Vacanțe, plajă, înghețată, hoteluri, supermarketuri, maraton de seriale – acestea ar putea fi doar câteva dintre principalele atribute ale verii. Chiar dacă vorbim despre perioadă din an preponderent „de odihnă”, este și perioada în care anumite companii înregistrează vârfuri de vânzări și profitabilitate. Înțelegerea modului în care acestea câștigă din comportamentul sezonier poate fi foarte utilă pentru cei care doresc să investească cu înțelepciune chiar și în șlapi.
Analiștii XTB au realizat un material despre companiile care, în mod istoric, au înregistrat profit în lunile de vară datorită comportamentului sezonier al oamenilor.
În topul listei sunt companiile care, de fapt, profită cu adevărat atunci când ne „deconectăm”. Cu alte cuvinte, întrebarea-cheie în această situație este: către ce companii se îndreaptă banii noștri în timpul verii? Sezonul estival este unul aparte deoarece, chiar dacă noi nu lucrăm, alte companii au parte de propria vacanță specială, iar asta ne poate învăța și pe noi cum să investim.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei)
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Companiile aeriene, pe plus în fiecare vară
Un prim exemplu este mijlocul de transport pe care îl alegem pentru a ajunge la destinație. Dacă vorbim despre zboruri, cu greu găsim rival în Europa: Ryanair este cea mai mare companie aeriană din regiune, pentru că mii de oameni o folosesc pentru vacanțe. De fapt, compania irlandeză înregistrează de obicei profituri de milioane de euro în cursul lunilor de vară. De exemplu, în al treilea trimestru al anului trecut, profiturile s-au cvadruplat în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent, în timp ce pe bursă, în august, acțiunile au crescut cu 10,31%, punctează analiștii XTB.
Moda verii, profit pentru producătorii de haine
Un alt exemplu se referă la îmbrăcăminte. În ceea ce privește moda de vară, Inditex este lider incontestabil. În 2024, vânzările sale au crescut cu 6,8% în al treilea trimestru, în timp ce acțiunile au fost mai mari cu 9,14% în august. Anul acesta, deși acțiunile Inditex nu trec prin cel mai bun moment, am putea asista la o nouă revenire.
Airbnb și Booking.com, lideri
Atunci când alegeți cazarea, există multe întrebări la care trebuie să răspundem: all-inclusive, aproape de plajă, cu piscină? Acestea sunt doar câteva dintre cele mai frecvent utilizate filtre. Aici există doi jucători de avut în vedere: Airbnb și Booking.com, a căror activitate crește în fiecare vară. Deși Airbnb domină piața în Statele Unite, în Europa, Booking.com este principala resursă, cu o cotă de piață de 48% în domeniul închirierilor. Țări precum Franța, Spania, Grecia și Italia primesc milioane de turiști, iar cu această activitate, nu este surprinzător faptul că acțiunile Booking.com au crescut cu 6,69% în luna august a anului trecut.
Supermarketul, alt norocos care câștigă vara
Un alt exemplu de companie cu volume mari de vânzări în această perioadă a anului este Carrefour. Compania, care a anunțat peste 8.500 de noi angajați în Spania în sezonul de vârf pentru a se pregăti de această vară, a anunțat peste 100 de deschideri de magazine în cursul anului 2025. Luna august este extrem de importantă pentru rezultatele sale financiare, mai ales pentru că vara trecută acțiunile sale s-au apreciat cu 5,35%.
SPF-ul de pe plajă crește profitul
La mare, crema cu protecție solară este nelipsită din geanta de plajă. Una dintre cele mai bine vândute produse cu SPF este Nivea, marcă deținută de Beiersdorf, o companie globală de îngrijire a pielii cu sediul în Hamburg. Nivea a fost unul dintre brandurile care au înregistrat o creștere de 5,9% a vânzărilor, ușor mai mare decât 5,3%, cea a vânzărilor Grupului.
Vara, anotimpul înghețatei
Tot pe plajă, nimic nu este mai bun decât o înghețată. De exemplu, Unilever vinde milioane de înghețate Magnum. Al treilea trimestru al anului trecut a fost unul excelent pentru companie, în special în ceea ce privește înghețata, unde categoria a crescut cu aproape 10%, mult peste restul segmentelor. În acel an, au fost lansate noi formate, cum ar fi Magnum Bon Bons (porții mici), aliniat la tendința de snacking, care a contribuit la atragerea mai multor consumatori tineri. Astfel, acțiunile companiei au anunțat piața cu o creștere de 2,59%.
Netflix, pe val când ne ferim de caniculă
După o zi caniculară, acasă, începe selecția unui serial. Producțiile Adolescence, Squid Game și Legacy au fost unele dintre cele mai urmărite ale anului, iar vara oferă timp suficient pentru a ține pasul cu ele. Acest trimestru este, de regulă, unul dintre cele mai bune ale anului pentru Netflix, așa cum s-a reflectat anul trecut cu o creștere de 12,24% a acțiunilor sale în august, arată XTB.
Despre XTB
XTB le oferă oamenilor din întreaga lume posibilitatea de a-și gestiona banii într-un mod mai inteligent și mai sigur. Aplicația noastră de investiții ajută peste 1,5 milioane de utilizatori să își atingă obiectivele financiare. Cu XTB, clienții pot investi în acțiuni și ETF-uri, pot crea planuri de investiții personalizate și pot tranzacționa CFD-uri pe indici, valute, mărfuri și criptomonede. În plus, pot obține dobândă pentru fondurile neinvestite și pot gestiona plăți online sau în magazine, precum și retrageri de la ATM în mai multe valute prin intermediul eWallet-ului.
Aplicația XTB este o destinație completă pentru investiții, analize de piață și educație financiară. Punem la dispoziție o bibliotecă extinsă de materiale educaționale, videoclipuri, webinarii și cursuri, pentru a sprijini utilizatorii în dezvoltarea lor ca investitori, indiferent de nivelul de experiență. Echipa noastră de suport oferă asistență în 20 de limbi, fiind disponibilă 24/5 prin e-mail, chat sau telefon.
Cu 12 birouri la nivel global, XTB este un angajator de încredere pentru peste 1.200 de persoane, dintre care peste 40% sunt implicate în inovarea constantă a tehnologiei proprii pentru investiții.
Fondată în 2004 în Polonia, XTB este o companie axată pe tehnologie, reglementată de multiple autorități la nivel global, inclusiv Autoritatea de Supraveghere Financiară din Polonia (KNF), Comisia pentru Valori Mobiliare și Burse din Cipru (CySEC) și Autoritatea de Conduită Financiară din Marea Britanie (FCA). Din 2016, acțiunile XTB sunt listate la Bursa de Valori din Varșovia.
Vizitați xtb.com pentru mai multe informații.