Club Antreprenor a organizat marți, 19 octombrie 2021, Forumul de concurență și antreprenoriat.
Partenerii evenimentului moderat de jurnalistul Constantin Rudnițchi au fost Wolf Theiss; Reff & Asociații | Deloitte Legal; PeliPartners; ANIS (Asociația patronală a industriei de software și servicii) și Paradise Tour.
Vă prezentăm mai jos concluziile acestei dezbateri, în ordinea vorbitorilor.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Felul în care ne administrăm resursele financiare devine esențial
„În acest moment, când avem suprapuse mai multe crize, trebuie să privim economia cu mai multă seriozitate decât oricând. În ceea ce privește industria bancară, ar fi relevante câteva cifre, comparând producția 2021 (iunie) față de 2020 (iulie), vedem niște cifre surpinzătoare: avem o solvabilitate foarte bună, printre primele din Europa și o lichiditate excelentă, de asemenea, printre primele din Europa”, a apreciat Florin Dănescu, Președinte Executiv, ARB – Asociația Română a Băncilor. El a adăugat că educația financiară este esențială și trebuie să continue, aceasta însemnând astăzi „mai mult decât libertate”, adăugând că „libertatea financiară înseamnă libertate”.
„Finanțarea României poate avea un preț mai mic și prin schimbarea structurii finanțării”, a apreciat Președintele Executiv al ARB, adăugând faptul că dacă ar exista o creștere al numărului de cetățeni care pot avea „un echilibru financiar, care au o contabilitate, un plan de afaceri și un nivel de educație antreprenorială, poate duce la o creștere a investițiilor în economia românească”.
De asemenea, Florin Dănescu a precizat că există, în continuare, o structură deficitară din perspectiva economică generală, la nivel concurențial, între mediul urban și rural. „Diferența și decalajul dintre zonele dezvoltate și cele mai puțin dezvoltate este foarte mare, reprezentând o problemă macro a României. Una dintre soluții este cea a digitalizării, dar să nu uităm nici de amprenta educațională care, de asemenea, este foarte importantă”. Deși țara noastră a avut o evoluție pozitivă în ultimul an, printr-o creștere de 10 procente (de la 57% la 67%), există un decalaj foarte mare comparativ cu media europeană.

Tehnologia și digitalizarea au devenit indispensabile pentru o eficientă funcționare a activității
Dan Pascu, Vicepreședinte, Consiliul Concurenței a declarat că „România se situează pe locul 26 în clasamentul statelor membre ale Uniunii Europene, în ceea ce privește indicele economiei și societății digitale, conform raportului Digital Economy and Society Index 2020. Acest raport analizează 5 dimensiuni reprezentative: conectivitate, capital uman, utilizarea internetului, integrarea tehnologiei digitale și serviciile publice digitale. România se situează pe penultimul loc la capitolul capital uman și integrarea tehnologiei digitale, respectiv pe ultimul loc în ceea ce privește utilizarea serviciilor de internet și serviciile publice digitale. Din informațiile mele, România stă mai prost decât Republica Moldova, în ceea ce privește e-guvernarea”. Însă, ocupăm o poziție mult mai bună în ceea ce privește conectivitatea, țara noastră situându-se pe locul 11.
În ceea ce privește comerțul electronic, 38% din populația României a făcut cumpărături online în 2020, reprezentând astfel o valoare mare față de situația anilor anteriori.
„Instrumentele de analiză și radiografiere automată a informațiilor din piață, pe bază digitalizată, ne vor permite cu siguranță să creștem rata de descoperire și sancționare a cartelurilor grave”, a concluzionat Dan Pascu.

A face sau a nu face lobby prin intermediul asociațiilor profesionale. Modalități legitime de cooperare între concurenți
„Mi se pare foarte important să disociem ideea de lobby legitim (activitatea nucleu a asociațiilor) de partea de coordonare, care ar intra în zona ilicitului. Suntem într-o zonă mai sofisticată, de potențiale schimburi de informații la nivelul asociaților; schimb de lobby, care ar putea să aibă un obiectiv ilicit sau chiar forme mai recente de boicot colectiv: împotriva anumitor zone de piață, a anumitor competitori”, a remarcat Anca Jurcovan, Partener Concurență, Wolf Theiss.
„În contextul digitalizării comunicării, am niște sfaturi practice cu privire la întâlnirile virtuale: cum ne putem proteja în această zonă, la nivelul asociației sau între competitori. Lobby-ul este o parte legitimă a procesului democratic, fiind la nivel de acțiune individuală sau colectivă: influențarea procesului decizional la nivel politic”, a adăugat Anca Jurcovan.
„Mai multe companii din zona de turism, care foloseau un software de intermediere, au primit un mesaj generat automat de către administratorul platformei, cu privire la plafonarea discounturilor (3%). Câteva dintre companiile acestea nici măcar nu au deschis mail-ul respectiv, altele au deschis, dar nu au implementat această plafonare. Simpla primire a unui astfel de mail, generat automat, te face responsabil pentru restricția respectivă de concurență”, a mai spus Anca Jurcovan.

