Black Friday 2025 vine cu mai multă prudență și mai puțină febră a cumpărăturilor.
Potrivit unui sondaj realizat de tbi bank la nivel național, doar 15% dintre români intenționează să cheltuiască mai mult decât anul trecut, în timp ce 22% afirmă că nu vor cumpăra nimic.
Pentru majoritatea, contextul economic incert și scăderea puterii de cumpărare au transformat perioada reducerilor într-un exercițiu de planificare financiară, nu într-o cursă după oferte.
Aproape 41% dintre respondenți spun că vor reduce bugetul, în unele cazuri chiar la jumătate, iar 44% vor încerca să-l mențină la același nivel ca în 2024, sperând să prindă discounturi la produsele de care au cu adevărat nevoie.
În ansamblu, 4 din 10 români estimează că vor cheltui cel mult 700 de lei, alți 20% spun că bugetul lor ajunge până la 1.500 de lei, iar doar 11% își permit să depășească 2.000 de lei.
Pe lângă prudență, se observă și o maturizare financiară.
Peste 56% dintre participanți declară că vor folosi economiile personale, 26% se bazează doar pe salariul din octombrie, iar 12% vor apela la o formă de finanțare.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
„Comportamentul consumatorilor din acest an reflectă o schimbare clară de atitudine față de cheltuielile impulsive și o orientare tot mai puternică spre responsabilitate financiară.
Românii aleg să cumpere doar ce le este necesar, se bazează în principal pe economii și analizează atent ofertele. Este un semn că educația financiară începe să dea roade”,
afirmă Teodora Șaguna, Head of In-App Shopping, tbi bank.
Plata în 4 rate fără dobândă este opțiunea preferată de 47% dintre respondenți care nu dispun de întreaga sumă, în timp ce 37% cumpără doar dacă au banii disponibili integral.
La nivel de preferințe, electrocasnicele și electronicele conduc detașat (44% și, respectiv, 40%), urmate de produsele IT (29%).
De asemenea, 72% plănuiesc achiziții strict pentru uz personal sau gospodărie, iar 32% iau în calcul și cadouri de Crăciun.
Percepția generală asupra reducerilor este moderată: 53% cred că ofertele vor fi mai mici decât anul trecut, iar 32% anticipează un nivel similar.
În privința criteriilor de selecție, 41% aleg produsul cu cel mai mic preț, 30% cumpără doar dacă prețul atinge nivelul dorit, iar 22% reacționează doar la discounturi consistente.
Sondajul a fost realizat de tbi bank, în colaborare cu platforma iVox, în luna octombrie 2025, pe un eșantion de 1.011 respondenți la nivel național.
Mai mult de jumătate dintre participanți sunt bărbați, iar peste 30% activează în sectorul public.












