Curtea de Conturi a României și Curtea de Conturi a Ucrainei au organizat, în perioada 26-27 octombrie, la București, cea de-a IX-a Reuniune a Grupului de lucru EUROSAI privind auditul fondurilor alocate pentru dezastre și catastrofe.
Tema principală a reuniunii din acest an a vizat “Pregătirea guvernelor pentru a preveni dezastrele și a înlătura consecințele acestora”.
În cadrul dezbaterilor au fost prezentate rezultatele obținute de instituțiile supreme de audit cu ocazia misiunilor realizate în domeniul prevenirii dezastrelor, cu accent pe identificarea riscurilor asociate și pe formularea de recomandări privind evaluarea pierderilor probabile și minimizarea consecințelor negative ale acestora.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi a României
„În primul rând, vreau să salut efortul colegilor noștri din Ucraina care, în vremuri deosebit de grele pentru țara lor și pentru poporul ucrainean, continuă să fie implicați în activitatea noastră comună.
În acest context internațional imprevizibil, este necesar să convingem executivele de beneficiile pe termen lung ale investițiilor în prevenire.
Așa cum am observat în misiunile noastre de audit, avem nevoie de programe și strategii la nivel național prin care să se asigure surse de finanțare adecvate și măsuri concrete de implementare.
La fel de important este și sistemul național de management pentru prevenirea riscului de dezastre pe categorii, sistem care trebuie susținut prin mecanisme eficiente de monitorizare și control.”
În cadrul dezbaterilor, reprezentanții Curții de Conturi a Ucrainei au avut mai multe prezentări privind planificarea și efectuarea auditurilor în domeniul dezastrelor, subliniind nevoia de a asigura dezvoltarea durabilă și stabilitatea socio-economică a fiecărui stat.
Viktor Bohun, consilier de conturi, Curtea de Conturi a Ucrainei
„În contextul actual, Curtea de Conturi din Ucraina a resimțit un impact semnificativ în activitatea desfășurată.
Eforturile noastre comune demonstrează importanța cooperării în cadrul Grupului de lucru pentru a contribui la dezvoltarea unor instrumente efective și eficiente pentru prevenirea și eliminarea consecințelor dezastrelor.”
Având în vedere crizele și vulnerabilitățile generate pe plan internațional, atât de dezastrele naturale care au devenit din ce în ce mai frecvente și mai distructive, cât și de cele provocate de factorul uman, una dintre sesiunile organizate cu acest prilej s-a axat pe provocările cu care se confruntă instituțiile supreme de audit în sensul temelor de audit alese.
Invitat la eveniment, domnul Raed Arafat, secretar de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, a susținut o prezentare despre organizarea și funcționarea sistemului național de management pentru situații de urgență și a subliniat importanța recomandările emise de Curte în urma auditurilor de performanță în domeniul dezastrelor.
Raed Arafat, șeful Departamentului Pentru Situații de Urgență
„Departamentul pentru Situații de Urgență desfășoară periodic simulări de intervenții în cazul unor dezastre pentru că este foarte important să verificăm, dacă în cazul unei situații de urgență, toți factorii implicați în gestionarea acesteia își cunosc atribuțiile și au capacitatea de a acționa coordonat.
Această imagine reală din teren ne ajută să testăm mai bine modul de reacție și capacitatea de intervenție și, totodată, ne arată unde sunt necesare îmbunătățiri de ordin procedural sau normativ.”
Nu în ultimul rând, cu ocazia reuniunii de la București, Curtea de Conturi a României a anunțat înființarea, începând cu data de 17 octombrie, a unui departament specializat în auditul de performanță, care va lucra îndeaproape cu Grupul de lucru EUROSAI pe teme din domeniul dezastrelor și catastrofelor.
Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi a României
„În procesul nostru de transformare instituțională demarat alături de colegii mei din Plen, am considerat auditul performanței un instrument esențial prin care Curtea de Conturi poate veni în sprijinul autorităților și al cetățenilor prin constatările, concluziile și recomandările rezultate în auditurile din domeniile de interes pentru opinia publică.
De aceea, am luat hotărârea de a înființa un departament de audit al performanței, condus de domnul consilier de conturi Attila Dezso, departament a cărui activitate a început în data de 17 octombrie 2023.”
Dezso Csongor-Attila, consilier de conturi, Curtea de Conturi a României
„Atunci când vine vorba despre dezastre naturale, auditul de performanță poate oferi o imagine clară asupra modului în care instituțiile sunt pregătite să facă față acestor situații critice.
Prin identificarea punctelor slabe, putem propune îmbunătățiri pentru a spori reziliența tuturor celor implicați, optimizarea resurselor umane și materiale și creșterea conștientizării publicului cu privire la măsurile de precauție, prezentând situația în așa fel încât să evităm crearea și propagarea panicii.”
În cadrul lucrărilor a fost susținută online și o prezentare din partea Oficiului pentru Responsabilitate Guvernamentală al Statelor Unite ale Americii (GAO) privind abordarea auditului din acest domeniu.
Țările participante la Grupul de lucru EUROSAI privind auditul fondurilor alocate pentru dezastre și catastrofe sunt: Ucraina – care asigură președinția Grupului de lucru, Azerbaidjan, Albania, Belarus, Bulgaria, Estonia (observator), Georgia, Italia, Kazahstan, Lituania, Moldova, Polonia, România, Serbia, Turcia, precum și Curtea Europeană de Conturi.
Informații suplimentare
Grupul de lucru EUROSAI privind auditul fondurilor alocate pentru dezastre și catastrofe a fost înființat prin rezoluția adoptată la Congresul IX al EUROSAI, care a avut loc la Haga în iunie 2014.
Acesta a devenit un succesor al subgrupului special de lucru al EUROSAI WGEA, care a avut drept misiune auditarea fondurilor alocate pentru eliminarea consecințelor dezastrelor naturale, a celor cauzate de om și a deșeurilor radioactive (în perioada 2006-2008), precum și al EUROSAI Task Force care a avut drept misiune auditarea fondurilor alocate pentru dezastre și catastrofe (în perioada 2008-2014).










