joi, 11 septembrie, 2025

Studiu Boston Consulting Group: În România sunt mai puține femei în consiliile de administrație ale companiilor din energie, față de acum 5 ani

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.
  • Procentul rămâne ridicat, comparativ cu țările din Europa Centrală și de Est 

Deși imaginea sectorului energetic ca fiind centrat pe bărbați s-a schimbat într-o oarecare măsură, în ultimii cinci ani, femeile lideri în domeniu trebuie scoase în evidență pentru a încuraja interesul acestora de a lucra în energie, conform celei mai recente cercetări realizate de Boston Consulting Group (BCG). Studiul, axat pe examinarea evoluției situației de pe piața forței de muncă feminine, în sectorul energetic, a fost  derulat în 10 țări din Europa Centrală și de Est, printre care și România, și a implicat participarea a 85 de companii din energie și a 4.000 de angajați.

În ciuda unei schimbări de imagine, există încă percepția, răspândită printre femeile în căutarea unui loc de muncă, că industria energetică este în mod tradițional dominată de bărbați. Această percepție este confirmată de faptul că, deși 41% dintre absolvenții din domeniile științelor, tehnologiei și ingineriei (STEM) din regiune sunt femei, ele reprezintă doar doar 28% dintre cei care lucrează în sectorul energetic. Pe măsură ce se avansează ierarhic în companii, proporția femeilor din sector continuă să scadă. În timp ce 23% dintre pozițiile de conducere de top din regiune sunt ocupate de femei, în Europa Centrală și de Est, doar 10% dintre companiile de energie sunt conduse de femei, în funcția de CEO.

Datele pentru România arată că procentul femeilor care lucrează în sectorul energetic, reprezentând 29% a rămas neschimbat față de acum 5 ani (2022 față de 2018), ceea ce o situează undeva în media regiunii, fiind depășită doar de Serbia, Bulgaria și Slovacia, țări în care acest procent este de 40%. Însă,  procentul femeilor aflate în consiliile de administrație ale companiilor din sector, deși înregistrează o scădere față de acum 5 ani, poziționează România în fruntea clasamentului regiunii, cu un procent de 26%, depășind țări precum Polonia (11%), Cehia (16%), Ungaria (10%), Slovenia (8%).

„Prima problemă este atragerea femeilor în sectorul energetic. Până când nu va deveni evident pentru toată lumea că femeile pot avea succes în această industrie și pot ajunge chiar în poziții de conducere de top, tendința actuală nu se va îmbunătăți. Avem nevoie de modele, de lideri femei, care trebuie să fie promovați ca exemple”, a declarat Zsófia Beck, Director General și Partener la Boston Consulting Group.

Cercetarea a dovedit corelația dintre numărul de manageri de top femei și, respectiv, creșterea numărului de femei care se înscriu la universitățile de inginerie din regiune.

Femeile sunt încă foarte slab reprezentate în sectorul energetic, ponderea lor a crescut doar cu 2 puncte procentuale, ajungând la 28%, între 2018 și 2022. Femeile reprezintă doar 14% din consiliile de administrație ale companiilor, deși companiile cu un procent mai mare de femei în conducere au demonstrat că sunt mai de succes și că reacționează mai bine în fața crizelor.

„Pentru a schimba această situație, companiile trebuie să ofere soluții practice în loc de promisiuni goale. Acestea trebuie puse în practică în viața de zi cu zi, iar femeilor trebuie să li se ofere oportunități transparente, credibile și incluzive în fiecare etapă a construirii carierei”, a subliniat Melanie Seier Larsen, Director General și Partener la BCG.

„Este nevoie și de o schimbare serioasă de atitudine, astfel încât să nu mai trebuiască să răspundem la întrebarea despre ce face o femeie diferit și cum poate diversitatea să contribuie la operațiunile consiliului de administrație, ci să acceptăm, ca un fapt al vieții, că femeile sunt la fel de talentate și de educate și la fel de harnice ca și bărbații. Femeile atrase de industrie ar trebui să fie reprezentate într-o proporție similară cu cea a bărbaților în vârful ierarhiei, dacă sunt motivate și își doresc să fie lideri. Trebuie să obținem această schimbare de atitudine, care va veni odată cu schimbarea generațiilor de lideri”, a declarat Beck.

