- Peste trei sferturi din costurile IT sunt recurente, însă, paradoxal, bugetele se reconstruiesc anual de la zero.
- Planificarea reactivă și lipsa integrării cu procesele financiare generează pierderi de timp și oportunități ratate.
- Platforme moderne precum SAP Analytics Cloud accelerează ciclurile de planificare și sporesc transparența.
Majoritatea departamentelor IT replanifică anual aceleași costuri recurente, ceea ce duce la pierderi de timp, resurse și valoare strategică. Pe fondul unor bugete stagnante și al unor cerințe tot mai mari, planificarea IT trebuie să treacă de la rutină administrativă la un instrument de guvernanță și orientare strategică, arată o analiză Horváth, companie internațională de consultanță în management, prezentă pe piața din România din 2005.
În multe companii, planificarea IT este asociată cu stresul echipei și fragmentarea proceselor interne: lipsa datelor, decizii întârziate privind portofoliile de proiecte, transparență redusă a costurilor și utilizarea unor template-uri neadaptate. Aceste dificultăți se repetă an de an și sunt amplificate de lipsa integrării cu planificarea financiară și de resurse umane.
Recomandările experților Horváth pentru transformarea procesului de planificare IT:
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei)
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Abordare specifică IT – concentrarea pe necunoscut, nu pe evident
Prin precompletarea automată a costurilor recurente și definirea unor rezerve bugetare prestabilite pentru proiecte de schimbare sau inițiative noi („change envelopes”), accentul se mută pe zonele cu incertitudine reală, unde deciziile manageriale pot aduce valoare adăugată.
Proces de planificare eficient (lean)
Simplificarea etapelor, eliminarea detaliului excesiv și stabilirea unor obiective clare permit echipelor să nu mai consume timp pentru 80–85% din costurile deja previzibile, ci să se concentreze pe 15–20% dintre costurile cu adevărat incerte și strategice. Rezultatul: un proces mai scurt, mai puțin birocratic și mai orientat spre decizii.
Instrumente integrate
Platforme moderne precum SAP Analytics Cloud facilitează input descentralizat din partea echipelor, păstrând în același timp o logică centralizată, conectată la planificarea financiară și de resurse umane. Aceste soluții reduc semnificativ efortul manual, asigură trasabilitatea deciziilor și facilitează colaborarea în timp real între IT, financiar și business.
Planificarea IT nu mai poate fi izolată: deciziile privind investițiile tehnologice influențează direct performanța de business și trebuie corelate cu prioritățile strategice. O arhitectură de date comună și implicarea timpurie a IT în ciclul de planificare fac posibilă anticiparea cererii și alinierea obiectivelor înainte de stabilirea țintelor financiare finale. În plus, organizațiile obțin:
- Cicluri de planificare mai rapide și mai transparente
- Reducerea risipei de resurse prin standardizare și automatizare
- Decizii proactive, bazate pe date integrate și scenarii alternative
„Planificarea IT inteligentă nu înseamnă doar adoptarea unor instrumente moderne, ci și o logică adaptată realității fiecărei organizații. În loc de reconcilieri manuale și întârzieri, companiile pot trece la prioritizare eficientă și la decizii proactive, cu un departament IT ancorat ferm în direcția strategică a afacerii. Asta presupune nu doar optimizarea costurilor și proceselor, precum și reducerea timpului de planificare, ci și anticiparea cerințelor de business și integrarea rapidă a inovațiilor tehnologice. În viziunea noastră, IT-ul trebuie să fie un partener strategic, care să susțină reziliența organizațiilor și să creeze valoare pe termen lung”, a declarat László Pálházi, Principal, Horváth România.
Despre Horváth
Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.400 de angajați. Horváth are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Italia, Danemarca, Statele Unite ale Americii, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 24 de țări, situate pe trei continente.