vineri, 27 iunie, 2025

C&W Echinox: Piața cinematografelor a început să își revină după pandemie, numărul spectatorilor și încasările operatorilor fiind în creștere

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Piața cinematografelor din România a început să recupereze scăderile pe care le-a înregistrat în perioada pandemiei, însă este încă departe de cifrele consemnate în perioada 2016-2019. Cererea ridicată pentru filme după o lungă perioadă de restricţii are șanse mari să propulseze sectorul cinematografic la nivelurile de dinainte de pandemie din punct de vedere al numărului de spectatori, deși rămân în continuare o serie de provocări cărora operatorii de cinematografe trebuie să le facă față, precum creșterea costurilor sau dezvoltarea puternică a serviciilor de streaming.

Cinematografele au avut 7,9 milioane de spectatori cumulat în anii 2020 și 2021, reprezentând 60% din media anuală întregistrată în perioada 2016-2019, de circa 13 milioane de spectatori, așa cum reiese din datele Centrului Naţional al Cinematografiei, analizate de firma de consultanță imobiliară Cushman & Wakefiled Echinox.

Din 2016 și până în 2019, cinematografele au înregistrat o medie de circa 13 milioane de spectatori, ceea ce înseamnă că, în medie, în fiecare lună mai mult de un milion de români au mers la cinema. În 2020, primul an de pandemie, numărul persoanelor care au vizionat producţii cinematografice a totalizat 3,3 milioane, iar 2021, când restricțiile legate de COVID-19 au fost ridicate parțial, numărul acestora a crescut la aproape 4,7 milioane, un total ce corespunde unei medii lunare de 391.000 de spectatori.

Frecvența vizitelor pe cap de locuitor a scăzut de la 0,68 în 2019 la 0,17 în 2020, în timp ce în 2021 a fost înregistrată o creștere până la nivelul de 0,24.

La finalul anului 2021, erau operaționale 90 de cinematografe în Romania, în scădere de la 98 câte erau deschise la sfârșitul lui 2019. De altfel, 2019 a fost anul în care România s-a consemnat cel mai mare număr de cinematografe de tip multiplex din istoria retailului modern local.

Deși există multe motive să afirmăm că pandemia a dat o lovitură grea sectorului cinematografelor, este important de remarcat faptul că au existat multe provocări ce se manifestau deja înainte de criza sanitară, pe care le putem vedea în evoluția principalilor indicatori.

Astfel, după o perioadă între 2013 și 2017 în care acest indicator a fost în continuă creștere, în 2018 frecvența vizitelor în cinematografe a scăzut. De asemenea, și încasările totale de box-office ale operatorilor de cinematografe au avut aceeași traiectorie, înregistrând un maxim în 2017 (266,5 milioane de lei, respectiv 58,3 milioane de euro), urmate de o scădere în 2018 (262,9 milioane de lei, 56,5 milioane de euro). În 2019, încasările au crescut față de 2018, însă au rămas sub nivelul din 2017.

Evoluția principalilor indicatori ai industriei cinematografice (2013-2021)

Sursa: Centrul Naţional al Cinematografiei

Dana Radoveneanu, Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox: ”Din perspectivă imobiliară, operatorii de cinematografe rămân un ocupant cheie al centrelor comerciale, susținut de fundamente solide și de concurență sănătoasă. În continuare, peste 90% din sălile de cinema se regăsesc în cadrul mall-urilor, care atrag de altfel și peste 90% din totalul spectatorilor. În acest context, este important de menționat că, la fel cum marii chiriași din centrele comerciale sunt preocupați în această perioadă să ofere cumpărătorilor experiențe de shopping pentru a se diferenția, și operatorii de cinematografe au nevoie de o repoziționare și de aducerea pe piață de concepte noi, inovatoare.”

Chiar și după eliminarea multelor restricții impuse de pandemie, rămân o serie de provocări cărora operatorii de cinematografe trebuie să le facă față.

Astfel, piața cinematografelor este unică în comparație cu alte sectoare care se adresează consumatorilor finali, având în vedere că operatorii nu au aproape deloc control asupra produselor pe care le comercializează. Oferta de filme noi se menține redusă deoarece producția de noi pelicule a fost diminuată din cauza pandemiei. Blocajele, amânările și întârzierile rămân principalele probleme în această industrie. De asemenea, extinderea continuă a serviciilor de streaming precum Netflix, și creșterea rapidă a Disney+, au intensificat competitița pentru drepturi exclusive asupra producțiilor cinematografice, rezultând astfel costuri mai mari pentru operatorii de cinematografe.

Creșterea costurilor este de asemenea o provocare pentru operatorii de cinematografe, pe de o parte din cauza scăderii puterii de cumpărare, iar pe de altă parte pe fondul majorării prețului energiei.

Cu toate acestea, cinematografele joacă un rol esențial în industria de divertisment și rămân într-o poziție puternică în preferințele consumatorilor în comparație cu alte modalități de petrecere a timpului liber.

Totodată, industria este susținută de cererea mare pentru filme, iar experiența de a viziona filmele dintr-o sală de cinema nu poate fi reprodusă acasă, chiar dacă sunt persoane care au cheltuit sume importante pentru a face acest lucru în timpul pandemiei.

Previziunile pentru ultimele luni din 2022 rămân pozitive având în vedere că este așteptată premiera mai multor producții majore, precum „Avatar 2” sau „Black Panther 2” , dar și a altor filme care au potențialul de a atrage un număr mare de spectatori.

Optimismul se bazează și pe exemplul „Top Gun: Maverick”, lansat anul acesta, film ce a avut încasări de peste 1,4 miliarde de dolari la nivel global (Box Office Mojo, august 2022), făcându-l una dintre cele mai de succes lansări din cinematografia modernă.

Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent, cuprinde o echipă de peste 80 de profesioniști ce oferă o gamă completă de servicii de consultanţă imobiliară investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cwechinox.com

Cushman & Wakefield, unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 50.000 de angajați în peste 60 de țări și venituri de 9,4 miliarde de dolari. Serviciile principale ale companiei sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cushmanwakefield.com

 

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

eLog intră pe piața din România cu un nou spațiu de depozitare și birouri în CTPark Bucharest North

CTP consolidează hub-ul logistic din București cu un nou client internațional în sectorul ambalajelor pentru retail CTP, cel...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor