marți, 25 noiembrie, 2025

Patria Credit IFN susține dezvoltarea comunităților rurale: un nou studiu confirmă impactul social ridicat al microfinanțării în România

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro
  • Microfinanțarea stimulează creșterea afacerilor (49% dintre respondenții studiului au înregistrat o creștere a profitului, 96% au marit investiții) și îmbunătățește bunăstarea gospodăriilor (99% dintre respondenți dețin locuințe proprii, economii și au crescut nivelul investiției în educația copiilor).
  • Femeile joacă un rol esențial în 88% dintre afaceri, deși reprezintă doar 24% dintre clienți.
  • Jumătate dintre clienți se bazează exclusiv pe finanțare din partea Patria Credit IFN, iar 28% nu sunt bancarizați, demonstrând capacitatea instituției de a ajunge la grupuri vulnerabile.
  • La aplicarea grilei de evaluare a impactului social, Patria Credit IFN a obținut un scor de 32 din 36 de puncte, calificativ care corespunde unei performanțe ridicate.

Un nou studiu național finanțat de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (CEB) arată că Patria Credit IFN, cea mai veche instituție financiară nebancară dedicată finanțării agricultorilor și micilor afaceri din România este un facilitator important al dezvoltării rurale din România, activitățile sale de microfinanțare stimulând atât progresul economic, cât și incluziunea economică și socială în comunitățile defavorizate.

Studiul are la bază o metodologie mixtă riguroasă care a combinat sondaje cantitative cu interviuri calitative în profunzime pentru a surprinde o imagine completă a impactului socio-economic. Colectarea datelor a avut loc între 29 ianuarie 2025 și 1 aprilie 2025. Datele cantitative au fost obținute de la un eșantion național de 500 de clienți Patria Credit IFN, cu o marjă de eroare de 5%. Studiul a comparat 400 de clienți maturi (cu o relație contractuală mai mare de 24 de luni cu Patria Credit) și 100 de clienți noi (clienți care au obținut un credit de la Patria Credit în ultimii doi ani).

Datele calitative au fost colectate prin 39 de interviuri în profunzime cu clienți, 7 interviuri cu ofițeri de credit și 10 interviuri cu reprezentanți ai comunității locale (primari, agenți agricoli etc.) din șapte zone reprezentative: Moțăței (Jud Dolj), Drăgășani (Jud Vâlcea), Băleni (Jud Dâmbovița), Glodeanu Sărat (Jud. Buzău), Corbasca și Pâncești (Jud. Bacău), precum și zone selectate din Sălaj, Maramureș și Satu Mare.

Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:

Vezi toate Evenimentele 2025 organizate de CA & ZP

Aceste comunități completează cele trei locații incluse în studiul realizat de Patria Credit în 2022 în două zone rurale (Scărișoara, (Jud.Olt) și Matca, (Jud.Galați)) și o zonă urbană mică (Târgu Frumos, Jud Iași). Prin extinderea ariei geografice și combinarea rezultatelor celor două studii, cercetarea permite o evaluare mai amplă și mai solidă a activităților de creditare ale Patria Credit IFN la nivel național.

Îmbunătățind și aplicând grila de evaluare a impactului social al microfinanțării, rezultat din studiul din 2022, Patria Credit IFN a obținut un scor de 32 din 36 de puncte, punctaj care încadrează instituția la categoria „performanță ridicată” (sursa – grila de evaluare a impactului social Patria Credit)

Principalele rezultate ale studiului și scorul obținut de Patria Credit arată urmatoarele:

Incluziune financiară:

  • 50% dintre clienți se bazează exclusiv pe Patria Credit IFN pentru finanțare.

  • 28% dintre clienți nu sunt bancarizați,

  • Creditele sunt direcționate în principal către agricultură: 72% pentru echipamente, dar și pentru terenuri, animale și construcții.

Scor Patria Credit: 10 puncte din 12

Dezvoltarea afacerilor:

  • 49% dintre clienți au raportat o creștere a profitului, iar 96% au investit în active în ultimii trei ani.

  • Clienții noi câștigă în medie 10.162 RON/lună, subtanțial mai mult față de clienții maturi care câștigă 6.172 RON/lună

  • 85% dintre clienți consideră că taxele și costurile ridicate sunt principala barieră în calea dezvoltării.

Scor Patria Credit: 6 puncte din 6

Bunăstarea gospodăriilor:

  • Aproape toți clienții (99%) dețin locuințe proprii, dotate cu bunuri moderne și, din ce în ce mai des, soluții de energie regenerabilă.

  • 39% dintre clienții noi au economii, comparativ cu 28% dintre cei maturi, reflectând o siguranță financiară mai mare în rândul gospodăriilor tinere.

  • Investițiile în educație sunt în creștere, în special în rândul clienților noi, care prioritizează studiile superioare pentru copiii lor.

Scor Patria Credit: 9 puncte din 9

Dezvoltarea comunităților:

  • Deși femeile reprezintă doar 24% dintre proprietarii de afaceri, ele sunt implicate în 88% dintre activitățile economice, subliniind rolul lor esențial în gestionarea și dezvoltarea afacerilor familiale.

  • Creditele Patria Credit IFN susțin solidaritatea locală și reziliența economică, oferind un cadru favorabil pentru dezvoltare, chiar și în zone unde crearea de locuri de muncă este încă la început (10% dintre beneficiari având angajați permanenți).

Scor Patria Credit: 7 puncte din 9

„Acest studiu confirmă ceea ce vedem zilnic pe teren: accesul la finanțare transformă vieți și comunități”, a declarat Raluca Andreica, CEO Patria Credit IFN. „Clienții noștri construiesc afaceri mai puternice, își trimit copiii la studii superioare și contribuie la o Românie rurală mai rezilientă. La Patria Credit, suntem mândri să oferim oportunități de dezvoltare acolo unde este cea mai mare nevoie.”

„Susținerea instituțiilor care combină sustenabilitatea financiară cu un impact social măsurabil este în centrul atenției pentru CEB”, a adăugat Tanja Faller, Director, Direcția de Evaluare Tehnică și Monitorizare, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. „Patria Credit IFN se dovedește a fi un catalizator al creșterii incluzive, contribuind direct la prioritățile europene privind economia socială și dezvoltarea rurală.”

Prin completarea cercetării din 2022 cu date noi provenite dintr-un eșantion geografic extins, studiul oferă una dintre cele mai cuprinzătoare evaluări ale impactului microfinanțării realizate până acum în România. Acesta arată cum microfinanțarea stimulează activitatea economică, îmbunătățește calitatea vieții și sprijină femeile și tinerii, evidențiind în același timp provocări precum crearea limitată de locuri de muncă și adoptarea lentă a tehnologiilor moderne.

Studiul a fost realizat sub coordonarea Claudiei Petrescu, cercetător științific la Institutul de Cercetare a Calității Vieții, Academia Română și a dr. Roxana Florența Săvescu, conferențiar universitar la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu.

Despre Patria Credit

Patria Credit IFN SA este o instituție financiară nebancară (IFN) care susține eforturile antreprenorilor din mediul rural și urbanul mic, precum și impactul lor pozitiv asupra comunităților acestora. Specializată în finanțarea agricultorilor, Patria Credit este membră a European Microfinance Network (EMN) şi Microfinance Centre (MFC) și prima instituție financiară nebancară dedicată microfinanțării din România, cu aproape 20 de ani de experiență și mai bine de 17.000 de clienți finanțați. Istoria Patria Credit a început în 1996, inițial ca program al organizației World Vision, evoluând ulterior în fundație și apoi în IFN. În prezent, activitatea Patria Credit IFN este recunoscută de Codul European de Bună Conduită inițiat de Direcția pentru Ocuparea Forței de Muncă, Afaceri Sociale și Incluziune din cadrul Comisiei Europene, pentru calitatea și impactul activității de microfinanțare realizate în România. Parte a Patria Bank Group, Patria Credit IFN se implică în proiecte de susținere a agriculturii, de dezvoltare a spațiului rural și de relansare a educației agricole, precum Crescătoria de afaceri, Mândru să fiu fermier (alături de Fundația World Vision România), Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii (FD Agri) etc. În 2021, Patria Credit și Patria Bank au reactivat Fundația Patria Credit, prin intermediul căreia urmăresc reducerea excluziunii sociale, economice și financiare a comunităților rurale, promovarea popularizării practicilor agricole durabile, facilitarea creșterii noii generații de tineri fermieri și creșterea gradului de conștientizare cu privire la importanța dezvoltării comunităților rurale.

Despre CEB

Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (CEB) este o bancă multilaterală de dezvoltare, a cărei misiune unică este promovarea coeziunii sociale în cele 43 de state membre din Europa.
CEB finanțează investiții în sectoare sociale precum educația, sănătatea și locuințele accesibile, concentrându-se pe nevoile persoanelor vulnerabile. Printre beneficiari se numără guverne, autorități locale și regionale, bănci publice și private, organizații non-profit și altele. Ca bancă multilaterală cu un rating excelent, CEB se finanțează pe piețele internaționale de capital și aprobă proiecte conform unor criterii stricte sociale, de mediu și guvernanță, oferind totodată asistență tehnică și fonduri complementare din partea donatorilor.

- NEWSLETTER -
Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT revista CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Fragedo Forbes for Kids

Ultimele Știri

Iași va primi trofeul ”Mărul de Aur” în 2026 din partea Federației Internaționale a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism

Această distincție este acordată anual unor destinații turistice de către Federația Internațională a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni