Articol de Simona Straton, business consultant
Fiind consultant de afaceri, Simona Straton reprezintă elementul ce determină creșterea afacerilor clienților săi dintr-o perspectivă holistică. A reprezentat România de două ori în cadrul International Business Convention în Portugalia și a câștigat premiul Global Woman Entrepreneur, pe lângă multe alte experiențe similare ce s-au adunat și au format-o de-a lungul a 15 ani. Aceste experiențe acumulate național și internațional, atât în offline cât și în online, reprezintă fundația strategiilor sale prin care ajută firmele să detecteze ceea ce le limitează creșterea. Toate aceste lucruri se pot distila, având ca produs final o simplă formulă care reprezintă motto-ul ei: Curiozitate + Empatie = Evoluția afacerii.
Multiplele combinații posibile dintre tehnologie și antreprenoriat au dus la o diversitate de fenomene cu caracteristici semnificativ diferite și cu impact socio-economic.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
În formele tradiționale de antreprenoriat, decizia-cheie a antreprenorului era de a alege dacă să urmărească licențierea tehnologiei lor sau să se angajeze în comercializarea completă a produsului lor, iar acest lucru nu era deloc ușor. La începutul carierei mele, făceam pentru clienții mei antreprenori care doreau să își popularizeze produsele, bannere în programul Paint, newsletterele le realizam într-un document txt, și printam flyere A4 cu imaginea produsului, câteva cuvinte despre acesta și un număr de telefon pe care le trimiteam prin poștă, după care începea jocul așteptării unei reacții din partea destinatarilor. Mergeam la numeroase cursuri în străinătate pentru a învăța noutăți din domeniu, printre care să fac scripturi de telemarketing pentru a putea promova un produs prin telefon și pentru a ști ce informații să transmit departamentului de call center, iar o promovare diferită, la un alt nivel, era considerată și partea cu înscrierea afacerilor într-un director firmă.
Toate aceste metode erau greoaie, iar convertirea acestora în vânzări necesita o perioadă mare de timp.
Introducerea de elemente digitale în procesul de antreprenoriat dezvăluie, de asemenea, o parte pozitivă pentru antreprenori. De exemplu, aspectele digitale ale tehnologiei favorizează adoptarea unor abordări „la nivel mondial”. Astfel, firmele își pot dezvolta rapid produsele și pot viza un public global, fiind posibil ca o companie să fie în același timp atât locală cât și una globală, estompând granițele tradiționale ale antreprenoriatului clasic.
Odată ce a fost posibil ca fiecare casă să dețină un calculator și implicit o conexiune la internet, o nouă lume a luat naștere. Rețelele de socializare și-au făcut cunoscută prezența și cu doar un click puteai să îți prezinți produsul la un număr de neconceput, pentru perioada anterioară, de posibili clienți. Timpul de așteptare s-a redus drastic, iar conversiile s-au realizat mult mai ușor și mai rapid.
Termenul de „antreprenoriat digital” se referă cel mai frecvent la procesul de creare a unei noi afaceri, produs sau serviciu ce activează sau este livrat prin intermediul internetului. În lumea dezvoltată, apariția cloud computing-ului bazat pe utilități mută atenția de la barierele tehnice la provocările mediului de afaceri cu care se confruntă antreprenorii digitali.
Cu toate acestea, de-a lungul anilor am călătorit mult în afara țării și am descoperit că în multe zone rurale și țări în curs de dezvoltare, chiar și infrastructura de bază reprezintă o provocare, de la hardware, rețea, conținut, ecosistemul TIC, și până la competențele consumatorilor și ale întreprinderilor; pe când România este văzută, internațional, extrem de bine din punct de vedere IT.
Oportunități de lucru din zone îndepărtate
Antreprenoriatul digital poate crea condiții de concurență echitabile în anumite sectoare, creând oportunități de lucru din zone îndepărtate, la ore diferite, de la domiciliu sau în deplasare. Acesta poate juca un rol important în promovarea egalității de gen și a incluziunii sociale și economice, poate stimula dezvoltarea locală și poate contribui la dezvoltarea sustenabilă, în special atunci când noile tehnologii sunt combinate cu disponibilitatea datelor publice. Poate că, în mod surprinzător, multe întreprinderi încă nu utilizează tehnologiile la potențialul lor maxim, adesea ca urmare a lipsei competențelor și/sau viziune sau a barierelor de reglementare.
Principalele obstacole pe care le-am întâlnit de-a lungul timpului în calea antreprenoriatului digital par să includă: competențele, infrastructura și diverse aspecte ale mediului de afaceri.
