luni, 27 octombrie, 2025

Aon sprijină companiile să transforme creșterea costurilor medicale într-o oportunitate de inovare și echilibru financiar

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro
  • Țara noastră depășește media europeană de 8,2% și rămâne cu una dintre cele mai afectate economii din regiune

România urmează tendința regională de creștere a costurilor medicale, potrivit celui mai recent raport global Aon Medical Trend 2026. Rata de 15% estimată pentru 2026 reprezintă creșterea anuală anticipată a costurilor medicale acoperite de companii și asiguratori privați, comparativ cu anul precedent (2025). Analiza Aon vizează exclusiv piața medicală privată, însă tendința este influențată și de contextul general al sistemului de sănătate din România.

Această evoluție plasează țara noastră peste media europeană de 8,2% și printre economiile cel mai afectate din regiune, menținând ritmul accelerat observat și în alte state din Europa Centrală și de Est.

În clasamentul Uniunii Europene, România ocupă locul al treilea, după Letonia și Estonia, ambele cu 20%. La nivelul întregului continent european, țara noastră se situează pe locul al cincilea, după Turcia (45%), Ucraina (24%), Letonia (20%) și Estonia (20%). Excluzând însă țările aflate în contexte de hiperinflație, precum Turcia și Ucraina, România urcă pe podiumul european, alături de Letonia și Estonia.

În regiunea Europei Centrale și de Est, România are una dintre cele mai ridicate valori, la egalitate cu Serbia (15%) și peste Polonia și Ungaria (10%). În Europa de Sud-Est, doar Bulgaria depășește România, cu o rată estimată de 21%, ceea ce confirmă tendința de creștere accentuată a costurilor medicale în zona Balcanilor.

„România se menține în topul țărilor cu inflație medicală ridicată din câteva motive relativ directe: costurile administrative din sistemul public, deficitul de personal medical și presiunea constantă asupra infrastructurii. Lipsa investițiilor în sistemul public generează costuri suplimentare de întreținere și modernizare, în timp ce sectorul privat, mai competitiv, funcționează la un preț pe măsură. În plus, creșterea prețurilor la materiale sanitare și medicamente are un efect direct asupra inflației medicale. Chiar dacă se observă o tendință de scădere, aceasta va fi limitată atâta timp cât inflația generală se menține peste nivelul prognozat”, explică Adrian Low Vesa, Director, Health & Benefits Practice, Aon România.

La nivel regional, România se află într-o situație apropiată de celelalte țări din Europa Centrală și de Est, însă diferențele se observă la baza de plecare. În toate aceste state, inflația medicală a scăzut de la valori mai ridicate, iar piețele mai mature, precum Polonia, încep să devină mai stabile și mai predictibile.

Pentru companii, efectele sunt resimțite direct. Creșterea prețului serviciilor medicale duce la majorarea costurilor pentru beneficiile oferite angajaților, iar la un buget similar pot apărea limitări în pachetele de asigurări sau modificări ale acoperirilor.

„Acest fenomen apare într-un context în care marile companii au obiective clare de temperare a cheltuielilor, ceea ce generează o presiune tot mai mare asupra beneficiilor medicale. În același timp, nevoia pentru servicii medicale de calitate rămâne ridicată, iar angajatorii depun eforturi considerabile pentru a menține pachete competitive și sustenabile”, adaugă Adrian Low Vesa.

Soluțiile de control al costurilor variază în funcție de nevoile fiecărei organizații. Unele companii stabilesc plafoane ale beneficiilor medicale pentru a limita supraconsumul, altele introduc contribuții sau coplată pentru a responsabiliza utilizarea serviciilor. În paralel, programele de prevenție și bunăstare câștigă tot mai mult teren.

„Condițiile medicale care influențează trendul global, bolile cardiovasculare, cancerul și obezitatea, pot fi abordate prin programe de prevenție și educație medicală. Un cost redus investit astăzi în prevenție poate evita cheltuieli semnificative în următorii ani. Vedem deja tot mai multe organizații care încorporează aceste programe în strategiile lor de resurse umane și de sănătate ocupațională”, subliniază reprezentantul Aon România.

Raportul arată, de asemenea, că sănătatea angajaților a devenit o prioritate majoră în politicile de resurse umane, fiind considerată un element cheie pentru succesul organizațional. „Influența acestui trend asupra strategiilor de HR este directă și din ce în ce mai evidentă. Dacă în urmă cu câțiva ani bunăstarea angajaților apărea timid în topul priorităților companiilor, astăzi ea este un pilon central. O forță de muncă sănătoasă, atât fizic cât și mental, este esențială pentru performanța oricărei organizații”, adaugă Adrian Low Vesa.

Aon estimează o aplatizare treptată a trendului inflației medicale în următorii doi-trei ani, condiționată de stabilitatea economică și de absența unor factori perturbatori majori. Pe termen mediu, presiunea asupra costurilor va rămâne prezentă, însă va fi mai ușor de gestionat prin responsabilizarea utilizatorilor sistemului medical și prin consolidarea culturii de prevenție în organizații.

România rămâne una dintre cele mai afectate economii din Uniunea Europeană în ceea ce privește costurile medicale, însă tendințele de scădere și investițiile în programe de prevenție arată o direcție de echilibrare. Companiile care vor reuși să îmbine controlul costurilor cu strategii coerente de educație și sănătate organizațională vor fi cele mai bine pregătite pentru perioada următoare.

Despre Aon România

Aon România este filiala locală a Aon plc (NYSE: AON), lider mondial în furnizarea de soluții de management al riscului, brokeraj de asigurări și reasigurări, consultanță resurse umane și externalizare de servicii. Aon plc acordă cele mai bune servicii clienților săi, combinând soluții de risc inovatoare și eficiente cu expertiză tehnică a resurselor sale la nivel mondial. Aon plc a fost numit în mod repetat cel mai bun broker din lume, cel mai bun intermediar de asigurări, cel mai bun intermediar în reasigurări, cel mai bun consultant privind beneficiile pentru angajați și manager captive de către surse multiple din industria de profil. Vizitați aon.com pentru mai multe informații despre Aon.

Aon România este unul dintre cei mai importanți brokeri de asigurări din România, oferind servicii profesionale societăților comerciale și instituțiilor financiare. Aon dezvoltă strategii bazate pe date și livrate de experți, ce reduc volatilitatea cu care se confruntă clienții, ajutând la maximizarea performanțelor.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT revista CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Conferința Cities of Tomorrow, organizată de AHK România: Cum pot deveni mai reziliente în fața schimbărilor climatice și geopolitice

Pentru a oferi o calitate superioară a vieții locuitorilor, orașele trebuie să se adapteze constant la provocările climatice, economice...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni