marți, 12 august, 2025

Horváth: 95% dintre companii urmăresc optimizarea costurilor IT, dar doar 28% le gestionează strategic

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.
  • 43% dintre companii mizează pe automatizare, iar 41% pe outsourcing pentru a reduce costurile IT.
  • Doar 28% dintre organizații gestionează relația cu furnizorii IT în mod strategic.
  • Rolul IT se transformă: +20 puncte procentuale (pp) în contribuția la valoarea de business, dar -7 pp ca motor de inovație.

Într-un context economic marcat de presiune bugetară și incertitudine, companiile își recalibrează strategiile IT, punând accent tot mai puternic pe eficiență și controlul costurilor, relevă studiul „CIO 2025”, realizat de Horváth, companie internațională de consultanță în management.

Potrivit cercetării „CIO 2025: How to build crisis-resilient IT in volatile times”, 95% dintre companii intenționează să reducă cheltuielile IT în următorii ani – în principal prin automatizare (43%), outsourcing (41%) și alte măsuri de eficientizare. Totuși, majoritatea acestor acțiuni sunt reactive și punctuale, nefiind parte dintr-o strategie coerentă pe termen lung.

Pe fondul digitalizării accelerate, rolul departamentelor IT în companii se redefinește: acestea devin parteneri de business, însă își pierd treptat rolul inovator. Studiul arată o creștere semnificativă a percepției IT-ului ca facilitator și generator de valoare de business: +20 puncte procentuale (pp) față de anii anteriori.

De asemenea, rolul de partener în dezvoltarea afacerii a crescut cu 17 puncte procentuale. În schimb, doar 38% mai consideră IT-ul un motor de inovație, în scădere cu 7 pp. Acest dezechilibru evidențiază nevoia de repoziționare strategică a funcției IT – nu doar ca sprijin operațional, ci ca vector de transformare și creștere sustenabilă.

Deși aproape toate organizațiile colaborează cu furnizori externi de servicii IT, doar 28% adoptă o abordare strategică în gestionarea acestora. În 63% dintre cazuri, relația cu furnizorii este tratată exclusiv operațional – fără obiective clare, fără evaluări pe termen lung și fără integrarea acestora în viziunea de ansamblu a companiei. Rezultatul: costuri neoptimizate, sinergii pierdute și oportunități ratate de inovare prin parteneriate tehnologice.

Modelul clasic, centralizat, de organizare IT este în continuă scădere: ponderea companiilor care îl folosesc a scăzut cu 20 pp în ultimii trei ani. În schimb, structurile hibride au crescut cu 10 pp, iar cele descentralizate cu 8 pp. Această evoluție arată o nevoie clară de noi modele de guvernanță, capabile să coordoneze eficient activitățile IT între nivelul central și unitățile de business locale.

Studiul Horváth relevă faptul că Inteligența artificială (AI) este percepută ca principalul motor de eficiență și inovare în IT:

  • 50% dintre companii folosesc deja knowledge bots pentru a automatiza accesul la informații;
  • 40% utilizează AI pentru generarea de cod;
  • 38% implementează soluții AI pentru optimizarea testării software.

În plus, AI este tot mai frecvent utilizat pentru reducerea costurilor IT și pentru automatizarea sarcinilor repetitive, eliberând resursele umane pentru inițiative cu impact real asupra businessului.

Multe organizații rămân blocate într-o spirală de măsuri reactive, deși ar avea nevoie de o viziune coerentă și strategică asupra IT-ului. La Horváth, sprijinim companiile în tranziția de la simple reduceri de costuri la o guvernanță IT matură și performantă, care presupune prioritizarea investițiilor cu impact, dezvoltarea de modele hibride scalabile și integrarea inteligentă a AI în procesele critice. Numai astfel, departamentele IT pot deveni un catalizator real pentru transformarea sustenabilă a businessului”, afirmă Costin Lăpădat, Senior Project Manager, Horváth România.

Despre Horváth

Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă și pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.400 de angajați. Horváth are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Italia, Danemarca, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite și Statele Unite ale Americii, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 24 de țări, situate pe trei continente.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Tranzacție finalizată: ROCA Investments intră în acționariatul Adrem cu o participație de 20%

ROCA Investments și Grupul Adrem anunță finalizarea tranzacției în urma căreia ROCA Investments devine acționar minoritar în grupul energetic,...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor