistrează o valoare record a tranzacțiilor domestice, pe fondul reorientării spre piața locală din motive geopolitice
  • Concurența acerbă din domeniul serviciilor de streaming și atenția acordată domeniului ESG stimulează tranzacțiile din sectorul media și din cel al energiei regenerabile

Activitatea globală de fuziuni și achiziții (M&A) a atins un record absolut în primele șase luni ale anului 2021, înregistrând tranzacții în valoare de peste 2,6 trilioane de USD (cu 926 miliarde de USD mai mult față de perioada similară a anului trecut) și depășind media celor cinci ani de dinainte de pandemie (semestrul întâi din intervalul 2015-2019), în valoare de 1,6 trilioane de USD, potrivit unei noi analize realizate de EY.

Mai mult de jumătate din activitate s-a înregistrat în America de Nord, unde au avut loc tranzacții în valoare de 1,4 trilioane de USD (față de 345 miliarde de USD în primul semestru al anului 2020), adică aproape dublul mediei celor cinci ani anteriori pandemiei (784 miliarde de USD). America de Nord a fost urmată de regiunea Asia-Pacific, care a înregistrat o valoare totală a tranzacțiilor de fuziuni și achiziții de 446 miliarde de USD, marcând un salt important de la 222 miliarde de USD în primul semestru al anului 2020 și situându-se peste media de 317 miliarde de USD înregistrată în primele semestre din intervalul 2015-2019.

Europa ocupă următoarea poziție în clasament, cu tranzacții în valoare de 412 miliarde de USD, în creștere de la 245 miliarde de USD în primul semestru al anului 2020 și peste media de 356 miliarde de USD aferentă primelor semestre din perioada 2015-2019.

Se observă un reviriment impresionant și la nivelul tranzacțiilor internaționale

În pofida unei scăderi a numărului total de tranzacții anunțate, creșterea accentuată a tranzacțiilor în valoare de peste 1 miliard de USD este principalul factor care a alimentat până acum activitatea pieței de fuziuni și achiziții din acest an, fiind anunțate 479 de astfel de tranzacții. Deși în multe părți ale lumii economia încă funcționează cu restricții, se observă un reviriment impresionant și la nivelul tranzacțiilor internaționale. Valoarea acestora a crescut în semestrul întâi 2021 la 688 miliarde de USD, de la 236 miliarde de USD în primul semestru din 2020, peste media de 480 miliarde de USD înregistrată în cei cinci ani anteriori pandemiei COVID-19.

Optimismul investitorilor accelerează activitatea în America de Nord și Europa, iar tranzacțiile interne domină piața M&A din China

În pofida cifrelor impresionante, activitatea M&A nu este distribuită uniform la nivel global. În ceea ce privește investițiile străine realizate și atrase, America de Nord și Europa sunt principalele centre de activitate.

SUA este pe primul loc în clasamentul țărilor cu cea mai mare valoare a investițiilor străine efectuate, înregistrând tranzacții în valoare de 221 miliarde de USD, față de 77 miliarde de USD în primul semestru din 2020, adică mai mult decât dublul mediei aferente primelor semestre din intervalul 2015-2019 (92 miliarde de USD). Cu investiții străine efectuate în valoare de 58 miliarde de USD (în creștere de la 14 miliarde de USD în primul semestru al anului 2020), Canada se clasează pe locul al doilea, iar Țările de Jos și Irlanda devin actori importanți în ceea ce privește investițiile străine realizate prin intermediul activității M&A, cu tranzacții în valoare de 53 și, respectiv, 51 miliarde de USD, față de o medie de 21 și, respectiv, 4,3 miliarde de USD în primele semestre din perioada 2015-2019.

În același timp, SUA și Marea Britanie au devenit cele mai atractive destinații pentru investiții străine prin intermediul tranzacțiilor M&A. SUA a înregistrat o creștere de peste 250% a valorii capitalului atras prin fuziuni și achiziții, comparativ cu primul semestru din 2020 (până la 200 miliarde de USD) și cu 60% față de media primelor semestre (125 miliarde de USD) din cei cinci ani anteriori pandemiei. Și Marea Britanie a înregistrat o creștere de 51% (până la 87 miliarde de USD) comparativ cu primul semestru al anului trecut, depășind media investițiilor atrase în primele semestre din intervalul 2015-2019 (80 miliarde de USD).

Tranzacțiile interne din China se desfășoară într-un ritm record. Valoarea tranzacțiilor M&A a atins 197 miliarde de USD în acest an, de opt ori mai mult decât valoarea tranzacțiilor M&A care au presupus investiții străine și reprezentând o creștere cu 20% față de valoarea medie a tranzacțiilor interne din cei cinci ani de dinainte de pandemie (164 miliarde de USD).

Noul peisaj de pe piața media și achizițiile asociate cu domeniul ESG încurajează activitatea în acest sector

Deși tranzacțiile din sectorul tehnologic se clasează pe primul loc, cu o creștere a valorii de peste 161% (până la 783 miliarde de USD), comparativ cu media de dinainte de pandemie, sectorul media și divertisment a înregistrat unele dintre cele mai mari tranzacții din 2021, în contextul în care giganții din domeniul serviciilor de streaming caută să atragă și să își păstreze clienții. În acest sector au avut loc deja tranzacții de o valoare impresionantă, 157 miliarde de USD (de la 16 miliarde de USD în primul semestru al anului 2020), de peste două ori mai mare decât media celor cinci ani de dinainte de pandemie (71 miliarde de USD).

Totodată, activitatea M&A în sectorul energiei regenerabile aproape s-a triplat față de primul semestru din 2020, conducerile companiilor încercând să apeleze la tranzacții pentru a-și îndeplini obiectivele de mediu ambițioase. Valoarea acestor tranzacții asociate considerentelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) a înregistrat un salt de la 35,7 miliarde de USD în primul semestru al anului 2020 la 96,5 miliarde de USD în perioada similară a anului curent.

S1 2021 M&A în România

Activitatea de tranzacționare a revenit puternic în primul semestru al 2021, cu un total de 69[1] de tranzacții, reflectând o creștere de 19% față de aceeași perioadă a anului trecut. În pofida volumului mai mare de tranzacții, valoarea estimată a acestora a crescut cu doar 4%, la 1,1[2] miliarde USD, datorită unei scăderi de 12% – până la 13 milioane USD – a mediei ofertelor de dimensiuni sub 100 milioane USD. Cea mai mare tranzacție din această perioadă a fost  achiziția NGY Propertiers Investment, proprietarul Hermes Business Campus, de către fondul de investiții Adventum Quantum, pentru 146 milioane USD. Achiziția Crucea Wind Farm, cu o capacitate de 108 MW, de către Hidorelectrica, prima tranzacție realizată de către o companie de utilități de stat în sectorul privat, reafirmă ritmul accelerat al tranziției către energia verde. Deși valoarea tranzacției nu a fost declarată oficial, surse din piață o estimează la aproximativ 120-160 milioane USD.

Deși au fost excluse din datele[3] noastre la calculul valorii M&A, merită menționate alte trei mari tranzacții în perioada analizată. În ianuarie, AmerisourceBergen Corporation a fost de acord să achiziționeze Alliance Healthcare, deținută de Walgreens Boots Alliance, cu operațiuni în nouă țări, inclusiv în România, pentru 6,47 miliarde USD. În aprilie 2021, un consorțiu al Aroundtown SA și CPI Property Group au convenit să achiziționeze restul de 49% din compania românească cotată la Londra Globalworth Real Estate Investment, pentru 0,9 miliarde USD, iar în mai, Glovo, aplicația de livrare a alimentelor, a achiziționat operațiunile Delivery Hero în regiunea Balcanică, inclusiv în România, pentru 208 milioane USD.

Investitorii strategici continuă să fie principalii jucători de pe piața românească de M&A, reprezentând 94% din tranzacții. Deși România a rămas o destinație investițională atractivă pentru străini, cu tranzacții cu investitori din afara României (31) reprezentând 45% din total, tranzacțiile domestice (34) au crescut cu 31% față de S1 2020 și au reprezentat puțin sub jumătate din toate tranzacțiile. Cei mai activi investitori au fost din SUA (6 tranzacții), Germania (3 tranzacții), urmați de cei din Ungaria, Franța, Italia și Irlanda cu câte 2 tranzacții fiecare.

Cele mai active sectoare după volumul tranzacțiilor au fost tehnologia (14 tranzacții), urmată de imobiliare (10), produse industriale (10), energie electrică și utilități (6) și asistență medicală (6). În ceea ce privește valoarea anunțată a tranzacției, sectorul energiei electrice și al utilităților a atras cea mai mare parte a investițiilor, urmat de imobiliare, piețele bancare și de capital, produse industriale diverse și tehnologie.

Se așteaptă ca piața românească de achiziții să rămână activă pentru restul anului 2021, oferind oportunități de accelerare a creșterii business-urilor, inclusiv acelea care decurg din volatilitatea economică cauzată de pandemie, care a lăsat unele companii în dificultate financiară. Activitatea de M&A va fi, de asemenea, condusă de necesitatea ca modelele de afaceri să se adapteze, în special în e-commerce și cele direct către consumatori, dar și de a implementa digitalizarea, economia verde și agenda legată de sustenabilitate. Lichiditatea din piață și costurile de finanțare favorabile vor sprijini și accelera aceste tendințe. Câștigătorii sunt și vor fi cei care au demonstrat rezistență și inovație în timpul pandemiei. În pofida acestui sentiment general pozitiv, factorul necunoscut rămâne modul în care va evolua pandemia în ultima parte a anului 2021.

S1 2021 Piețele de capital din România

În T2 ’21, capitalizarea companiilor românești cotate la bursă a depășit nivelul pre-pandemic cu cel mai mare IPO pe segmentul principal din ultimii trei ani. TTS, cel mai mare transportator român de pe Dunăre, a început să tranzacționeze începând cu 14 iunie, după vânzarea a 50% din acțiunile companiei pentru 70,5 milioane de USD.

Activitatea investițională la bursa locală a continuat tendința ascendentă și în T2 ’21. Datele privind piața indică o predilecție pentru obligațiunile corporative ca un nou instrument de investiții, cu 8 emisiuni de obligațiuni pentru un total de 357 milioane USD, BCR listând cea mai mare emisiune, de 244,7 milioane USD.

Segmentul alternativ, AeRO, a fost de asemenea foarte dinamic în acest al doilea trimestru. Au fost încheiate șase listări pentru un total de 15,9 milioane USD dintr-o gamă largă de sectoare, inclusiv: produse de lactate (Agroserv Mariuța și Bonas Import Export), vin (Vifrana), industria prelucrătoare (Raiko Transilvania și Simtel Team), IT (Firebyte Game) și agricultură (Agroland Agribusiness).

Lichiditatea bancară rămâne abundentă. Ratele interbancare s-au stabilizat, cu ROBOR 3M la aproximativ 1,5%, în scădere cu 70bps comparativ cu aceeași perioadă a anului 2020. Împrumuturile au crescut cu două cifre, stocul de credite pentru populație și companii depășind 73,4 miliarde USD la 30 iunie, o creștere de 11,2% de la an la an. Creditele către companii au fost principalul motor al creșterii atât pentru împrumuturile denominate în RON, cât și pentru cele în valută, care au marcat o creștere anuală de 21,7%, respectiv 6,4%.

Analiza activității M&A pentru România, în semestrul 1 din 2021 a fost realizată de echipa de specialiști EY România formată din Peter Latos (foto sus), liderul departamentului de Strategie şi Tranzacţii, Andrei Eftimie (foto jos), Partener Asociat, Capital Debt Advisory, Europa Centrală și de Sud-Est, şi Florenţa Tudor (foto jos), Senior Manager, M&A, Strategie şi Tranzacţii.

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Rețeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, strategi și tranzacții, consultanță către companii multinaționale şi locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet: www.ey.com

[1] Baza de date M&A a EY pentru România exclude tranzacțiile cu participații sub 15%.

[2] Include o estimare a valorii tranzacțiilor în care nu au fost dezvăluite anterior date de către părți sau acestea nu sunt disponibile în baze de date ale terților și/sau sunt raportate de surse media.

[3] Tranzacțiile internaționale care includ companii sau operațiuni în România care sunt incluse în numărul de tranzacții, dar sunt excluse din valoarea M&A în cazul în care alocarea valorii tranzacției nu este disponibilă.

- Advertisement -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Latest News

Flanco dă startul campaniei de Black Friday

Flanco organizează între 22 octombrie și 30 noiembrie a unsprezecea ediție a campaniei Black Friday Retailerul a pregătit...

Green Deal, oportunitate pentru dinamizarea transportului pe Marea Neagra și Fluviul Dunărea

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), în parteneriat cu Reprezentanța Comisiei Europene în România, a organizat, joi, 21 octombrie, evenimentul „Valorificarea transportului...

ANCOM: Peste 8 milioane de numere de telefon și-au schimbat operatorul, dar nu și utilizatorul

În cei 13 ani de când a fost lansat serviciul de portabilitate, care oferă utilizatorilor libertatea de a-și alege cea mai potrivită ofertă pentru...

Allview va lansa campania Black Days,o nouă interpretare a ediției de Black Friday 2021

Campania se va derula în perioada 22 octombrie – 15 noiembrie 2021, iar ofertele vor fi incluse treptat, în mai multe episoade. Produsele...

Platforma de marketing automatizat Retargeting Biz revoluționează sectorul de e-mail marketing aducând magazinelor online newslettere personalizate, cu creșterea vânzărilor cu peste 12% încă din...

Odată cu lansarea noii platforme în luna Septembrie, compania autohtonă Retargeting Biz, ce operează pe 4 piețe europene (România, Ungaria, Grecia și Bulgaria) a...
- Advertisement -

Mai multe articole ca acesta

- Advertisement -