Interviu cu Adrian Cadar,
Fondator și CEO, Bio Holistic SRL
Clientul de produse bio este educat
și așteaptă să cumpere produse de calitate
Ați înființat compania în 21 mai 2008. În ce context ați decis să fondați Bio Holistic? Care sunt atuurile dumneavoastră într-o piață cu un grad ridicat de competitivitate?
Am decis să fondez compania în momentul în care am considerat că sunt pregătit să trec de la munca într-o corporație la antreprenoriat. Am ales un domeniu la care mă pricepeam, începusem de prin 2006-2007 să învăț foarte multe despre un mod de viață sănătos. E important să pornești la drum într-un domeniu la care te pricepi și îți place. Acesta este un atu extrem de important, șansele de reușită sunt mult mai mari decât dacă pornești o afacere doar pentru că e un trend în acel segment, dar fără a cunoaște prea multe despre subiect.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
30 ianuarie 2025: Cercetare și inovare în sănătate – Ediția a V-a
11 februarie 2025: Viitorul afacerilor de familie în România – Ediția a IV-a
28 februarie 2025: Forumul de Infrastructură, Transporturi și Logistică – Ediția a IV-a
19 martie 2025: Forumul de concurență, francize și antreprenoriat
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Piața de produse bio este în continuă creștere
Piața de produse bio este în continuă creștere, competiția e tot mai acerbă de la an la an. Noi reușim să ne menținem cota de piață și să creștem prin faptul că oferim stabilitate în relația cu partenerii noștri având deja o vechime în piață, prin suportul oferit clienților, prin investiții în platforme digitale. Suntem mereu în mișcare, dezvoltăm mereu produse noi sub propriul brand Obio, încheiem anual noi parteneriate cu noi furnizori. Mărimea portofoliului și mărcile pe care le reprezentăm în exclusivitate în România contează de asemenea foarte mult. Putem furniza partenerilor noștri aproape tot ce se poate găsi în piața bio: alimente bio, detergenți bio, cosmetice bio, suplimente alimentare bio, aparaturi pentru un stil de viață sănătos.
Cum credeți că se va dezvolta acest sector (distribuția de produse bio), ținând cont de experiența statelor mai dezvoltate?
Suntem încă foarte departe de ceea ce înseamnă piața bio în țări precum Germania, Austria, Italia, Franța. Nu știu dacă vom ajunge noi ca țară vreodată la nivelul Germaniei, de exemplu, în materie de produse bio, dar cert este că loc de creștere există în România și trendul de creștere se va menține și în următorii ani. În țările vestice comerțul tradițional cu produse bio (magazine specializate) este extrem de dezvoltat, existând sute de magazine specializate care sunt aprovizionate de marii distribuitori de produse bio. La noi la nivel național nu avem încă niciun magazin care să fie 100% bio, așa cum există afară. Sunt câteva magazine specializate mai mari la nivel național (puține oricum) care au o gamă mai variată de produse bio, dar au și alte produse care nu sunt bio. Probabil în anii următori vom avea și noi în țară primele magazine specializate 100% bio.
Sectorul se va dezvolta cu siguranță, iar partea de magazine online specializate pe produse bio va avea o pondere mai importantă. Și în prezent comerțul online cu produse bio reprezintă un procent important din total vânzări, atât B2C cât și B2B. Marile lanțuri de retail din comerțul modern au dezvoltat mult în ultimii doi ani gama de produse bio, însă aici trendul merge mai mult spre private label.
Sunteți certificați ca și distribuitor de produse ecologice de către Ecoinspect, RO-ECO-008. Ce rețea de distribuție aveți?
În prezent distribuim produsele noastre în magazine naturiste și bio, drogherii, farmacii și magazine online. Mai furnizăm de asemenea produse bio vrac pentru unii parteneri care activează în domeniul producției și au nevoie de materie primă certificată bio.
În 2012 ați dezvoltat propriul brand de produse ecologice, sub marca Obio. Prin ce se distinge acest brand?
Încă de la început am mers pe ideea de produse premium sub propria marcă. Clientul de produse bio este educat, are cunoștințe despre alimentația sănătoasă și așteaptă să cumpere produse de calitate.
Pe lângă produsele în sine, contează și experiența clienților cu serviciile oferite, cu persoanele din spatele brandului. Iar colegii noștri de la customer support încearcă să mențină cât mai ridicată ștacheta cu privire la gradul de satisfacție al clientului.
Lucrați cu peste 25 de furnizori din 15 țări, printre aceștia numărându-se și furnizori din România. Cum percepeți interesul producătorilor de produse bio din țara noastră? Ce potențial are această piață?
Din păcate ponderea furnizorilor din România în portofoliul nostru este încă destul de mică. Asta pentru că odată nu avem destui procesatori, și apoi, cei care există, nu sunt competitivi.
Nu avem destui procesatori
Noi exportăm ca și țară materia prima bio către procesatori mari din afară, care pe urmă ne vând produse bio gata de vânzare. Puținii procesatori care există la noi nu sunt competitivi pentru că statul nu-i sprijină la fel cum se întâmplă în țările vestice, prin subvenții mai mari. De asemenea, producătorii de la noi încă au reticență la asociere.
Cum sprijiniți producătorii locali din sectorul agriculturii ecologice?
Aici autoritățile ar fi mai în măsură să ofere un sprijin real producătorilor locali. Dar și producătorii locali, așa cum spuneam și la întrebarea precedentă, trebuie să înțeleagă că fără asociere le va fi foarte greu să se mențină în piață și să fie competitivi.
Noi suntem deschiși la negocieri cu toată lumea, primim frecvent cereri din partea lor. În primul rând le oferim vizibilitate în magazinul nostru de retail online Obio.ro, iar dacă produsele și prețurile se dovedesc a avea potențial, listăm produsele și la distribuție. Lucrăm în prezent cu 6 producători din România, dar lista este deschisă.
Este însă un proces anevoios, mulți dintre producătorii locali nu au experiență comercială și nu înțeleg cum funcționează o vânzare, cum se face un preț la un produs, de ce este important un discount, de ce designul la produse trebuie schimbat. Facem și educație de multe ori, și e normal să fie așa, trebuie să ne ajutăm unii pe alții.
Interviu apărut în revista Club Antreprenor, ediția I