- Bugetul mediu pentru două persoane este 7.200 de lei
La începutul verii, cei mai mulți români și-au făcut deja planurile de vacanță. Potrivit celui mai recent studiu realizat de Raiffeisen Bank, în parteneriat cu compania globală de cercetare de piață Appinio, 83% dintre români au deja un plan pentru vacanța din acest sezon. Același studiu arată că doar 6% nu vor pleca în concediu, în timp ce 12% nu și-au finalizat încă planurile de vacanță.
Litoralul, destinația preferată pentru români
Aproximativ jumătate dintre cei care au deja planuri stabilite pentru vacanță preferă un sejur de 5-10 zile la mare. Pe locul următor ca popularitate se află escapadele de weekend, cu o înclinație mai mare spre destinațiile montane (32%) decât cele de litoral (25%). Un sfert dintre participanți optează pentru city break-uri, iar 21% aleg destinații îndepărtate, care presupun vacanțe mai lungi, de până la trei săptămâni.
Turismul local rămâne principala alegere pentru 70% dintre respondenți, urmat de sejururile în Grecia (24%), Bulgaria (18%) și Turcia (15%).
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Bugetul, în prim-plan
Creșterea costurilor determinată de inflație și de contextul economic actual influențează semnificativ deciziile de vacanță. Bugetul mediu de vacanță pentru 2 persoane ajunge la 7.200 de lei, potrivit studiului Raiffeisen Bank. 1 din 5 români estimează că va cheltui mai puțin de 3.000 de lei, 35% vor avea un buget între 3.500 și 6.000 de lei iar 5% afirmă că vor cheltui peste 15.000 de lei în următorul concediu.
40% dintre cei care nu merg în vacanță sau nu au încă un plan menționează lipsa banilor sau nu au luat încă o hotărâre în ceea ce privește vacanța.
Alte constrângeri sunt lipsa de timp, nevoia de a fi prezenți la serviciu sau alte planuri care presupun cheltuieli mai mari, de exemplu renovarea locuinței.
63% dintre respondenții studiului Raiffeisen Bank estimează creșteri ale cheltuielilor cu vacanța între 10% și 50% față de anul trecut. Inflația și contextul local (politic, economic) sunt cauzele principale pentru creșterea cheltuielilor planificate pentru ieșirile și vacanțele din 2025 comparativ cu anul 2024.
Economiile, principala sursă de finanțare a concediului
Românii care și-au planificat vacanța de vară folosesc, în medie, două modalități prin care să achite cheltuielile. 58% dintre respondenți economisesc pentru vacanțe, 43% plătesc din venitul lunar disponibil, în timp ce 2 din 10 folosesc un card de credit sau tichete de vacanță.
”Faptul că mulți români economisesc pentru vacanțe arată o maturizare în modul în care ne raportăm la planificarea financiară. Este încurajator să vedem cum economisirea începe să devină un reflex, chiar și pentru obiective de relaxare și reconectare. La Raiffeisen Bank, susținem acest comportament și îl considerăm o parte esențială dintr-un stil de viață echilibrat,” a declarat Mihail Ion, Vicepreședintele Diviziei Piețe de Capital, Servicii Bancare de Investiții și Planificare Financiară Personală din Raiffeisen Bank România.
Potrivit studiului realizat de Raiffeisen Bank, 1 din 2 români cumpără câte o asigurare de călătorie pentru fiecare ieșire din țară, 11% au o astfel de asigurare atașată unui card bancar, iar 5% aleg o asigurare de călătorie de tip abonament.
Pentru turiștii care aleg destinații externe și caută un produs flexibil, simplu și ușor de achiziționat, Raiffeisen Bank România oferă asigurarea anuală de călătorie Around the World care acoperă călătorii nelimitate în toată lumea, cu un preț accesibil, ce poate fi activată 100% digital din aplicația Smart Mobile.
Studiul face parte din seria DESPRE BANI 1:1, pe care Raiffeisen Bank o realizează lunar pe subiecte care țin de comportamentul financiar al românilor și impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Studiul este reprezentativ la nivel național, de tip CAWI, și este realizat de Raiffeisen Bank în colaborare cu Appinio, pe un eșantion de 1.000 de persoane, în perioada mai – iunie 2025.
Despre Raiffeisen Bank România
Raiffeisen Bank, bancă universală de top, cu capitalizare și lichiditate solide activează pe piața bancară din România deservind peste 2,3 milioane de clienți, persoane fizice și juridice.
De mai bine de 25 de ani, Raiffeisen Bank susține mediul economic din România, oferind produse și servicii financiare dezvoltate pentru a acoperi nevoile clienților. Având ca principiu fundamental responsabilitatea, contribuim la dezvoltarea societății prin finanțarea economiei reale și sustenabile. Totodată, suntem implicați în comunitate, prin susținerea a 5 piloni de dezvoltare: educație, ecologie urbană, sport ca stil de viață sănătos, inovație și nu în ultimul rând, artă și cultură. www.raiffeisen.ro