Atragerea investițiilor și păstrarea acestora în România, depind și sunt în directă corelație cu regimul fiscal.
De asemenea, statul trebuie să intervină atunci când apar derapaje, chiar dacă afectează cererea și oferta, a evidențiat Gheorghe Ialomițianu, Președintele Uniunii Profesiilor Liberale din România.
Secretul succesului în achizițiile publice
„Digitalizarea este cheia modernizării statului și a societății. În perioada următoare, prin PNRR se va declanșa un val de achiziții publice, în domeniul software: 20% din banii pentru PNRR sunt destinați digitalizării. Dacă instituții publice ar achiziționa software, în mod transparent, deschis, într-o piață concurențială, acest lucru va dezvolta tot sistemul”, a spus Mihai Matei, Președintele ANIS – Asociația patronală a industriei de software și servicii.
„În România, ca să câștigi și să faci business în spațiul public e bine să ai mai multe băști. Dacă ai mai multe băști, succesul este garantat”, a precizat Matei.
Totodată, președintele ANIS a adăugat că „digitalizarea va apărea în momentul în care achizițiile publice vor deveni relevante, când se vor aplica criterii corecte pentru respectivele achiziții și în momentul în care piața publică se va deschide. În lipsa unor astfel de măsuri, nu vom continua decât istoria ultimilor ani, pe care o știm foarte bine. Zeci și sute de milioane aruncate pe Apa Sâmbetei. Este critică o reformă a achizițiilor publice”.

Conformarea cu dreptul concurenței la început de drum. Implicații de dreptul concurenței în faza incipientă a unei afaceri
Orice industrie trebuie să fie preocupată de conformarea cu legislația concurenței
- Investigațiile Consiliului Concurenței privesc industrii diverse (construcții, farma , asigurări, leasing financiar/operațional, turism, comerț online etc.)
- Preocupare constantă a autorității cu privire la anumite sectoare (comercializare produse farmaceutice, material de construcții, comunicații, energie)
- Piețele noi (emerging markets) analizate cu atenție, în special dacă privesc dezvoltarea tehnologiei
O încălcare de concurență poate proveni și dintr-un comportament, nu neapărat un act juridic
- Schimb de informații sensibile, boicotarea unui concurent, alinierea comportamentului pe piață etc.
- Condițiile privind actul juridic civil nu sunt neapărat relevante în domeniul dreptului concurenței (ex. puterea de reprezentare)

Amenda se aplică la întreaga cifra de afaceri a societății indiferent de tipul de încălcare
- Ponderea activității investigate în întreaga cifra de afaceri poate reprezenta cel mult un factor pentru individualizarea amenzii
- Greșelile de la început de drum sunt cele mai scumpe amenda se aplică la cifra de afaceri din anul anterior celui în care se aplică sancțiunea
„Ceea ce se poate face, mai ales la nivelul de start-up, este să gândiți de la bun început, acele zone în care există un risc ca la un moment dat, în considerarea activității pe care dumneavoastră vreți să o desfășurați și pe care puteți să o anticipați, la un moment incipient: poate aveți nevoie de finanțare, cu siguranță vă gândiți care sunt clienții cărora vă adresați, dacă veți participa sau nu la licitații publice sau dacă vă gândiți să intrați într-o asociație. Toate aceste lucruri pot fi puse într-un program de conformare cu legislația concurenței”, a adăugat Florentina Munteanu, Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal.
Libera concurență reprezintă lucrul cel mai bun
Gheorghe Ialomițianu, Președintele Uniunii Profesiilor Liberale din România a declarat că, atunci când vorbim de concurență putem să spunem lucrurile care ne vor putea avantaja sau, câteodată, chiar să afecteze buna funcționare a pieții. Domnul Ialomițianu a adăugat că, într-un stat democratic orice economie trebuie să funcționeze pe baza cererii și a ofertei. „Clienții nu pot să nu beneficieze de servicii ale profesioniștilor liberi, însă nu trebuie să fie afectată calitatea”, a adăugat Președintele Uniunii Profesiilor Liberale din România.
Raportul dintre concurență și cooperare
„Cooperarea dintre concurenți poate fi necesară pentru a preveni sau soluționa blocaje privind lanțul de aprovizionare care pot afecta în final consumatorii. Cooperarea poate fi de asemenea necesară pentru a depăși dezechilibre semnificative de pe o anumită piață”,a remarcat Oana Bucșa, Senior Associate, PeliPartners.
„În baza cazurilor analizate, rezultă că demersurile de cooperare dintre concurenți pentru situații de criză au caracter de excepție și necesită adoptarea de garanții pentru securizarea riscurilor de concurență: consultarea autorității de concurență, verificarea legitimității demersurilor prin raportare la obiectivele de interes general (precum cel de protecție a consumatorilor), verificarea caracterului adecvat și necesar al demersurilor raportat la scopul urmărit, verificarea insuficienței sau inexistenței opțiunilor alternative pentru atingerea aceluiași scop, limitarea schimbului de informații la ceea ce este indispensabil pentru atingerea scopului urmărit și evitarea schimbului de informații sau coluziunii cu privire la strategii de afaceri”, a concluzionat Oana Bucșa.

Prezența producătorilor locali în politica comercială este o provocare permanentă
George Bădescu, Directorul Executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România a precizat că „prezența producătorilor locali în politica comercială a domeniului retail reprezintă o provocare permanentă și o prioritate. Există, între aceștia, diferențe mari: unii au o cifră de afaceri la nivel european, alții ar vrea să ajungă la „ziua de mâine”. Mai există o categorie a producătorilor locali, ce reprezintă o a 2-a sau chiar a 3-a ocupație. Această formulă generică de producător local, poate sună bine într-un anumit context, dar este foarte greu de a ajunge în situația de a putea spune că toți producătorii locali sunt mulțumiți”.
Contact
Mircea Fica, Fondator, Club Antreprenor,mircea.fica@clubantreprenor.ro, 0732.903.216











