Interviu cu Ioana Arsenie, Fondator, Trusted Advisor & Trusted App
Să găsim pârghiile necesare prin care companiile să treacă de pragul de 1 milion de euro
Bună ziua, ne aflăm la sediul Trusted Advisor Strategy & Finance, companie de consultanță în management strategic și financiar. Stăm de vorbă cu doamna Ioana Arsenie, Fondatorul acestei companii. Suntem la Interviurile Club Antreprenor, o rubrică prin care dorim să evidențiem tenacitatea, viziunea și inovația antreprenorilor români.
Video-interviul poate fi urmărit aici
Mai întâi dorim să vă prezentați – ce studii aveți, unde ați lucrat până să deveniți antreprenor și când v-ați deschis business-ul?
Vă mulțumesc pentru invitație și pentru colaborarea avută. Mă numesc Ioana Arsenie, sunt om de cifre, sunt mamă și sunt antreprenor. Mi-am început studiile în domeniul realist, am urmat Facultatea de Matematică, în paralel Contabilitate și Informatică de Gestiune – ASE, dorind să merg într-un domeniu aplicat. Am început să profesez în anul 2000, într-un cabinet de consultanță, lucrând pentru antreprenori români din domenii diverse de activitate. În 2002 am vrut să trec la un alt nivel și am fost recrutată la cabinetul domnului Francois Gontard, ulterior TMF România, fiind primul contact în acea perioadă de 2-3 ani cu multinaționalele, cu mediul de business global, unde am colaborat cu firme precum Hp, Compaq si Michelin.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Pentru mine a fost un moment de revelație acompaniat de foarte multă muncă, care mi-a deschis multe uși. În 2005, cu un portofoliu de 5 ani de consultantă, puteai să mergi pe roluri de finance în carieră, ceea ce am făcut și eu. Între anii 2006-2015 am fost într-o multinațională din agribussines, unde am evoluat de la CFO la membru în board și unde am lucrat și în țările din regiune, iar în 2015 am deschis propriul business de consultanță – TRUSTED ADVISOR Strategy & Finance.
Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit brandul Trusted Advisor Strategy & Finance?
În primul rând, încrederea. Oamenii de încredere sunt cei cu care poți să faci lucruri mari, sunt cei cu care poți să treci prin momentele dificile și poți să crești. După care vorbim de profesionalism și de calitate, fiind o valoare esențială în consultanță și servicii. Desigur, pe noi ca și principiu și valoare ne însoțește zi de zi cuvântul simplitate. Este foarte important ca prin ceea ce facem noi să însoțim clienții și să le facem viața mai ușoară. Ne dorim să le facem lucrurile simple și atunci va fi la fel și pentru noi. O altă valoare importantă este cea de inovație, unde dovedim prin proiectele Trusted App si Programul De la Contabil la CFO.
Cum a demarat proiectul Trusted Advisor Strategy & Finance și care au fost principalele obiective, la începutul activității?
În acel moment am pornit ca profesionist bazându-mă pe expertiza proprie. Obiectivele erau să însoțesc start-upurile în zona strategică și m-am focusat pe competențele mele cheie, deja validate și care aduceau mai multă credibilitate. Când ești manager într-o companie mare, stând acolo ani de zile, nu ai o imagine publică sau un portofoliu de contacte suficient de relevante – mai puțin în acel domeniu de activitate. Ușor, lucrurile au crescut pe zona de portofoliu de contabilitate, însoțindu-le cu ceea ce aduceam eu în plus, respectiv strategie-management financiar.
Mi-am format echipe, așa încât colaboratorii sunt la sediu sau în alte orașe din țară, practic să putem deservi acest portofoliu în creștere și care are o dinamică specială, ce necesită în anumite momente intervenții mai accelerate în business și proiecte mai complexe. Dacă este nevoie de resurse suplimentare trebuie să ai niște oameni pe care i-ai testat, validat, știi ce competențe au și poți să îi atragi în proiecte.
Oferiți servicii integrate de consultanță pentru antreprenori. Care sunt cele mai importante repere în activitatea dumneavoastră? Care sunt principalele arii de expertiză pe care le acoperiți?
Dacă vorbim de zona de contabilitate, acolo mergem și adăugăm raportarea financiară. Contabilitatea devine tot mai digitalizata și dispunem de elemente ajutătoare pentru a ne automatiza jobul. Mai depart-e vorbim de proiecte de strategie financiară, management financiar, iar competențele mele de management financiar sunt exprimate în companiile cu care lucrez. Creăm niște raportări și sisteme care să funcționeze ușor și să formăm și oameni care să preia de la noi această meserie și să îl ajute pe antreprenor să își gestioneze afacerea.
Aveți un portofoliu de clienți extrem de vast. Din ce sectoare economice provin aceștia?
Putem să spunem că în ultimii ani ne-a dus foarte mult în portofoliu zona de e-commerce pe diverse produse, pe diverse piețe internaționale, servicii digitale care necesită expertiză de taxe, expertiză digitală, pentru că e nevoie să-ți digitalizezi fluxurile contabile și să ai o productivitate bună.
Avem clienți în zona de transporturi, în zona medicală, servicii, tehnologie și producție. În ultimii ani am observat o creștere a magazinelor online, care au devenit un business solid, multe dintre ele trecând de venituri de 500.000 de euro / an. Chiar dacă pandemia le-a forțat să-și modifice ușor modelul de business, pot să spun că din 2016 au avut creșteri semnificative.
Aveți o expertiză ridicată în consultanță contabililă și strategie financiară. Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea dosarelor la care ați lucrat, în ultimii ani?
Clienții noștri sunt mai dinamici, vor să acționize mai repede și este clar că s-au obișnuit să le livrăm tot ce înseamnă noutăți și să știe ce au de făcut cu ele. Este nevoie de servicii de management financiar.
În 2020 ați lansat Trusted App, o aplicație care își propune să digitalizeze IMM-urile românești. Care sunt beneficiile acestui produs? Cum a fost primit el de antreprenori?
A fost primit destul de bine de firmele din portofoliul nostru, celor cărora le-am oferit inițial această aplicație. Fiecare antreprenor își vede în aplicație raportul lunar, contul de venituri și cheltuieli, segmentat pe categorii. Clientul poate să vadă categoriile de venituri, marja brută și netă a companiei, cheltuielile relevante, personalizat pe businessul lui. De exemplu, o firmă de transporturi poate să vadă separat combustibilul, reparațiile, amortizările și poate să gestioneze bugetul.
Anul trecut ați lansat Programul “De la Contabil la CFO”. Cum a decurs acesta?
Acesta este un produs care m-a dus în zona mea de expertiză (management financiar) și unde am spus că este cazul să ofer profesioniștilor un suport de creștere și evoluție în carieră, un suport pe care eu nu l-am avut, astfel încât să fie mai clar traseul acesta de evoluție în carieră, de la un contabil la manager financiar.
În piață nu mai poți să rămâi doar cu servicii de contabilitate pentru că dinamica și nevoia clientului a devenit mai complexe. Sunt cursanți în program care vor să fie capabili prin business-ul pe care îl au să fie alături de client și cu alte servicii, cu un portofoliu mai amplu și profitabil.
În acest program mai vin și antreprenori care vor să se ocupe ei în mod strategic de afacere.
Spre deosebire de versiunea pilot de anul trecut, în acest an am pornit o platformă care însoțește cursanții și am recalibrat programul. Este un program pe un an de zile și unde au materiale suport, întâlniri de experiență săptămânale ale grupului cu invitații, cu mine, astfel încât oamenii pot să evolueze la nivel de poziționare sau discuție strategică, nu doar să învețe niște lucruri pe care le găsim online. Noi nu avem metoda clasică de a forma grupe de cursanți, din contră. Încurajăm oamenii să vină permanent, să aducă situații noi, aducând valoare cursanților vechi.
Care sunt cele mai mari provocări pentru dumneavoastră în calitate de antreprenor, acum, la finalul anului 2023?
Anul este aproape terminat și eu cred că fiecare antreprenor și-a făcut deja calculele, acum sunt ultimile strategii pentru decembrie si eventuale campanii de sarbatori. Lucrurile s-au clarificat și din punct de vedere fiscal. Din păcate nu mai avem atâta libertate să lucrăm la strategie, când ne gândim atât de mult să vedem cum organizam lucrurile din punct de vedere administrativ.
Cât de importantă este încrederea, credibilitatea și notorietatea profesională pe care o transmite un antreprenor clienților săi?
Aceste calități sunt importante la momentul în care te aleg. Dacă te aleg dintr-o mulțime de oameni care au un profil, dacă te aleg pe baza unei recomandări. Atunci este important. Dacă ești valoros, trebuie să livrezi lucruri solide, să livrezi ceea ce promiți. Lucrul acesta nu se face prin imaginea publică și prin profilul extern. Se realizează prin lucrul echipei și relația pe care o menții tu ca antreprenor.
Ce ne puteți spune despre digitalizarea activității pentru business-ul dumneavoastră?
Noi am folosit digitalizarea prin aplicația Trusted App pe care am dezvoltat-o și pe care am livrat-o clienților noștri. În continuare ne preocupă să avem în zona de e-Factura, e-Transport, toate declarațiile care vor fi integrate și trebuie să ne facem viața mai ușoară ca să putem ține pasul cu tot ce înseamnă calitate și servicii. Salariile ar trebui să fie mai mari, trendul este în creștere și concurăm cu firmele mari pentru oamenii buni.
Ce strategie de dezvoltare aveți pentru următoarea perioadă?
Îmi doresc să fim cel putin la fel de relevanți. Dacă clienții nostrii ne consideră așa și ne rămân alături așa cum au făcut-o până acum, deja este un lucru bun. Ei rămân alături de noi și pentru că sunt în creștere și ne găsesc un partener solid.
Ce potențial de creștere există în segmentul de piață în care activați?
Există statistici care arată că piața a crescut, însă o văd ca fiind destul de complicată. În zona de contabilitate piața nu o să crească foarte mult, este vorba poate doar de o creștere de preț, iar creșterea de volum se întâmplă doar dacă numărul de companii crește. Ne aflăm într-o zonă de echilibru în care unele companii se închid, altele se deschid, iar economia ar trebui să crească și să fie susținută pentru a crește celelalte servicii. Potențialul poate fi mare, dacă aceste companii mici și mijlocii vor trece de nivelul de 500.000 de euro – venituri anuale. Firmele care sunt sub 100.000 de euro nu au nevoie de servicii foarte complexe în zona financiară.
Ce le recomandați antreprenorilor care doresc să se alăture acestei piețe?
În programul nostru De la Contabil la CFO avem cursanți – fie sunt profesioniști în curs de acreditare, vorbim de acreditările naționale care sunt necesare pentru această profesie, sau conducători manageri de contabilitate și echipe de contabilitate. Eu le recomand să dezvolte și alte servicii conexe în afară de cel de bază, adică să învețe să facă și alte lucruri, iar apoi să se ducă către clienții care pot cumpăra acele servicii cu oferta și să fie foarte atenți cu managementul afacerii (productivitate, profitabilitate, echipa și performanța ei), aspect pe care un expert nu-l prioritizează. Pe noi ne interesează calitatea și să livrăm clienților tot ce au nevoie.
Ce credeți că ar trebui să facă Executivul pentru a moderniza administrația, a reduce birocrația și a stimula mediul de afaceri?
Sunt niște pași făcuți, însă modernizarea înseamnă digitalizare. Acest proces va duce la mai mult control și mai multă ușurință în a lucra cu statul. Fiecare instituție are baza ei de date. Bazele acestea nu sunt corelate, de ex. ne vin notificări că o firmă este inactivă, pentru că nu au ajuns la ei încă toate informațiile de la Registrul Comerțului la ANAF. Prin digitalizare va fi redusă evaziunea. Ne uităm la gradul de colectare și mă refer la TVA – sunt sume uriașe care nu se colectează.
Cum vedeți evoluția antreprenoriatului în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?
Chiar ne uitam la dinamica economiei poloneze în zona de comerț și de producție. Ei sunt model. Punctul de îngrijorare ar fi că este necesar să sprijinim mai mult zona de producție locală. Apoi vorbim de internaționalizarea companiilor care sunt deja bine stabilite aici și de ce nu, despre mecanisme mai clare de atragere de finanțare privind listarea la bursă. Va veni un moment în care listarea la bursa să devină o opțiune importantă pentru companiile românești.
Cum estimați progresul mediului de afaceri din România în următorii trei-cinci ani? Care ar fi căile de dezvoltare ale acestuia?
Din punctul meu de vedere, pilonul de bază este creșterea companiilor mici, a micului antreprenoriat și al unui traseu de business. Nu orice bussines poate să scaleze, dar putem să ajutăm companiile să treacă de acest prag de 1 milion de euro și să se ducă către 10 milioane de euro.
Un punct important pe care îl văd este atragerea de investitori privați, este un trend și un interes din partea antreprenorilor. Aici trebuie mai multă claritate întrucât ne dorim să atragem investitori noi. Există discuții pe care le vedem în piață cu cei care sunt disponibili să aducă capital în piață, însă aceste discuții nu prea se finalizează în acest moment.
Cum găsiţi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională? Ce lucruri aduc bucurie în viaţa dumneavoastră, în afara profesiei?
Este complicat să separăm lucrurile, este un punct problematic pentru toți oamenii care sunt foarte implicați în carieră. Atâta vreme cât există claritate și oameni minunați alături iar satisfacția vine în egală măsură de acasă și de la locul de muncă. Sunt momente în care prioritizez business-ul. Este destul de greu dar cel mai mult mă preocupă modelul de acțiune și de comportament pe care îl creăm la copiii noștri.