Interviu cu George Badea, Fondator, Poftă de Pâine
Inovăm în fiecare moment businessul pentru a deveni mai buni
Când v-ați decis să fondați o companie care activează în industria de panificație? Ce a stat la baza acestei hotărâri?
Acest business a început în 2017, în urma unei idei a 3 prieteni (foști colegi de clasă, încă din clasa I și până la liceu) de a avea un business, de a încerca ceva suplimentar joburilor. Ințial, ne-am dorit să deschidem o rețea de gogoșerii americane, de unde și numele firmei – Donut Worry Bakery.
După ce am apelat la un consultant în domeniul panificației (pastry chef în cadrul unui mare lanț hotelier), în urma discuțiilor și sfaturilor primite, am decis să producem chifle de burger fresh. La acea vreme, burgerul se regăsea pe mesele tuturor restaurantelor din București și lipsea posibilitatea restaurantelor de achiziție a unei chifle premium, fresh, care să le crească valoarea burgerului.
La momentul respectiv, singura varianta a restaurantelor erau chiflele congelate, în ale căror rețete se regăseau cel mai des praf de ou, praf de lapte, amelioratori de creștere, potențiatori de gust și tot așa.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Am făcut convenția pe care am reușit (cu greu) să o păstrăm și azi, de a folosi DOAR produse naturale (lapte, ou, făină și niciodată amelioratori sau potențiatori). Am venit în piață cu un concept nou de produs fresh, livrat în fiecare zi în locațiile clienților, astfel încât aceștia să nu mai fie nevoiți să ofere clienților produse congelate.
În anul 2021 am hotărât să deschidem o a doua linie de business, reprezentată de pâinea artizanală cu specific franțuzesc, pentru a acoperi cererea din ce în ce mai mare din piață pentru o pâine gustoasă dar și sănătoasă. Așa a luat naștere Poftă de pâine, de data asta mai experimentați, mai conștienți de riscuri și mai siguri pe ceea ce ne doream să se întâmple.
Ce obiective și planuri pe termen mediu aveați atunci? Cu câți angajați ați demarat business-ul?
Ne doream să acoperim cererea crescândă pentru chifle de burger cu un produs fresh și natural, având în vedere în primul rând Bucureștiul, fără a ne gândi la o extindere regională a livrărilor. Am pornit la drum cu doi angajați (un brutar și un distribuitor).
Sunteți trei fondatori, buni prieteni / camarazi încă din clasa întâi. În ce domenii ați lucrat anterior?
George Badea – project manager în proiecte IT, consultant IT în implementări ale ERP-ului SAP, cu experiență în proiecte internaționale în telecom și retail.
Cosmin Marea – Sales Telecom și nu numai, cu o experiență de mai bine de 16 ani în vânzări și project management.
Alexandru Teodorescu – absolvent de Drept, jurist cu experiență în departamentele juridice ale companiilor din servicii și birouri de avocatură.
Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit brandul Poftă de Pâine?
Corectitudinea atât față de clienți cât și față de angajați a fost principala noastră preocupare. Depunem eforturi susținute pentru a oferi un loc de muncă atractiv, în condiții excelente pentru angajați și produse de cea mai bună calitate pentru clienți. Ne dorim să producem produse de calitate, proaspete și să oferim clienților continuitate.
Aveți o fabrică lângă București (în orașul Popeşti-Leordeni) și vă bazați pe trei tipuri de produse consacrate: mai multe tipuri de pâine, o serie de produse de patiserie și chifle proaspete pentru burgeri – plămădite exclusiv din produse naturale, fără amelioratori sau potenţiatori. Care sunt cele mai solicitate produse? Cum a evoluat cererea consumatorilor în ultimii ani?
Din punctul de vedere al volumelor de producție, cele mai mari sunt la chiflele de burger, bineînteles. Este foarte adevărat că pâinea este foarte apreciată și volumele cresc și în această direcție destul de repede. De asemenea, un produs care vine din urmă și câștigă teren este bagheta pentru hot dog, pe care clienții o folosesc pentru diverse tipuri de sandwich-uri, care acum par să înlocuiască burger-ul în meniul rulotelor și a restaurantelor de proximitate.
Dacă discutăm despre chifle, avem o creștere constantă de la an la an, dar nu la fel de consistentă așa cum ne-am fi așteptat. În general, burgerul pierde teren în industria HoReCa, fiind un produs de nișă și de trend.
Pâinea în schimb, fiind una naturală, cu maia, și foarte apreciată de clienții noștri, este acum pe o pantă bună și sperăm ca până la jumătatea anului viitor să ne dublăm producția din acest moment.
Ce alte produse intenționați să realizați?
Explorăm constant diferite rețete de pâine artizanală, având trimestrial o actualizare a sortimentelor disponibile.
Intenționați să vă extindeți echipa? Cât de dificil este să găsiți angajați în acest sector?
Piața forței de muncă este din ce în ce mai dificilă, indiferent de domeniu, iar când vorbim de nișe specializate precum panificația, este incredibil de greu să găsim noi colegi, mai ales cu o calificare de brutar/patiser. Este foarte provocator, cu toate că noi noi am pus la dispoziție cursuri, training, perioadă de învățare. Deși am majorat salariile și am fost tot timpul peste piață din acest punct de vedere, timpul ne-a demonstrat că nici asta nu a fost o soluție. Făcându-ne singuri livrarea, este important să găsim șoferi responsabili, ceea ce nu este deloc ușor.
Dacă e ceva ce într-adevăr este foarte greu de gestionat, este acest fenomen de atriție. Numărul de anunțuri de angajare este în continuă creștere și suntem mereu în căutare activă pentru 3-4 posturi.
Care sunt clienții cu care colaborați încă de la început?
În general, clienții HoReCa din București și Ilfov au rămas alături de noi încă de la început, având aproximativ 70% din clienți constanți alături de noi de peste 3 ani. Am colaborat cu mai mult de 50% dintre restaurantele din București și Ilfov, în ultimii 5 ani. În momentul de față apreciem o cotă de piață de 30-35%.
Cu ce furnizori de echipamente și materii prime aveți parteneriate durabile?
Cel mai vechi colaborator pentru materii prime este ROBACO Systems, un distribuitor care mereu ne-a fost aproape și alături de care am crescut de la o comandă de 12 saci de făină pe săptămână până la 10 tone pe săptămână.
De asemenea, lucrăm foarte bine cu Băneasa Moară, NetDistribution și Marathon Distribution, furnizori alături de care avem acces la ingrediente de cea mai bună calitate.
Ați beneficiat de programul StartUp Nation pentru amenajarea unei hale moderne de producție. Cum a fost procesul birocratic? Cât timp a durat până ați obținut finanțarea?
Procesul a fost unul anevoios și a durat aproximativ un an, fiind necesare extrem de multe formalități și documentație.
În ce mod ați fost afectați de creșterea prețurilor la utilități – energie electrică, gaze natural, benzină și motorină?
Impactul a fost unul major, și deși am ezitat inițial să creștem prețurile, după mai mult de 6 luni în care am făcut tot posibilul să susținem noi aceste măriri, am fost nevoiți să parcurgem și dificilul proces de majorare, însă am făcut acest lucru gradual, în 2 faze, din considerație și pentru clienții noștrii, care erau în aceeași situație. Nu putem spune că am reușit chiar mărirea pe care ne-o doream și care se impunea în contextul dat, dar am reușit să ne păstrăm veniturile fără să impactam calitatea produselor.
Cum apreciați competiția din această industrie?
Piața este în creștere și observăm asta de la an la an. Putem spune că suntem parțial impactați de această creștere, dar avem rădăcini puternice și inovăm în fiecare moment businessul pentru a deveni mai buni.