Epidemia de COVID, creșterea continuă a importanței sustenabilității și a criteriilor ESG (Environment, Social, Governance), precum și războiul care se desfășoară în Ucraina vecină, au avut, de asemenea, un impact serios asupra sectorului energetic, precum și asupra rolului femeilor în domeniu.

În urma epidemiei, responsabilitățile femeilor la domiciliu au crescut, conform sondajelor BCG, dar COVID a demonstrat și că o modalitate flexibilă de lucru este posibilă. Studiul BCG a constatat că o ofertă mai largă de opțiuni flexibile de lucru ar permite companiilor din energie, care operează în Europa Centrală și de Est să își păstreze mai ușor personalul experimentat.

În 2018, tinerii, bărbați și femei deopotrivă, considerau munca plină de provocări, formarea/învățarea și dezvoltarea profesională ca principalele aspecte, cele mai importante ale activității profesionale. Potrivit recentului sondaj, această stare de fapt s-a schimbat semnificativ. Bărbații și femeile din toate grupurile de vârstă, inclusiv generațiile mai tinere, pun acum preț mai mare pe echilibrul între viața profesională și cea personală și pe siguranța locului de muncă, în sectorul energetic.

Rolul sporit al criteriilor ESG și a standardelor de egalitate de șanse a crescut proporția femeilor pe piața muncii și a dus la promovarea femeilor în poziții de conducere. Acest efect pozitiv a fost realizat prin reglementări și cote implementate cu strictețe.

Criza energetică cauzată de războiul care se desfășoară la granițe și de sancțiunile aplicate produselor energetice rusești a determinat țările să se concentreze pe tranziția energetică și să accelereze acest proces. S-a pus mai mult accent pe energia regenerabilă, tehnologia informației și dezvoltarea inteligenței artificiale, care pot influența în mod pozitiv creșterea rolului femeilor în sectorul energetic.

Despre Boston Consulting Group

Boston Consulting Group este partenerul liderilor din afaceri și societate pentru a-i ajuta să facă față celor mai mari provocări și pentru a descoperi cele mai mari oportunități. Compania BCG a fost pionierul domeniului strategiei de afaceri, aceasta fiind fondată în anul 1963. Astăzi, aducem clienților noștri o transformare totală – care inspiră schimbări complexe, permițând organizațiilor să crească, să aibă un avantaj competitiv care să conducă la un impact liniar. 

Pentru a avea succes, organizațiile trebuie să îmbine capacitățile digitale cu cele umane. Echipele noastre globale aduc industrie expertiză, competențe funcționale și o serie de perspective care duc la crearea schimbărilor. BCG oferă soluții prin consultanța managementului de vârf, împreună cu tehnologie și design, proiecte corporative și digitale – și scopuri de afaceri. Avem un model unic de colaborare la nivelul companiei acoperind nivelurile organizației clientului, generând rezultate care să permită clienților noștri să se dezvolte și permițându-le să facă din lume un loc mai bun.

Urmărește-ne:
- 23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei) -Inscrie-te ACUM - Gala Club Antreprenor 23, Ediție Aniversară, 5 ani Revista CA

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Gala Club Antreprenor – ediția a XXIII-a - Înscrie-te acum! - Bilete online -Gala Club Antreprenor Ediție Aniversară 5 ani de la lansarea revistei Club Antreprenor
- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Anda Bucșan, Cargus: Experiența clienților dictează viitorul curieratului și al e-commerce-ului

Pe măsură ce e-commerce-ul românesc s-a extins cu viteza unui click, clienții au trecut de la entuziasmul descoperirii la...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Înscrie-te ACUM - Gala Club Antreprenor 23, Ediție Aniversară, 5 ani Revista CA -Gala Club Antreprenor 23, Ediție Aniversară, 5 ani Revista CA