- Una din trei companii germane ia în considerare reducerea personalului, în timp ce una din cinci se așteaptă la scăderea profitului operațional, în cursul acestui an.
- Companiile din sudul Germaniei, în special cele din sectoarele de inginerie mecanică și auto, sunt cele mai pesimiste în ceea ce privește evoluția economică.
- În afara concedierilor și reducerii bonusurilor, relocarea fabricilor în afara Germaniei este una dintre principalele măsuri vizate.
Presiunea economică crescută determină tot mai multe companii din Germania să adopte măsuri drastice de eficientizare. Potrivit unui studiu realizat de compania internațională de consultanță în management Horváth, 68% dintre producătorii și furnizorii din industria auto intenționează să facă disponibilizări în 2025.
Cele mai afectate sunt companiile industriale din sudul Germaniei, în special din domeniile ingineriei mecanice și industriei auto, unde pesimismul legat de evoluția economică este în creștere. În acest context, 71% dintre companii anticipează reduceri ale bonusurilor și ale componentelor salariale variabile, iar 61% iau în calcul relocarea unităților de producție în afara Germaniei pentru a-și păstra competitivitatea.
Pe fondul presiunii ridicate asupra costurilor și al climatului economic tensionat, companiile din Germania adoptă măsuri de restructurare operațională, vizând economii medii de aproximativ 16%. Pe lângă industria auto, unde intențiile de restructurare sunt cele mai accentuate, și alte sectoare implementează măsuri similare: 58% dintre companii elimină bonusurile sau componentele salariale variabile, 53% renunță la majorările salariale și introduc scheme de pensionare anticipată, iar 51% analizează relocarea activităților în străinătate. Aproape jumătate (44%) iau în considerare implementarea programelor de muncă cu normă redusă.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Totodată, peste 40% dintre companii nu exclud măsuri mai drastice, precum închiderea completă a unor unități, reducerea personalului de conducere sau eliminarea posibilității de a lucra de la distanță.
În privința zonelor de optimizare a costurilor, companiile văd cel mai mare potențial în reducerea costurilor de producție (49%), a costurilor pentru materiale (47%) și a costurilor cu personalul administrativ (39%). În industria logistică, accentul este pus pe eficientizarea costurilor cu personalul administrativ (54%), în timp ce industria auto vizează în principal scăderea costurilor de producție, inclusiv cele salariale (52%).
„Majoritatea firmelor mizează pe pârghii clasice, precum tăierile de costuri operaționale și relocările. Totuși, succesul sustenabil necesită nu doar eficientizare, ci și investiții direcționate în inovație și transformare. Acesta este focusul abordării integrate pe care o propunem companiilor prin intermediul Horváth, consideră Mihai Nirișteanu, Principal, Horváth România.
„În contextul restructurărilor anunțate, România — parte importantă a lanțului de aprovizionare auto european — ar putea resimți efectele negative asupra comenzilor și investițiilor. Industria auto românească este strâns legată de cea germană, atât prin exporturi directe, cât și prin furnizarea de componente și servicii de inginerie. Astfel, reducerile de personal și relocările anunțate de companiile germane pot afecta negativ comenzile și investițiile în România”, a adăugat Mihai Nirișteanu.
Sondajul Horváth a fost realizat la finalul primului trimestru din 2025 și a inclus 200 de directori executivi din industrii precum producție, transport și logistică, cu sediul în Germania. Au fost vizate companii cu venituri anuale de minimum 200 de milioane de euro și peste 200 de angajați.
Despre Horváth
Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă și pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.400 de angajați. Horváth are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Italia, Danemarca, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite și Statele Unite ale Americii, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 24 de țări, situate pe trei continente.