A porni la drum fără un client sau un proiect este un test al determinării, răbdării, chibzuinţei şi pragmatismului. Vedem multe firme mici în care freelencerii sau antreprenorii cu 1-5 angajaţi rămân la final cu mai puţin de un salariu de manager în multinaţională, deşi îşi asumă alte riscuri şi un efort diferit.
Ioana Arsenie, strateg financiar și antreprenor în consultanță, a pregătit sfaturi utile pentru persoanele care doresc să aibă propria afacere sau sunt deja în faza de start-up.
1. Bugetul iniţial alocat afacerii. Un start-up solicită resurse, chiar dacă poate costurile fixe nu sunt mari. De aceea, un prim sfat este să croim un buget în linii mari, atât la nivel de business, cât şi personal, pentru a determina cât ne oferim ca perioadă de timp pentru acest test, astfel să asigurăm continuitatea businessului şi să avem reuşită. Dacă la început de drum ne permitem unele excepţii de la regulă, este bine să se formeze cât mai devreme o disciplină în sensul separării banilor personali de cei ai firmei. Deşi ataşat de propria idee, la nivel de startup, ar fi bine să ne mutăm în rolul de investitor şi să analizăm serios performanţa versus investiţie şi timp de aşteptare versus riscuri.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei)
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
2. Strategia financiară coerentă a afacerii. Un alt sfat util pe care îl ofer este să gândim în termeni de normalitate strategia financiară, costurile şi preţurile. De foarte multe ori, chiar şi în afaceri care cresc spre 1 milion de euro, dar şi afaceri mai mari care se pregătesc pentru investitori sau M&A, vedem cum fondatorii nu au bugetat un salariu corect pentru managementul companiei, în situaţia în care vor face un pas în spate.
3. Tipul de reprezentare fiscală şi contractele încheiate. Fiscalitatea este în creştere şi sunt foarte multe modificări de la an la altul. Ideal este să nu alegem forma de funcţionare (PFA/SRL) doar după criteriul taxelor minime, practic diferenţele sunt multe şi merită mai multă aplecare pentru documentare şi consultanţă, aşa încât să se ţină cont de plusuri şi minusuri. De asemenea, trebuie acordată maximă atenţie contractelor încheiate la început de drum, reglementării relaţiilor de parteneriat şi clauzele care angajează eventual răspunderea patrimonială personală.
Despre Ioana Arsenie
Ioana Arsenie – expert cu peste 20 ani în roluri de top, membru în board și autor a numeroase studii, analize și opinii dedicate în principal IMM-urilor, în slujba cărora activează prin propriul cabinet de consultanţă Trusted Advisor Strategy & Finance din 2015.