Industria românească de fashion a încheiat 2024 cu o cifră de afaceri totală de 16,7 miliarde lei, potrivit platformei de analiză financiară RisCo.ro. Profitul net al sectorului a fost de 1,43 miliarde lei, iar numărul angajaților a ajuns la 24.730.
Pe această piață, Inditex România, care gestionează brandurile Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho, Zara Home și Lefties, și LPP România, care administrează Sinsay, Reserved, Cropp, House și Mohito, dețin împreună aproape 30% din întreaga industrie de fashion din țară.
Evoluția financiară în perioada 2022 – 2024
În ultimii trei ani, Inditex România (Zara) a înregistrat o creștere constantă. Cifra de afaceri a urcat de la 2,22 miliarde lei în 2022 la 2,94 miliarde lei în 2024, iar profitul net a crescut de la 299 milioane lei la 415 milioane lei. Numărul angajaților a ajuns la 1.942, cu vanzari de peste 1,5 milioane per angajat.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Pentru LPP România (Sinsay), evoluția a fost diferită: cifra de afaceri a urcat de la 1,39 miliarde lei în 2022 la 2 miliarde lei în 2024, însă profitul de 32,8 milioane lei din 2023 s-a transformat într-o pierdere de 22,8 milioane lei în 2024. Numărul angajaților a ajuns la 1.728, iar productivitatea este de 1,15 milioane per angajat.
sursa: Platforma de analiză financiară RisCo
Rețea de magazine
LPP România (Sinsay) are 278 de puncte de lucru active, fiind rețeaua de fashion cu cea mai mare acoperire din țară. Inditex România (Zara) operează 145 de magazine. Deși are o rețea mai mică, brandul mamă al Zara generează un profit net de aproape 20 de ori mai mare.
Valoarea companiei și acționariat
Potrivit datelor RisCo.ro, valoarea companiei Inditex România (Zara) este de 856 milioane euro. LPP România (Sinsay) are o valoare de 54,6 milioane euro.
Inditex România este deținută în proporție de 100% de Industria de Diseño Textil S.A., companie spaniolă, iar LPP România de LPP S.A., companie poloneză, cu un procent de 100%.
Performanța globală a celor două companii
La nivel internațional, grupul Inditex, brandul mamă al Zara, a încheiat anul 2024 cu venituri totale de 38,6 miliarde euro, în creștere cu 7,5% față de anul anterior. Profitul net al grupului a ajuns la 5,9 miliarde euro, în creștere cu 9%, cea mai ridicată valoare din istoria companiei. Capitalizarea bursieră a Inditex a ajuns la 156 miliarde euro.
În aceeași perioadă, grupul polonez LPP S.A., deținătorul mărcii Sinsay, a raportat venituri totale de 4,7 miliarde euro, în creștere cu 16% față de 2023. Profitul net a fost de 410 milioane euro, iar capitalizarea bursieră s-a situat în jurul valorii de 7.9 miliarde euro.
În 2024, compania-mamă a Zara rămâne liderul pieței de fashion din România, cu cotă de aproximativ 17% din totalul cifrei de afaceri a industriei și aproape 30% din profitul total. LPP România, compania-mamă a Sinsay, ocupă locul secund, cu o cotă de 12% după venituri, dar cu o profitabilitate mai redusă.
Despre RisCo:
Înființată în 2014, compania RisCo oferă servicii de verificare online și monitorizare a firmelor din România, oferind toate informațiile financiare, juridice și de disciplină a plăților despre companiile din țară. Astfel, RisCo are un rol extrem de important în evitarea legăturilor de afaceri cu firme care au o situație financiară fragilă sau un management mai puțin performant. Rapoartele RisCo pot fi accesate la adresa http://www.risco.ro de către orice persoană fizică sau juridică.











