marți, 17 iunie, 2025

Studiu FPIOR: Orice creștere de TVA va închide antreprenorii din ospitalitate

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro
  • În Grecia, creșterea TVA cu 10% din 2011 a avut ca rezultat creșterea evaziunii fiscale cu 38% si a prețurilor finale cu 4,7%

Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România trage un semnal de alarmă în urma zvonurilor cu privire la creșterea TVA pentru HoReCa de la 9% la 15%: orice creștere, chiar si de 1%, va închide foarte multe business-uri de dimensiuni mici și medii și va îngreuna activitatea tuturor celor care vor rămâne în picioare, fiind nevoiți să elimine investițiile pentru dezvoltare, să reducă din cheltuielile cu personalul și, în cel mai rău caz, să crească prețul final.

„Dacă se dovedește că acestea vor fi taxele, 30% din industria HoReCa va dispărea. Consider totuși că nu se va ajunge aici, ci se va apela la o soluție de echilibru, căci nu cred ca este cineva atât de deconectat de la realitatea pieței. În această industrie este important sa sprijinim autenticitatea nu volumul dacă nu ne dorim o industrie de “fast-food” când suntem în plină dezvoltare și consolidare a unei industrii mature de ospitalitate. Cu siguranță niciun antreprenor mic nu va rezista la așa ceva” (Valentin Șoneriu președinte Federației Patronatelor din Industria Ospitalității, Director General al CarmOlimp)

Un studiu realizat de FPIOR – ”Fiscalitatea în ospitalitate 2025” – ne arată care au fost efectele majorării TVA-ului: Grecia, în anul 2011, a crescut TVA-ul de la 13% la 23% în domeniul ospitalității, rezultând prețuri finale mai mari cu 4,7%, o creșterea evaziunii fiscale de 38%, scăderea vânzărilor și migrarea afacerilor mici către un sistem de cash-only.

În Spania, in 2012, o creștere de doar 2% a avut ca efect pierderea a 55 000 de locuri de munca din ospitalitate (scadere de 3,3%), volumul vanzarilor in ospitalitate a scazut accelerat cu 6.2%, in primele 4 luni, iar munca la negru a crescut cu 12%.

La polul opus, în toate cazurile analizate, scăderile TVA au generat mai multe locuri de munca, o putere de cumpărare mai mare și încasări peste așteptări la bugetul de stat.

“În acest studiu am analizat impactul unor creșteri, și a unor scăderi de TVA ale țărilor europene cu o industrie dezvoltată a ospitalității. Am ales cazuri de peste 10 ani pentru că efectele acestor schimbări s-au sedimentat și putem analiza rapoarte oficiale cu grad de încredere ridicat. Scăderile de TVA generează cel mai frecvent impact pozitiv asupra: creșterii locurilor de muncă în industria ospitalității, a salariilor medii, a deschiderii de afaceri in domeniu, a competitivității regionale, a combaterii evaziunii prin transparentizare, a profiturilor industriei. Creșterile de TVA generează impact negativ pe toți acești indicatori menționați anterior. Cel mai interesant este că țintele de colectare sporită de TVA au fost cel mai adesea ratate prin creșteri, în timp ce efortul bugetar a fost mult mai mic decât cel anticipat în cazul scăderilor de cotă de TVA pentru că a crescut volumul afacerilor și implicit TVA la buget. Nu în ultimul rând, politicile publice iau în calcul faptul că acest sector angajează un număr semnificativ de resurse umane, este „labour intensive”, motiv pentru care un procent semnificativ al populației va simți impactul variației taxării sectoriale. O lecție relevantă învățata urmărind practica europeană este că digitalizarea raportării și a practicilor fiscale, prin efectele lor de transparentizare contribuie mai eficient la creșterea colectării de taxe față de creșterea acestora.”(Lorin Dragan, lect. univ. dr.  FEAA Iași și președinte executiv HOTRECC Iași)

Creșterile taxelor dărâmă turismul românesc 

Deși la intalnirea cu presedintele Nicusor Dan au fost asigurati ca TVA nu va crește, zvonurile continuă să îngrijoreze reprezentanții din industria ospitalității. Adeverirea acestor zvonuri ar fi o lovitură devastatoare pentru sectorul turismului, un sector care este oricum subfinanțat și foarte afectat de faptul că nu este promovat.

“Este important în aceste momente să conștientizăm situația critică în care se află toată industria HoReCa în prezent, într-o Românie post-pandemică în care patronii restaurantelor au făcut tot ce le-a stat în putință să asigure supraviețuirea business-urilor pe care cu greu au reușit să le construiască, după toate sacrificiile și investițiile făcute, după toate oscilațiile și fluctuațiile economice și politice din ultima perioadă nu numai că s-au descurcat nemaipomenit, ci au excelat fiind în prezent cu mult peste nivelul țării, rezultate care sunt vizibile cu ochiul liber. Dacă această măsura de creștere a TVA-ului în HoReCa, în turism, va fi totuși aprobată, vom asista cu neputință în următoarele luni la falimente, la prăbușirea turismului deja foarte șubred. Mecanismele statului și deciziile adoptate vor duce practic la întoarcerea în zona de negru, indirect va fi încurajată concurența neloială, evaziunea fiscală, deci vom încasa mai puțini bani și nu mai mulți.” (Alex Costea, președinte HOTRECC Iași)

“Am reunit 30 de patronate din România la Botoșani, la conferința națională din ospitalitate,  pentru a dezbate subiecte de o importanță crucială, printre care un subiect anume cu care încercăm din nou să tragem un semnal de alarmă asupra liderilor partidelor politice: îngrijorarea noastră legată de măsurile anunțate printre care se numără, după cum a observat atât mass-media cât și opinia publică, eliminarea tichetelor de vacanță și eventuala majorare a TVA-ului.” (Călin Cozma, președinte executiv FPIOR)

“Majorarea TVA va determina  o lovitură devastatoare asupra sectorului nostru. Nu reușim să înțelegem motivul pentru care liderii politici nu înțeleg să susțină și să folosească industria turismului ca imagine pozitivă a României, cu care să ne prezentăm și să ne promovăm în lume. Este atât de bine cunoscut faptul că turismul reprezintă un ambasador asupra imaginii României. Nu poți să vorbești despre România fără a te raporta în primul rând la cultura, istoria, destinațiile fantastice și unice, gastronomia și  tradițiile noastre care ne fac speciali .

Din păcate, însă, România nu reușește să atragă mai mult de 2,5 milioane turiști străini pe an și își pierde acum, covârșitor, și turiștii români, prin eliminarea tichetelor de vacanță. Așadar vom avea o dublă lovitură, cu impact devastator asupra industriei.  (Corina Martin, Secretar General FPIOR și președinte RESTO Constanța)

Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România este cea mai mare organizație națională din domeniu, care reunește peste 1 000 de companii și reprezintă 24 de județe ale țării, plus municipiul București, 29 de patronate și peste 26 000 de angajați.

Federația are ca misiune reprezentarea membrilor în relația cu autoritățile centrale, protejarea și promovarea intereselor actorilor din industrie la nivel național și internațional. FPIOR sprijină structurile asociative locale și încurajează colaborarea între membrii și partenerii federației pentru dezvoltarea unui sector al ospitalității puternic, rezilient și inovator, capabil să facă față provocărilor.

Raport restrans Industria Ospitalitatii sub Lupa Fiscala Modele Europene si Rezultatele Lor 14 iu_compressed

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Va sparge OUG 31 / 2025 zidurile birocrației sau va construi doar iluzii în urbanismul românesc? – Articol de Av. Camelia Ionescu

Articol de Avocat Camelia Ionescu, Managing Partner, Ionescu & Associates Law Office Va sparge OUG 31 / 2025 zidurile birocrației sau va...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor