vineri, 8 august, 2025

Saint-Gobain: Un nou record în materie de marjă de profit și o performanță operațională foarte solidă în primul semestru

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro
  • Vânzările au crescut cu 3,4% în S1 2025 în monede locale
  • Marjă de profit înregistrată 11.8% 
  • EBITDA și venitul operațional în monede locale în creștere cu 7,0% și respectiv 5,0%
  • Câștigul recurent pe acțiune la un nivel record și o rată de conversie a fluxului de numerar liber de 63%
  • Acțiuni strategice de achiziție în valoare de 1,7 miliarde € în domeniul produselor chimice pentru construcții – Cemix (America Latină), FOSROC (India și Orientul Mijlociu) și alte achiziții selective (Maturix, Interstar Materials, Soquimic, Isoltech)
  • Perspectiva pentru 2025 confirmată: Grupul estimează o marjă operațională de peste 11,0%

Benoit Bazin, Președinte și Chief Executive Officer, a comentat aceste performanțe:

„Performanța noastră din primul semestru al anului 2025 demonstrează încă o dată robustețea noului profil al Saint-Gobain, caracterizat de creșteri în vânzări și profitabilitate, în ciuda unei anumite rețineri prezente pe unele piețe. Asia și țările emergente au continuat să susțină creșterea Grupului, iar Europa a înregistrat o nouă îmbunătățire secvențială, în timp ce America de Nord a cunoscut o ușoară scădere a vânzărilor. Integrarea achizițiilor noastre recente ne-a permis să consolidăm calitatea profilului nostru, bazat pe un model de creștere profitabilă, dar și să beneficiem de efectul echilibrării profiturilor obținute în cele trei zone geografice.

Modelul nostru operațional descentralizat pe țări, fără expunere directă la tarife vamale, este esențial pentru capacitatea Grupului de a rezista șocurilor externe. Directorii noștri generali din fiecare țară gestionează acum întreaga gamă de soluții, pentru a accelera creșterea Grupului în fiecare dintre canalele și piețele finale.

În ciuda unui mediu macroeconomic în continuare contrastant și a incertitudinilor geopolitice persistente, sunt încrezător că anul 2025 va fi un alt an de succes pentru Saint-Gobain, în primul rând datorită eforturilor depuse de echipele noastre, cărora le mulțumesc pentru angajamentul lor. În cadrul evenimentului Capital Markets Day, care va avea loc pe 6 octombrie, vom prezenta noile ținte ale Grupului, aliniate cu postura sa lider mondial în soluții ușoare și sustenabile pentru construcții, atât în ceea ce privește creșterea profitabilă și performanța superioară, cât și crearea de valoare pentru toți partenerii noștri.”

Un nou profil de creștere profitabilă

Grupul continuă să înregistreze performanțe superioare față de media piețelor în care activează, datorită poziției sale strategice de lider mondial în domeniul soluțiilor ușoare și sustenabile pentru construcții: 

  • gamă competitivă de soluții sustenabile și inovatoare, bazate pe sisteme integrate și o ofertă de top în industrie pentru produse cu emisii scăzute de carbon;
  • poziționare solidă în sectorul produselor chimice pentru construcții, cu vânzări anuale de 6,5 miliarde euro (pro forma 2024, ținând cont de modificările recente ale structurii Grupului). Integrarea Cemix în America Latină și a FOSROC în India și Orientul Mijlociu, în primul semestru, întăresc prezența Saint-Gobain pe piețele cu creștere rapidă;
  • un model operațional foarte eficient și cu eficacitate dovedită în fiecare țară, consolidat suplimentar de la 1 iulie, datorită reașezării într-o structură regională completă, menită să accelereze creșterea soluțiilor noastre, țară cu țară, în fiecare segment de piață (în special rezidențial, centre de date, spitale, școli, infrastructură);
  • contribuție echilibrată la profitul operațional din trei zone geografice: aproximativ 35% din America de Nord, 33% din Asia și țările emergente și 32% din Europa de Vest. Acest profil geografic echilibrat a fost realizat prin rotația a circa 40% din vânzări începând cu 2018;
  • un profil financiar transformat: marje structural mai ridicate, o rată de conversie a fluxului de numerar liber structural de peste 50% și o dublare a câștigului pe acțiune față de 2018.

Performanța operațională a Grupului

Vânzările au crescut cu 3,4% în monede locale și cu 1,7% în raportările totale, ajungând la 23,9 miliarde euro, context ce reflectă deprecierea majorității monedelor în raport cu euro în al doilea trimestru (impact negativ al cursului de schimb de 2,8%). Impactul pozitiv de 3,9% generat de schimbările în structura Grupului reflectă în principal patru achiziții recente care consolidează profilul de creștere profitabilă al Saint-Gobain: CSR în Australia, Bailey în Canada, Cemix în America Latină și FOSROC în India și Orientul Mijlociu. Optimizarea profilului Grupului a continuat, de asemenea, prin efectul vânzărilor de active, în special cea a PAM Building (sisteme de canalizare pentru clădiri).

Pe o bază comparabilă, vânzările au scăzut cu 0,5%, susținute de creșterea din regiunea Asia-Pacific, Americi și Divizia de Soluții cu Performanță Ridicată, în timp ce Europa a înregistrat o scădere mai redusă. Cu un efect negativ al numărului de zile lucrătoare de 1% în primul semestru, volumele au fost practic stabile la un număr comparabil de zile lucrătoare (în scădere cu 1,5% la numărul efectiv de zile lucrătoare), marcând o îmbunătățire clară față de a doua jumătate a anului 2024 (scădere de 2,0% la zile lucrătoare efective și aproximativ 3% la zile lucrătoare comparabile). Prețurile au crescut cu 1,0%, datorită unei execuții riguroase într-un mediu de costuri ușor inflaționist și valorii adăugate oferite clienților de soluțiile noastre complete, sustenabile și inovatoare.

Venitul operațional a fost de 2.803 milioane euro, în creștere cu 5,0% în monede locale (cu un impact valutar negativ de peste 3%), atingând un nivel record. Marja operațională a atins, de asemenea, un nou record de 11,8% (față de 11,7% în primul semestru al anului 2024), reflectând soliditatea poziționării strategice a Grupului și performanța sa operațională foarte bună, care i-au permis să depășească performanța pieței într-un context marcat de o anumită prudență, determinată de tulburările geopolitice.

Performanța pe segmente (vânzări comparabile)

Europa – o îmbunătățire secvențială a vânzărilor și un nivel ridicat de reziliență a marjei de profit. 

Vânzările în Europa au scăzut cu 2,2% în prima jumătate a anului, cu volume în scădere cu 2,1% la numărul efectiv de zile lucrătoare și cu aproximativ 1% la zile lucrătoare comparabile — o îmbunătățire față de a doua jumătate a anului 2024 (când volumele au scăzut cu 3,1% la zile lucrătoare efective și cu aproximativ 4% la cele comparabile), pe măsură ce piețele construcțiilor s-au stabilizat sau au început să își revină, în funcție de țară. 

Marja operațională s-a redus doar foarte ușor, la 8,5% (față de 8,7% în primul semestru al anului 2024), reflectând scăderea volumelor, însă a fost susținută de o bună gestionare a costurilor și de stabilitatea prețurilor în prima jumătate a anului (prețurile fiind ușor în creștere în al doilea trimestru). 

  • Europa de Nord a înregistrat o creștere ușoară de 0,4% în prima jumătate a anului, pe fondul revenirii în zona pozitivă a efectului de preț, cu volume practic stabile la numărul efectiv de zile lucrătoare și în creștere cu aproximativ 1% la zile lucrătoare comparabile (ca urmare a unui efect negativ de 2% al zilelor lucrătoare în a doua jumătate a semestrului). Regatul Unit și Europa de Est au raportat creșteri, impulsionate de cererea clienților pentru gama completă de soluții oferită de Saint-Gobain, care le aduce diferențiere și performanță. Țările nordice au înregistrat, de asemenea, o ușoară creștere, indusă în principal de Danemarca și Finlanda, în timp ce Suedia și Norvegia au fost practic stabile. Germania a înregistrat o ușoară scădere, afectată în al doilea trimestru de o anumită prudență în contextul geopolitic actual, în așteptarea pachetului de stimulente. Per ansamblu, vânzările din regiune au fost susținute de începutul unei reveniri pe piața renovărilor, care a început să beneficieze de creșterea numărului de tranzacții cu locuințe existente și de îmbunătățirea puterii de cumpărare a gospodăriilor, în timp ce creșterea surprinsă în statisticile despre construcțiile noi se vede în activitatea comercială, așa cum e de așteptat, cu o mică întârziere. 

[…]

Priorități strategice și perspective pentru 2025

În 2025, Grupul va continua să implementeze prioritățile strategice ale planului său „Grow & Impact”:

1) Implementarea fermă a inițiativelor operaționale cu accent pe profitabilitate și generarea de flux de numerar liber 

  • Concentrare constantă pe marjă prin gestionarea diferenței dintre preț și cost, precum și prin inițiative continue de creștere a productivității și reducere a costurilor industriale;
  • Cheltuieli de capital de aproximativ 4,5% din vânzări, cu o alocare strictă către piețele cu creștere structurală ridicată.

2) Depășirea performanțelor piețelor noastre prin consolidarea profilului de creștere profitabilă

  • Îmbogățirea gamei noastre complete de soluții integrate, diferențiate și inovatoare, care oferă sustenabilitate și performanță clienților noștri;
  • Valorificarea întregului potențial al integrării achizițiilor recente și continuarea consolidării profilului Grupului prin achiziții și vânzări care creează valoare.

3) Menținerea unui accent constant asupra planului nostru ESG, în calitate de lider mondial în soluții ușoare și sustenabile pentru construcții

  • Promovarea soluțiilor sustenabile cu impact pozitiv — cu emisii scăzute de carbon și un conținut ridicat de materiale reciclate — în rândul clienților noștri;
  • Extinderea decarbonizării în sectorul construcțiilor pe întregul lanț valoric, asumându-ne pe deplin rolul de lider în soluții ușoare și sustenabile pentru construcții la nivel global.

Ca urmare a consolidării modelului organizațional descentralizat, al cărui scop este să accelereze creșterea soluțiilor noastre țară cu țară, începând cu 1 iulie, Grupul va publica rapoartele financiare pe patru regiuni: Europa de Nord, Europa de Sud – Orientul Mijlociu și Africa, Americi și Asia-Pacific. În a doua jumătate a anului și pentru rezultatele anuale din 2025, Grupul va publica rapoartele financiare folosind noul model organizațional, furnizând, în egală măsură, cifrele echivalente pe baza vechiului model.

Într-un mediu macroeconomic încă marcat de incertitudini, Saint-Gobain va demonstra din nou o performanță operațională foarte puternică în a doua jumătate a anului 2025. Presupunând că nu va exista o încetinire majoră a creșterii globale cauzată de incertitudinile geopolitice, Grupul estimează următoarele tendințe:

  • Europa: o revenire treptată, țară cu țară;
  • Americi: menținerea unui nivel bun al activității în America Latină și persistența tendinței de încetinire a ritmului de construcții noi în America de Nord, din cauza valorii ridicate a dobânzilor la credite imobiliare;
  • Asia-Pacific: creștere condusă în principal de India, Asia de Sud-Est și integrarea CSR în Australia. 
Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

#TheAlternativeSchool lansează înscrierile pentru ediția 2025 #FutureProofCreativity

Brand manageri, designeri, creativi, experți în limbaje vizuale, oameni din marketing & PR care își doresc o experiență internațională...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor