Interviu cu Roxana Nechita, Director General, AVENSA CONSULTING
Clienții știu mult mai bine ce își doresc și cum își pot atinge țelurile propuse cu ajutorul fondurilor de finanțare
AVENSA CONSULTING aniversează în acest an 18 ani de la înființare. V-ați atins obiectivele stabilite la inaugurare?
Da, suntem majori! Am crescut frumos, am învățat de la un an la altul, am depășit obstacole, am evoluat, ne-am dezvoltat, ne-am atins obiectivele stabilite la inaugurare si le-am depășit. Și, am stabilit altele mai îndrăznețe!
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
AVENSA CONSULTING este o companie de consultanță privată din România, cu o echipă permanentă calificată de angajați în birourile sale principale din București și Iași (România) și Chișinău (Republica Moldova). AVENSA a devenit o organizație cu peste 200 de experți în misiuni în curs de desfășurare la nivel mondial implicate în implementarea proiectelor complexe de asistență tehnică legate de consolidarea sistemelor naționale de coordonare a asistenței externe; dezvoltare durabilă, sprijin pentru IMM-uri, îmbunătățirea capacităților instituțiilor publice și private privind identificarea, formularea, costurile, bugetarea, gestionarea și implementarea, monitorizarea, raportarea și evaluarea proiectelor finanțate din surse externe; consolidarea capacității instituționale, gestionarea programului, monitorizarea și implementarea, precum și proiectarea / implementarea campaniilor de conștientizare și organizarea evenimentelor.
AVENSA are un personal specializat în implementarea de programe și proiecte în conformitate cu normele EU PRAG și legislația română. De asemenea, are o rețea extinsă de colaboratori în domenii specifice relevante pentru clienți. AVENSA asistă companiile private în eforturile lor de a dezvolta afaceri specifice, utilizând fonduri europene și naționale și, de asemenea, administrațiile publice în adaptarea lor la procesul de integrare europeană, si organizează activități de consultanță pentru diverse țări (cum ar fi țări din regiunile ENPI și IPA) pentru a le sprijini în pregătirile pentru aderarea la Uniunea Europeană.
Personalul AVENSA are o vastă experiență în administrația publică în Europa de Sud-Est, regiunile IPA și ENPI și Bruxelles și sunt extrem de specializați în consolidarea capacităților instituției publice, furnizarea de instruiri, gestionarea proiectelor, comunicarea și proiectarea / implementarea strategiilor pentru instituțiile publice.
Care au fost principalele lecții învățate în această perioadă marcată de pandemie?
Ne-am reconfirmat faptul că, fiind o echipă solidă, cu valori comune, asumate, avem capacitatea de a transforma perioadele grele în veritabile momente de auto-evaluare și dezvoltare, atât pe parte de echipă, cât și ca dezvoltare personală.
Aveți sediul în Iași, dar ați acordat și acordați consultanță în foarte multe județe și în Republica Moldova. Municipiul Iași a cunoscut o dezvoltare accentuată în ultimii ani. Ce ar trebui să se întâmple pentru ca și alte comunități din regiunea Moldovei să prospere?
În ultimii ani, AVENSA și-a construit o reputație națională și internațională prin implementarea eficientă a proiectelor și programelor de asistență tehnică de mare impact în țări ca Moldova, Georgia, Serbia, Republica Macedonia de Nord, Muntenegru, Azerbaidjan, Turcia și România.
Deschiderea de care am avut parte ca urmare a dezvoltării din ultimii ani a Companiei, ne-a demonstrat faptul că lucrurile se întâmplă prin oameni și cu oameni. Acolo unde persoanele implicate direct în procesul de dezvoltare a companiei sau instituției vizate sunt determinate și dedicate, dispuse să se implice în dezvoltarea locală, lucrurile decurg lin și țelurile se ating ușor și în mare măsură. Cred cu tărie că „omul sfințește locul” iar aceasta este prima treaptă în calea atingerii progresului.
Cum percepeți în prezent gradul de dificultate a dosarelor care trebuie elaborate pentru absorbția fondurilor europene, atât pentru companii cât și pentru instituții publice?
Atât la nivelul companiilor cât și la nivelul instituțiilor publice există nemulțumiri cu privire la modalitatea de întocmire a documentațiilor, atât în etapa de propunere a unui proiect cât și în faza de implementare a acestuia. Nemulțumirile țin într-adevăr atât de volumul mare de documente ce trebuie încărcate în sistem dar și de procedurile complicate pe care aceștia trebuie să le urmeze. Mai mult, există și multe probleme presupuse de legislația ambiguă, lacunară și interpretabilă. Pe perioada întocmirii dosarelor, apar multiple modificări ce îngreunează întregul proces. Legislația națională nu este întotdeauna armonizată cu cea europeană, apărând astfel contradicții între lege și ghiduri.
Cum apreciați pregătirea profesională a funcționarilor din cadrul Ministerului Fondurilor Europene și a altor ministere care au misiunea de a selecta și aproba proiectele / dosarele depuse?
În prezent există personal foarte calificat în cadrul instituțiilor menționate, calificare dobândită atât în urma implicării din ultimii ani în implementarea/monitorizarea de proiecte cu fonduri europene, dar și în urma includerii acestora în diverse programe de formare și schimburi de experiențe furnizate de instituții similare din alte state din Uniunea Europeană. Inclusiv AVENSA a derulat, prin departamentul de asistență tehnică, contracte ce au avut ca și obiect activități de dezvoltare a capacității instituționale (implementare diferite tematici de curs; definire/elaborare proceduri interne, etc.) pentru instituții ce au ca obiect acordarea/ evaluarea/implementarea/monitorizarea de proiecte cu finanțare din fonduri europene.
Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea proiectelor la care ați lucrat, în ultimii ani?
În comparație cu situația pieței de acum 15-18 ani, clienții știu mult mai bine ce își doresc și chiar și cum își pot atinge țelurile propuse cu ajutorul fondurilor de finanțare. Unul din aspectele pe care noi îl atingem indirect pe perioada scrierii și implementării proiectelor este și acela de a explica clientului ce anume poate să facă și ce nu, rezultatul fiind un tip de client mult mai „asumat” în ceea ce privește modul de derulare a procesului de scriere și implementarea a proiectului, riscurile la care se expune, țintele pe care trebuie să le atingă, Compania noastră devenind din furnizor de servicii de consultanță un adevărat partener pentru respectivul Client.
Ce impact social și economic va avea construcția Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii / Autostrada Moldovei)?
Regiunea Moldovei a fost considerată tot timpul cea mai puțin dezvoltată din România, și chiar are în componența sa unul din județele cel mai slab dezvoltate la nivelul Uniunii Europene. Dezvoltarea orașului Iași din ultimii ani crește cu siguranță nivelul de dezvoltare economică și socială a regiunii, dar lipsa legăturilor directe, rapide cu restul țării este un minus major care duce la trenarea dinamicii acestei evoluții.
Cum vă motivați echipa? Pe ce abilități puneți accent atunci când luați în considerare recrutarea de noi colaboratori?
Pentru AVENSA ECHIPA este TOTUL. În prezent, nucleul de bază nu este unul foarte mare, dar are aceeași componență ca cea de acum circa 15 ani, asigurând stabilitate și coerență întregii activități a companiei. Veți considera poate că nu suntem dinamici, dar faptul că suntem de atât timp împreună ne asigură prin libertatea discuțiilor, sinceritatea conversațiilor si încrederea în noi, capacitatea de a fi foarte dinamici. Cu atât mai mult, ne cunoaștem foarte bine ți ne susținem în a ne dezvolta atât personal cât și în ECHIPĂ, motivarea prin încurajare fiind esențială.
În prezent, AVENSA are un număr de circa 200 de colaboratori, experți cu diferite tipuri și niveluri de expertiză, care aduc valoare adăugată numelui nostru precum și clienților pentru care lucrăm. Însă, în egală măsură cu expertiza, punem accent pe valorile colaboratorilor (corectitudine, integritate, seriozitate, autenticitate) acestea fiind în aceeași linie cu valorile întregii echipe AVENSA.
Cum apreciați condițiile oferite investitorilor locali și străini de către administrațiile locale și de către Executiv?
Conform Raportului Amway Global Entrepreneurship din 2018, există cinci direcții majore care favorizează̆ dezvoltarea mediului antreprenorial: gestionarea impozitelor; regulile și reglementările existente în fiecare țară; sistemul de învățământ ca furnizor de abilități necesare; tehnologia disponibilă; situația economică din țara respectivă.
În ultimii ani se vede o mai mare implicare directă a Executivului și a administrațiilor locale către aceste direcții, însă fără rezultate de anvergură, conform statisticilor, România fiind încă sub media globală în ceea ce privește aceste aspecte.
Cum vedeți evoluția antreprenorialului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?
Un studiu local realizat de iVOX7 la începutul lunii martie 2019, la nivel național, arată că antreprenorialul este privit ca o oportunitate pentru carieră – 1 din 2 români din mediul urban dorind să devină antreprenori. Trendul este unul ce caracterizează și statele din Uniunea Europeană.
Diferențele apar însă în ceea ce privește cadrul în care se dezvoltă acești antreprenori, cadru caracterizat în România de birocrația, pe care o văd ca pe principala problemă; legislația (neclară, instabilă); relația cu autoritățile statului (greu abordabile); fiscalitatea excesivă; corupția. Atât timp cât antreprenorul român va identifica aceste aspecte ca și riscuri majore pentru afacerea sa, antreprenoriatul din România va merge „cu frâna de mână trasă”.










