Interviu cu Dumitru Fodor, Fondator, Vetro Solutions
Vetro este tranformarea unui vis din copilărie și a unei pasiuni pentru animale într-un model de business de succes
Ați fondat compania Vetro Solutions în 3 octombrie 2012. Ce obiective și planuri pe termen mediu aveați atunci? Cu câți angajați ați demarat business-ul?
Vetro Solutions a venit oarecum firesc, după o formare profesională în acest domeniu (liceu veterinar și facultate veterinară), suprapusă unei pasiuni din copilărie pentru animale, plus aproape 10 ani de lucru neîntrerupt în zona de vânzări la companii naționale și multinaționale de distribuție de medicamente veterinare. În paralel, am intrat și pe zona de antreprenoriat cu o farmacie veterinară, deschisă în 2005 la Tecuci, și o clinică, deschisă în 2009.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Vetro a apărut în 2012, când, cu o investiție inițială de 30.000 de euro, bani câștigați din clinică și din farmacia de la Tecuci, plus vânzarea unui apartament în Iași, am putut achiziționa medicamentele necesare demarării business-ului. Pentru o vreme am funcționat în paralel cu afacerea din Tecuci, dar Vetro – care fusese gândit ca un business regional, pentru 7-8 județe -, avea să crească organic, în fiecare an, și astfel am fost nevoiți să vindem farmacia și clinica. Pentru sudul țării, am încheiat, în 2014, un joint-venture cu o altă firmă de distribuție de produse de animale pentru ferme și am dezvoltat Vetro divizia Sud, apoi ne-am extins și în Ardeal, în 2016.
Între timp, am absolvit și studii economice, pentru a înțelege mai bine piața și culisele afacerilor, și iată-ne în 2021, cu afaceri de 12,7 milioane euro obținute în 2020, și cu planuri mari pentru a ne dezvolta în continuare. Am plecat la drum cu 3 angajați și am ajuns acum la peste 70, urmând să facem angajări în continuare, odată cu extinderea afacerii și a serviciilor pe care le oferim. O parte semnificativă a echipei Vetro este formată din medici veterinari care oferă cele mai potrivite opțiuni pentru sănătatea animalelor și eficientizarea muncii medicilor veterinari.
Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit brandul Vetro?
Vetro este tranformarea unui vis din copilărie și a unei pasiuni pentru animale într-un model de business de succes. Vedem din ce în ce mai mult în ultimii ani, dar mai ales în perioada pandemiei, că animalul poate deveni cel mai apropiat prieten al omului, atunci când oamenii nu mai pot socializa. Animalul poate ajuta atunci când oamenii nu o mai pot face și poate fi cel mai de încredere companion. Am fondat Vetro din dragoste pentru animale și pentru a le răsplăti pentru atașamentul și iubirea necondiționată pe care ne-o oferă. Grija pentru viață și conexiunea om-animal este ceea ce pune în mișcare și dă sens acțiunilor sau proiectelor dezvoltate de noi.
Tocmai pentru că înțelegem legătura dintre om și animalul său de companie, ne-am propus să fim vectorul de schimbare în piața veterinară din România și construim în această direcție permanent. Ne preocupă consolidarea relației dintre furnizori – medici specialiști și proprietarii de animale și împărtășim cu aceștia valorile noastre: Onestitate, Inovație, Responsabilitate, Dezvoltare continuă, Libertate, Organizare, Empatie.
Comercializați peste 3.500 de produse destinate proprietarilor de animale de companie și de rentă și oferiți servicii și consultanță medicilor veterinari, deservind peste 1.900 de clienți unici. În ce regiuni din țară aveți cei mai mulți clienți?
Aproape jumătate din consumul de produse veterinare distribuite de Vetro se realizează în zona de sud, iar al doilea oraș, ca și consum, după București este municipiul Iași. De menționat, de asemenea, că aproape trei sferturi dintre veniturile companiei sunt generate de produsele și serviciile destinate proprietarilor de animale de companie, restul de 30% reprezentând produse destinate proprietarilor de ferme de animale.
În ce județe și pe ce segmente (persoane fizice, medici veterinari, fermieri) vedeți un potențial mai mare de creștere?
În ultimii doi ani, am crescut numărul de clienți la nivel național de la 700 la circa 1.900, iar pentru perioada următoare ne dorim să mai urcăm în clasamentul distribuitorilor de produse veterinare. Categoric, cea mai mare creștere pe care o estimăm va fi în continuare pe zona de animale de companie, deoarece și România se înscrie pe trendul crescător din Europa. Tocmai de aceea, focusul nostru pe 2021 va fi zona de animale de companie unde avem mai multe proiecte de digitalizare și de educație în domeniul medicinei veterinare, pentru a facilita accesul proprietarilor de animale la produsele veterinare și la asistență. Aș menționa aici Digitail – software veterinar, Vet Business Academy – platformă educațională sau proiectul #EduVetro – program de conectare și learning pentru comunitate. Totodată, investim și în informarea proprietarilor de animale privind sănătatea companionilor lor prin platforma editorială Cauta.vet.
Aveți parteneriate strategice cu giganți globali în domeniu, precum Ceva, Richter Pharma, MSD, Lintbells sau Intermag. Cât de greu a fost să încheiați și să mențineți aceste colaborări?
Vetro a reușit să-și dubleze veniturile în ultimii patru ani și să devină un jucător de top pe piața produselor și serviciilor veterinare și datorită extinderii acestor parteneriate strategice. Pe lângă cele menționate mai sus, în 2020 am încheiat parteneriate foarte importante cu ICF, lider european în piața produselor din aria dermatologiei veterinare sau cu producătorul de suplimente WePharm. Toate aceste colaborări cu actori internaționali din industrie ne bucură, pentru că demonstrează că profesionalismul, seriozitatea și grija noastră față de animale – valori pe care le împărtășim încă de la început -, sunt la standardele pe care le caută și aceste companii la partenerii lor. De aceea, menținerea colaborării cu aceste companii în vederea dezvoltării portofoliului de produse este un obiectiv prioritar pentru noi și în acest an.
Cum colaborați cu medicii veterinari? Cum a evoluat în ultimii ani acest parteneriat?
Mare parte din echipa noastră și, integral, echipa de reprezentanți în teritoriu este formată din medici veterinari, așa încât ințelegem nevoile profesiei, înțelegem provocările businessului lor și suntem aproape de ei, îi susținem și le oferim soluții care salvează timp și energie în gestionarea cabinetelor veterinare. Medicul veterinar este în centrul preocupărilor noastre, împărtășim cu partenerii și clienții noștri inovațiile din domeniu, pentru a crește împreună.
Ați decis să deveniți producător de medicamente. Ne puteți oferi mai multe detalii?
România importă foarte multe medicamente veterinare, iar deficitul comercial pe această zonă este undeva între 70 și 80%. De aceea, decizia de a produce pe plan local a fost una firească. Ne propunem ca în a doua parte a anului să deschidem fabrica de medicamente de la Iași, pentru care am semnat proiectul de finanțare din fonduri europene în urmă cu un an și jumătate. Acum suntem în etapa de montare a echipamentelor și de recepție a lucrărilor și ne dorim ca în cel mai scurt timp să demarăm producția. Investiția totală se ridică la 4,5 milioane de euro, din fonduri proprii și fonduri UE.
În paralel, ne ocupăm și de crearea brandului sub care vom produce medicamentele veterinare, care va fi distinct dar sub umbrela brandului Vetro. Într-o prima etapă ne vom apleca atenția asupra nutraceuticelor, a soluțiilor de prevenire a bolilor, apoi tratare, eventual antibiotice. Suntem susținători ai tendintei globale de raționalizare a consumului de antibiotice iar strategia noastră va respecta acest trend.
În urma deschiderii fabricii, Vetro va deveni, în 2021, al patrulea producător de medicamente generice pentru uz veterinar din România, iar pentru viitor avem în plan să facem și cercetare la Iași.
V-ați propus lansarea unei platforme care va conecta Vetro cu cabinetele veterinare și cu posesorii de animale de companie, un marketplace inovativ. Când va fi lansată?
Al doilea proiect major pe care ne vom concentra în acest, pe lângă fabrică, este acest marketplace inovativ de medicamente și produse veterinare, în care vom investi aproximativ 5 milioane de euro, vorbim tot de o finanțare europeană de 70% și 30% resurse proprii. Platforma va pune în contact producătorul de medicamente, medicul veterinar și părinții de animale de companie și va fi lansată în primăvara anului 2022, conform planificării din proiect.
Este un moment important pentru întreaga piață veterinară, pentru că, în dezvoltarea platformei ne folosim, practic, atât de expertiza echipei noastre medicale, cât și de experiența colaborării cu medicii veterinari pentru a susține dezvoltarea unui ecosistem de business axat pe valori și pe performanță. Noi, echipa Vetro, suntem preocupați de inovație și vrem să confirmăm, încă o dată, că suntem un vector important de schimbare pe această piață.
Cum percepeți nivelul de reglementare și de taxare al acestui sector?
Sunt aspecte ce pot fi îmbunătțite la capitolul reglementări. De exemplu, considerăm că serviciile de medicină veterinară ar putea fi susținute cu o cotă de TVA similară celei utilizate în serviciile dedicate medicinei umane (9% în loc de 19%).
Cum vedeți evoluția antreprenoriatului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?
Antreprenoriatul sau inițiativa privată a reprezentat și reprezintă peste tot în lume unul dintre principalele motoare de dezvoltare economică ale unei țări. O sursă de idei, afaceri, competiție corectă care în esență contribuie la progresul economic. Acest lucru se observă peste tot în statele dezvoltate care au multe zeci de ani de inițiativă privată înaintea României. Înainte de a deveni un gigant, de a avea business de milioane sau miliarde de euro, orice companie a început cu ideea fondatorului, cu un vis al acestuia pe care l-a pus în practică la momentul potrivit, singur sau în asociere. Cel mai bun exemplu al zilelor noastre este UiPath, unicornul românesc despre care vuiește lumea în ultimele săptămâni. Și-ar fi imaginat cineva acum câțiva ani ce performanță extraordinară va atinge acest start-up? Totul a pornit de la visul lui Daniel Dineș care a crezut cu tărie în ideea lui. Aceeași filosofie este valabilă și pentru Facebook, Twitter, Amazon, etc. Mă bucur să văd că, în ciuda tuturor dificultăților cu care se confruntă, de la infrastructură rutieră slabă și până la modificări fiscale și legislative peste noapte, antreprenoriatul românesc se dezvoltă, se consolidează. Este un semnal că România se află pe drumul bun, al economiei de piață. Faptul că noua generație de antreprenori începe din liceu sau din facultate arată curaj și inovație, arată determinare.