- Trei din patru români plătesc frecvent cu cardul, iar tot mai mulți folosesc această metodă și pentru coletele cu ramburs, semn că plata digitală la livrare câștigă teren
Românii sunt obișnuiți și folosesc frecvent plățile electronice, dar când fac cumpărături online cu plată ramburs, la livrare, opțiunea cea mai răspândită rămâne în continuare cash-ul.
Mai exact, 6 din 10 preferă numerarul atunci când fac achiziții cu plată ramburs, deși au la dispoziție multiple opțiuni de plată electronică la livrare, precum plata cu cardul la curier, plata prin aplicația de curierat sau link de plată, arată un sondaj național realizat online de Cargus în rândul a peste 1.000 de respondenți din mediul urban. Doar un sfert folosesc plata cu cardul la livrare, prin POS, în timp ce metodele complet digitale sunt folosite de numai 12% dintre respondenți.
Contradicția este cu atât mai vizibilă raportat la comportamentele de utilizare a metodelor de plată digitale. 35% dintre respondenți spun că folosesc cardul zilnic, fie pentru plăți la POS, contactless, în aplicații sau online, iar alți 40,5% fac acest lucru măcar de câteva ori pe săptămână. La cumpărături online, 7 din 10 români plătesc cu cardul direct pe site-ul comerciantului, în timp ce numerarul este ales constant de doar 19%. Generațiile tinere conduc tranziția spre digital – 73% dintre cei din generația Millennials și 70% dintre Gen Z preferă plata online cu cardul, însă chiar și ei aleg uneori plata cash la livrare, văzută ca un refugiu de siguranță și control.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Motivațiile care mențin plata cu numerarul la livrare țin mai mult de psihologie decât de tehnologie. Patru din zece români (42%) se tem de fraude online, iar peste o treime (37%) nu au încredere deplină în comercianți. Paradoxal, suspiciunea este chiar mai mare în rândul tinerilor: 52% dintre Gen Z spun că nu au încredere în magazinele online, iar 43% se tem de fraude. În plus, 38% dintre respondenți preferă să plătească doar după ce verifică produsul, iar un sfert aleg numerarul pentru libertatea de a refuza comanda fără complicații.
Numerarul este perceput drept cea mai sigură soluție, însă realitatea arată contrariul. Aproape 60% dintre români recunosc că s-au trezit cel puțin o dată fără bani pregătiți atunci când a venit curierul, un procent care crește la aproape 2 din 3 tineri din Generația Z (66%) dacă includem și situațiile ocazionale. Datele arată clar că, deși cash-ul oferă iluzia de control, plățile digitale răspund mai bine unei nevoi practice și imediate, în special pentru generațiile tinere.
„Peste 75% dintre români spun că fac plăți cu cardul cel puțin de câteva ori pe săptămână, dacă nu chiar zilnic, iar la polul opus, doar 3% declară că nu folosesc aproape niciodată această metodă de plată. România se află într-o tranziție rapidă spre plăți digitale, însă numerarul rămâne o ancoră psihologică, oferind consumatorilor sentimentul de control l. Cardul domină în mediul online, iar plățile digitale la curier câștigă treptat teren.
Pentru ca această schimbare să se accelereze, românii își doresc simplitate, siguranță și beneficii clare. Cargus investește constant pentru ca experiența de cumpărare și livrare să fie cât mai simplă și lipsită de griji, oferindu-le clienților predictibilitate, siguranță și flexibilitate”, spune Belgin Bactali, CEO Cargus.
Percepția românilor despre curieri confirmă această tendință. Două treimi cred că posibilitatea de a plăti cu cardul la livrare transmite seriozitate și respect față de client, iar pentru 39% este chiar un semn clar de profesionalism. În același timp, 42% dintre respondenți ar trece la plăți digitale dacă ar avea mai multă siguranță împotriva fraudelor, 39% dacă procesul ar fi mai simplu și mai rapid, iar 29% dacă ar primi beneficii concrete, precum reduceri sau puncte de loialitate.
„Românii au făcut progrese semnificative în adoptarea plăților digitale – trei din patru folosesc cardul pentru cumpărături online, iar doi din trei plătesc cu cardul în magazine. Totuși, când fac cumpărături cu plată ramburs, mulți aleg încă numerarul – mai ales din obișnuință sau din dorința de a vedea produsul înainte de a plăti. Este un reflex firesc, care ține mai mult de încredere, de control, decât de lipsa opțiunilor de plată. La Visa, am investit peste 12 miliarde de dolari în ultimii cinci ani pentru a proteja tranzacțiile. Tehnologiile și soluțiile pe care le oferim, precum tokenizarea, autentificarea biometrică (Visa Payment Passkeys) sau Click to Pay, fac ca plata cu cardul să fie nu doar sigură, ci și convenabilă și rapidă. De exemplu, tokenizarea poate reduce frauda cu până la 60%, iar adoptarea soluției Click to Pay de către comercianți poate reduce rata de abandon a coșului și le poate crește veniturile cu până la 30%”, susține Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.
Diferențele de generație sunt evidente: tinerii din Gen Z și Mileniali reacționează mai ușor la beneficii și simplitate, în timp ce pentru cei peste 45 de ani criteriul principal rămâne siguranța. Totodată, rolul plății ramburs rămâne critic pentru piața locală, deoarece dacă această opțiune ar dispărea, doar aproape jumătate dintre români ar continua să cumpere la fel, în timp ce 36% spun că ar comanda mai rar și 13% chiar că ar renunța complet la achizițiile online din acest motiv.
Sondajul Cargus privind obiceiurile de plată ale românilor este un proiect susținut de Visa și a fost realizat în perioada 10-22 septembrie 2025, pe un eșantion de 1.002 respondenți din mediul urban, cu vârsta de peste 18 ani. Studiul analizează preferința pentru card, ramburs sau portofele digitale, precum și factorii care influențează alegerile consumatorilor, de la siguranță și comoditate până la nivelul de încredere în comercianți.
Despre Cargus
Cu peste 30 de ani de experiență, Cargus este prima companie de curierat de pe piața românească. În prezent, compania are peste 2.600 de angajați și colaboratori, oferind o gamă largă de servicii de curierat: livrare la domiciliu și servicii out-of-home, prin intermediul rețelei naționale SHIP & GO, care permite clienților să ridice sau să trimită colete, din peste 2.000 de locații în toată țara, puncte partenere sau lockere.
Cargus deține 5 centre naționale de sortare, 2 depozite gateway și 36 de depozite în toată țara. În plus, Cargus operează un hub transfrontalier în Polonia, pentru servicii de curierat internațional.
În 2021, Cargus a achiziționat QeOPS, unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii de e-fulfillment și soluții logistice personalizate din România, completând serviciile oferite clienților. De la începutul anului 2019, Cargus face parte din Mid Europa Partners Investment Fund. În cursul acestui an, Mid Europa a semnat un acord de vanzare cu Sameday, unul din principalii jucători din piața de curierat, tranzacția fiind în curs de aprobare din partea autorităților relevante..
Pentru mai multe detalii, vizitați site-ul Cargus și pagina de Facebook.