Primul contact avut cu o fabrică care dorea să se promoveze și în același timp să afle de ce afacerea nu crește, a fost marcat de două dintre aspectele enumerate mai sus, și anume, lipsa competențelor și dificultăți ale mediului de afaceri. După ceva timp petrecut alături de ei am găsit soluția potrivită de promovare dar și problema care le afecta evoluția business-ului, ce s-a dovedit a fi reticența în utilizarea metodelor digitale ca urmare a unei neînțelegeri și lipse de pregătire în folosirea acestora. Cu un program de training bine structurat am reușit să creștem nivelul de comunicare dintre departamente, dar și cel al înțelegerii mediului online, ceea ce a propulsat afacerea către viitor.
Aspectele legate de lipsa competențelor sunt extrem de importante pentru antreprenoriatul digital. De la abilitatea de a identifica talentul necesar și de a recruta talentul respectiv, inclusiv dincolo de granițe, și până la a avea competențele necesare pentru a identifica noi oportunități de afaceri bazate pe tehnologie și de a le aduce la îndeplinire, fie ca o nouă întreprindere sau prin transformarea modelelor de afaceri existente, aspectele legate de competențe sunt esențiale pentru succesul antreprenoriatului digital, transformărilor digitale și chiar conceptualizarea și implementarea cu succes a majorității proiectelor IT.
Într-o economie bazată pe cunoaștere deplină, acest domeniu al antreprenoriatului digital trebuie să reunească diferiți factori care să se sprijine reciproc pentru a putea maximiza oportunitățile de inovare, creștere și competitivitate, în special: infrastructura fizică TIC, infrastructura soft (competențele necesare pentru exploatarea infrastructurii fizice), mediul de afaceri (factori precum costul și ușurința demarării unei afaceri, gradul de concurență, barierele la intrare și la ieșire și reglementările privind produsele și piața forței de muncă) și mediul de inovare (de exemplu capacitatea de a aduce idei noi pe piață, cercetare și dezvoltare și protecția IP).
În acest spațiu digital în continuă mișcare este nevoie de o doză bună de limitare normativă. Stabilirea modului de reglementare a activităților și jucătorilor care ar putea fi încă necunoscute – create de tehnologiile în continuă evoluție și apariția de noi aplicații – reprezintă un act de echilibru. Este important să se depună eforturi pentru a se asigura coerența și armonizarea normelor care reglementează antreprenoriatul digital, limitând, în același timp, schimbările și incertitudinea ce pot apărea pe parcurs.
Ce ar trebui să facă Guvernul pentru a stimula antreprenoriatul digital
Sunt câteva arii cheie asupra cărora consider că guvernul ar trebui să-și concentreze atenția în formularea acestor reglementări și anume:
Asigurarea furnizării de competențe adecvate: simplificarea și accelerarea procedurilor de recrutare transfrontalieră a talentelor și reducerea costurilor asociate (de exemplu, în ceea ce privește imigrația, normele și formalitățile); să promoveze o mai mare interacțiune între sectorul privat și instituțiile de învățământ și organizațiile de formare profesională, pentru a asigura competențe care să corespundă în practică nevoilor.
Facilitarea ciclului de viață al întreprinderilor: simplificarea și armonizarea reglementărilor în jurul deschiderii și închiderii unei afaceri online (și offline) – inclusiv a legilor privind falimentul – și în jurul realizării de afaceri dincolo de granițe. În unele țări, falimentul este stigmatizat, existând dificultăți în obținerea unei noi finanțări.
Facilitarea accesului la finanțare: promovarea accesului la finanțare pentru start-up-uri și normalizarea unei culturi în care este în regulă să încerci și să eșuezi și să o iei de la capăt, deoarece multe întreprinderi digitale au atins succesul după multe încercări nereușite. Acest lucru este de asemenea important într-un context mai larg de inovare, întrucât evoluția inovației are la bază un grad de acceptare al unui rezultat nefavorabil.
Facilitarea integrării pieței și a agregării cererii: integrarea piețelor pentru serviciile digitale și online prin reducerea fragmentării și a altor bariere și prin agregarea cererii, dacă este necesar, pentru a permite o creștere a cererii globale de bunuri și servicii TIC.
Având toate aceste aspecte în vedere, consider că este deosebit de importantă susținerea întreprinzătorilor digitali din România și din țările în curs de dezvoltare, deoarece acest lucru permite crearea de noi piețe, exploatarea piețelor existente și integrarea în lanțurile valorice globale.
Creșterea platformelor online care corespund cererii și ofertei oferă, de asemenea, oportunități tot mai mari pentru ca oamenii să își ofere serviciile indiferent de locația lor. Aceste lucruri acoperă spectrul competențelor și pot fi un prim pas în construirea unei baze de competențe mai largi și cu experiență pentru a permite noi oportunități ulterioare pentru ca țările să poată crește conținutul local în lanțurile de aprovizionare internaționale.
Contact:
telefon: +0741 556 392
email: contact@simonastraton.ro