Ioana Arsenie – strateg financiar, FCCA
Ca antreprenor, focusul tau este cresterea afacerii. Clarificarea viziunii si dezvoltarea acesteia intr-o strategie coerenta, aplicabila si aplicata de echipa, presupune un efort permanent.
Pe de alta parte este necesar sa te asiguri ca afacerea se dezvolta in securitate, respectiv sa tii cont de riscuri, sa ai grija de portofoliul de clienti, de relatia cu partenerii tai, sa urmaresti trendurile la nivel macro din economie si industria in care activezi sau din industriile cu care esti in corelatie (ex: FMCG si transporturi).
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Nu in ultimul rand, ai grija de bani: sa ai un capital de lucru suficient cand cresterile estimate nu se realizeaza sau cand estimarile sunt depasite.
In acest context iti propun sa identificam impreuna cum te ajuta implementare si monitorizarea bugetului. Bugetul are doua componente: P&L (Venituri si Cheltuieli) si Cash Flow, care trebuie construite in paralel, in mod corelat.
Bugetul este sfant pentru orice manager
Prin implementarea bugetelor la nivel de departamente vei avea beneficii precum:
- asumarea bugetului de catre manageri si responsablizarea acestora
- vei putea sa corelezi bugetele cu rezultatele asteptate, prin definirea si monitorizarea unor indicatori de performanta (KPIs) la nivel de departament
- ai un instrument de control care iti permite tie ca antreprenor sau CEO sa delegi mai mult si sa te axezi pe zona strategica.
Cum construim bugetul
1. Care este cea mai buna abordare: autoritara sau democratica? Adica top-down sau bottom-up?
- De multe ori dvs, antreprenor sau CEO, stabiliti targetul pentru anul viitor si il comunicati echipei de management. In paralel puteti face un exercitiu cu echipele voastre de vanzari, care va genera incredere si implicare, respectiv sa ii provocati sa creioneze targetul de vanzari, detaliat pe categorii de produse, industrii, regiuni, clienti actuali/noi. Prin consolidarea cifrelor veti observa ca exista diferente de abordare (optimism sau pesimism, de la caz la caz) si va trebui sa uniformizati ipotezele de lucru si sa va asumati in echipa o tinta comuna. Mai mult, se fac deja pasi importanti pentru a defini planul de actiune operational, fapt care da incredere echipei.
- Pentru coeziune, este bine ca performanta globala, a firmei sau a echipei, sa aiba o pondere in evaluarea performantei la nivel individual si in final in bonusarea angajatilor vostri.
2. Bugetele departamentale
- Pornind de la tinta comuna, managerii de departament pornesc la constructia bugtara raspunzand la aceste intrebari:
- – Care este contributia departamentului meu la obiectivul global? Cum masor, care sunt indicatorii relevanti? Care sunt indicatorii de performanta secundari, ai departamentului?
- – Care sunt resursele necesare pentru a ne atinge obiectivele?
- Astfel ca un manager de departament merge si sustine in cadrul Boardului sau in fata antreprenorului aceste 2 componente: indicatori de performanta si bugetul de cheltuieli si investitii.
3. Bugetul consolidat (Master Budget)
- Directorul Financiar este pune cap la cap ipotezele si le valideaza cu CEO/antreprenorul, caruia ii prezinta bugetul consolitat de venituri si cheltuieli, precum si indicatorii de performanta globali. Se fac ajustari pentru ca bugetul sa reflecte nivelul de profitabilitate dorit.
- In aceasta etapa sunt chemati managerii sa lucreze in sinergie, sa defineasca proiecte comune, de exemplu: vanzari-marketing, hr-vanzari, vanzari-logistica.
Bugetul dinamic sau Simulatorul de Business
- Se discuta tot mai mult ca a lucra pe baza unui buget te limiteaza in a beneficia de oportunitati si a lua decizii diferite de paradigma in care bugetul a fost construit.
- De aceea propun sa intelegem si sa implementam Simulatorul de Business in rutina de management si raportare financiara. Simulatorul de business este un buget dinamic, in care intervii si recalibrezi ipotezele periodic, in functie de deciziile noi de business, de rezultatele obtinute deja si de conditiile/previziunile macroeconomice/din industrie/piata.
Ioana Arsenie – strateg financiar, FCCA, fondator Trusted Advisor Strategy & Finance si Trusted App– are expertiză în consultanță financiară, fiscală și de management si ajuta antreprenorii si companiile sa aiba strategii financiare sanatoase si clare, prin profesionalism si digitalizare. Mai multe: www.ioanaarsenie.ro si www.trustedadvisor.ro