IMM România, împreună cu Groupama Asigurări și cu sprijinul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului a organizat ieri, 04.09.2025, la Constanța, evenimentul de lansare a celei de a 5-a ediție a studiului “Carta Albă a Turismului din România”.
Lucrarea analizează principalele caracteristici, riscuri, vulnerabilități și oportunități ale sectorului turistic, cu scopul de a contribui la conturarea unor politici publice mai eficiente și de a oferi o imagine clară asupra specificului turismului în două domenii esențiale: unitățile de cazare și agențiile de turism.
Cele mai importante aspecte semnalate în cadrul analizei sunt următoarele:
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
- Activitatea din sectorul turismului înregistrează un trend descendent, 7 din 10 operatori raportând scăderi atât în ceea ce privește încasările, cât și numărul de înnoptări. Acest lucru reflectă dificultățile actuale ale domeniului, în special schimbările în comportamentul consumatorilor și în condițiile economice;
- Voucherele de vacanță au contribuit semnificativ la creșterea domeniului turismului, cifra de afaceri crescând de la 23 de miliarde lei în 2015 la 53 de miliarde lei estimate în 2025. Astfel, cu o investiție de 6,75 miliarde lei prin voucherele de vacanță, s-a ajuns la dublarea cifrei de afaceri în sector, demonstrând impactul pozitiv major al acestui instrument.
- O potențială aliniere a cotei reduse de TVA din turism, la cota standard de 21%, ar avea un impact sever asupra sectorului, generând sectorului pierderi de peste 10 miliarde de lei în cifra de afaceri;
- Singura preocupare a antreprenorilor din turism (cu o proporție de 60%) este menținerea afacerilor la nivelul existent, planurile de dezvoltare fiind amânate din cauza contextului economic dificil;
- Anul 2025 și, posibil, anul 2026 vor reprezenta ani de criză structurală pentru sectorul turismului, marcați de scăderi masive atât în venituri, cât și în numărul de înnoptări, ceea ce evidențiază necesitatea unor măsuri urgente de susținere.
Au luat cuvântul următorii:
- Florin Jianu, Președinte de onoare, IMM România;
- Gabriel-Bogdan Ștețco, Secretar de Stat, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului;
- Răzvan Filipescu, Vicepreședinte, Consiliul Județean Constanța;
- Șenol Ali, Subprefect, Constanța;
- George Mândilă, Consilier Cabinet Primar, Președinte OMD Constanța-Mamaia;
- Corina Martin, Vicepreședinte & Secretar General FPIOR;
- Călin Cozma, Președinte Executiv, FPIOR;
- Andrei Șelaru (Selly), Invitat special (LIVE);
- Sterică Fudulea, Prim-vicepreședinte, IMM România.
”Datele din Carta Albă a Turismului 2025 arată clar că menținerea TVA-ului redus în turism este vitală. Analiza noastră evidențiază că, în cazul majorării TVA-ului la cota standard, statul ar pierde aproximativ 10 miliarde de lei din diferența de cifră de afaceri. Un TVA crescut înseamnă prețuri mai mari, consum mai mic, costuri ridicate și pierderea competitivității pentru antreprenorii din turism. De aceea, facem un apel public pentru păstrarea unei cote reduse de TVA în sectorul turismului, ca măsură de susținere a industriei și a economiei naționale. În același timp, finanțarea rămâne dependentă în mare parte de resurse proprii, iar operatorii continuă să investească în extinderea capacității de cazare.”, a declarat Florin Jianu, Președinte de onoare IMM ROMÂNIA.