Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSAR) trage un semnal de alarmă în legătură cu dificultățile întâmpinate de unitățile de reparații auto din România, multe dintre acestea fiind în pragul falimentului din cauza practicilor impuse de companiile de asigurări. Deși primele de asigurare RCA au cunoscut o creștere remarcabilă în ultimii ani, tarifele aferente orei de manoperă, decontate de companiile de asigurări, au rămas neschimbate la nivelul anului 2010.
POSAR subliniază că, pentru a reduce și mai mult cheltuielile cu despăgubirile, companiile de asigurări impun service-urilor auto contracte de colaborare extrem de dezavantajoase. Această practică duce la scăderea calității serviciilor de reparații și pune în pericol siguranța rutieră.
Metode de constrângere utilizate de asiguratori
Asigurătorii adoptă mai multe metode prin care își sporesc profitabilitatea în detrimentul service-urilor auto și al clienților. Printre acestea se numără:
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei)
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
- Condiții restrictive impuse în polițele CASCO: Asigurații care nu apelează la service-uri partenere sunt penalizați prin decontarea unor tarife fixe foarte mici (50 lei/oră de manoperă), iar despăgubirile sunt acordate doar după ce asiguratul face dovada plății către service.
- Contractele de parteneriat impuse service-urilor: Asigurătorii pun presiune pe prețuri, forțând service-urile să accepte tarife mult mai mici decât cele afișate, în special invocând tarifele practicate de dealerii auto, care au obligația de a asigura reparațiile în perioada de garanție și post-garanție.
POSAR susține că aceste tarife, invocate de asigurători ca fiind „juste”, sunt mult sub nivelul necesar pentru a acoperi costurile reale ale reparațiilor, afectând astfel atât calitatea lucrărilor, cât și siguranța rutieră. În plus, scăderea continuă a veniturilor pentru service-uri riscă să ducă la închiderea acestora, ceea ce ar crea o problemă majoră pentru clienții din întreaga țară.
Impact asupra siguranței și calității reparațiilor
În ciuda creșterii constante a prețurilor polițelor de asigurare, tarifele practicate în contractele de parteneriat dintre asigurători și service-uri au rămas neschimbate, fiind clar în defavoarea asiguraților. Acest lucru pune presiune asupra service-urilor să reducă costurile, afectând astfel calitatea reparațiilor efectuate. În consecință, acest compromis asupra calității poate avea efecte devastatoare asupra siguranței circulației rutiere.
Patronatul face apel la o reglementare mai strictă a pieței și la o reevaluare a condițiilor de parteneriat între service-uri și asigurători, astfel încât să se asigure că atât calitatea reparațiilor, cât și siguranța rutieră nu sunt compromise de profitabilitatea excesivă a companiilor de asigurări.