vineri, 27 iunie, 2025

Liberalizarea transportului rutier de călători, pașii decisivi

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Deschiderea pieței de transport rutier de călători mai are doar câțiva pași decisivi până când să fie aplicată și în România, după modelul de succes din multe țări europene.

Adoptarea de către Guvern a Ordonanței de Urgență care aduce clarificări pentru transporturile rutiere reprezintă un moment important atât pentru persoanele care aleg călătoriile cu autocarul, cât și pentru transportatori și întreaga economie. Executivul a răspuns astfel unei nevoi urgente de actualizare a regulilor de funcționare a sectorului de transport din România, ceea ce aduce beneficii reale pentru pasageri.

De ce este deschiderea pieței de transport atât de importantă?

O piață liberalizată de transport înseamnă, în primul rând, deschiderea către concurență, diversitate și servicii mai bune. Pasagerii vor avea posibilitatea să aleagă dintre mai mulți operatori de transport, ceea ce va aduce atât prețuri mai bune pentru biletele de călătorie cu autocarul, cât și o creștere a calității serviciilor. Totodată, concurența va împinge întreaga industrie să investească în autocare mai noi, moderne.

Pentru ca această deschidere a pieței de transport să fie cu adevărat una reală și completă, este extrem de important ca, în etapa următoare, normele de aplicare ale Ordonanței să stabilească foarte clar regulile și un cadru legal echitabil, bazat pe condiții nediscriminatorii pentru operatorii de transport și pasageri. Este singurul mod prin care această lege poate să aducă un beneficiu real pasagerilor și sectorului de transport.

Punctele esențiale care trebuie incluse în normele de aplicare ale Ordonanței de Urgență pe transport:

Posibilitatea de a călători național în cadrul unei curse internaționale

Interdicția actuală prin care un pasager nu poate călători între orașe din Romania cu un autocar care opereaza o cursă regulată internațională generează ineficiență și restricționează opțiunile de transport. Mai exact, este necesară permisiunea clară și transparentă prin care un autocar să poată transporta pasageri între puncte naționale aflate pe o rută internațională, așa cum se întâmplă deja în transportul feroviar. Această măsură va reduce costurile de operare, va eficientiza rutele, va reduce poluarea  și va crește opțiunile pentru călători.

De exemplu, în prezent, pe ruta internațională București-Budapesta, pasagerii pot urca la București și coborî la Szeged, dar nu pot cumpăra un bilet doar până la Arad. De asemenea, nu pot urca la Brașov și coborî la Arad, deși autocarul parcurge aceeași rută. În cazul trenurilor care circulă pe aceeași rută, pasagerii pot achiziționa bilete pentru opriri intermediare fără restricții, ceea ce oferă mai multă flexibilitate și eficiență.

Permiterea vânzării de bilete pe rutele naționale  în cadrul unei curse internaționale prin normele de aplicarea ale OUG pe transport ar face ca pasagerii care doresc acum să călătorească de la Brașov la Arad să poată folosi și un autocar care se deplasează pe ruta internațională București-Budapesta și nu doar cele interne care fac această cursă, în cazul în care există astfel de rute licențiate.

Permiterea asocierii între operatorii mici

Piața actuală favorizează operatorii mari, iar micii transportatori sunt excluși de pe anumite rute din cauza cerințelor logistice și de flotă. Stabilirea prin normele de aplicare a legii a posibilității de asociere între operatori ar stimula concurența și ar diversifica oferta de servicii. În plus, aceasta ar răspunde mai bine cerințelor pasagerilor din zonele mai puțin accesibile, unde marii operatori nu sunt prezenți. Măsura  ar încuraja concurența, ar crește accesibilitatea serviciilor și ar oferi pasagerilor mai multe opțiuni la prețuri competitive. Nu în ultimul rând posibilitatea asocierii ar permite construirea de rețele interconectate și nu de linii de sine stătătoare care ar oferi călătorilor mai multe destinații de călătorie.

Transparență și access neîngrădit din partea autogărilor

A treia măsură necesară în normele de aplicare a legii pe transport ar trebui să se refere la accesul operatorilor de transport în autogări. Acesta trebuie reglementat și el strict, pentru a evita situațiile în care operatorii sunt blocați să utilizeze autogările, prin refuzuri nemotivate sau tarife discriminatorii, mai ales tinand seama ca cele mai multe autogari sunt in proprietatea unor operatori de transport care intra in concurenta de piata. Orice refuz ar trebui să fie justificat obiectiv, iar autoritățile locale trebuie să garanteze accesul la stații publice acolo unde autogările nu sunt disponibile. Introducerea unui mecanism clar de acces la autogări ar simplifica procesul de transport. Autogările ca și stațiile publice trebuie să fie localizate în proximitatea centrelor urbane și să permită acces în siguranță pentru îmbarcarea și debarcarea din autocare. Autoritățile publice ar trebui să demareze investiții substanțiale, investiții neglijate ani la rând, în infrastructura de autogări multimodale care să permită accesul facil al pasagerului la mai multe variante de călătorie în același loc, fie că vorbim de tren, autocar, sau transport public.

Legea care stabilește standardele corecte de eficiență și transparență în transport

Măsurile propuse de Guvern, precum utilizarea platformei de mobilitate națională digitală pentru gestionarea licențelor și graficelor de circulație, reprezintă o evoluție importantă în drumul spre modernizarea completă a transportului de călători cu autocarul.  Ordonanța adoptată de Guvern este un demers menit să aducă transparență și predictibilitate. Este un pas esențial în procesul de deschidere a României în fața unei piețe concurențiale, care pune accent pe servicii corecte pentru pasageri. Doar că normele trebuie obligatoriu să aibă în centrul atenției clientul final/omul și nicidecum protejarea inutilă și ineficientă a operatorilor de transport. Ultimele săptămâni ne-au arătat tuturor că cetățeanul obișnuit trebuie să fie beneficiarul real al politicilor publice și nu politicienii sau administratorii interesați personal și nici măcar operatorii sau antreprenorii care trebuie să intre în competiție și să câștige, cei inovatori, cei care care înțeleg să se pună cu adevărat în slujba clienților și să le aducă valoare adăugată, pe care aceștia să o plătească cu plăcere.

Pentru ca această Ordonanță să producă schimbările care aduc beneficii reale, este esențial ca normele de aplicare să fie bine gândite, bine formulate și să pună accent pe servicii bune pentru călători și pe măsuri pentru încurajarea concurenței reale.

Acum este momentul României să intre și ea în rândul țărilor care pot fi date exemplu de bună  practică în transporturile inter-urbane pentru călători, prin creșterea accesului la servicii de mobilitate, care oferă calitate și pun pasagerul pe primul loc.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

SIMAVI, companie românească de top în soluții IT și transformare digitală, susține conferința „Pilonii de dezvoltare ai județului Alba” ca partener dedicat inovării în...

Software Imagination & Vision (SIMAVI), companie românească de tehnologie cu expertiză în soluții digitale pentru administrație, educație și mediul...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor