În luna securității cibernetice, Hațegan Attorneys atrage atenția asupra Actului privind serviciile digitale (DSA) introdus de Uniunea Europeană pe 17 februarie 2024, o lege cu impact major asupra companiilor din domeniul tehnologiei și asupra utilizatorilor online. DSA modernizează legislația existentă din 2000 privind comerțul electronic, adaptând-o la realitățile actuale ale internetului. Scopul este crearea unui spațiu digital sigur și transparent în Europa.
„Prezenta lege introduce un sistem de clasificare a platformelor digitale, pe baza impactului lor asupra utilizatorilor. Platformele online mari (VLOPs), precum Facebook, X, Google sau Amazon, se confruntă cu cele mai severe obligații. Neconformitatea poate duce la amenzi mari – până la 6% din cifra de afaceri anuală globală pentru încălcări grave. Acestea trebuie să efectueze evaluări ale riscurilor, să se supună unor audituri independente și să fie pregătite pentru situații de criză. În plus, afacerile online cu prezență globală trebuie să ia în considerare în continuare respectarea reglemetărilor GDPR, moderarea conținutului și a dreptului la liberă exprimare, armonizarea strategiei de conformitate în cazul operațiunilor transfrontaliere” – Ioana Chiper Zah, Attorney Associate la Hațegan Attorneys.
Împărțirea obligațiilor impuse furnizorilor de servicii de internet (ISP), în care legiuitorul european consideră că responsabilitățile trebuiesc să fie proporționale cu dimensiunile utilizatorului. Furnizorii de servicii de internet și operatorii de înregistrare a domeniilor, se confruntă cu cele mai reduse obligații. Prestatorii de servicii de hosting, cum ar fi companiile de găzduire web, au obligații cu un caracter specific și direct. Platformele online, inclusiv site-urile de social media și marketplace-urile online, trebuie să meargă dincolo de simpla găzduire a conținutului. Acestea trebuie să pună la dispoziție sisteme solide de soluționare a plângerilor, să acorde prioritate rapoartelor primite de la autoritățile de supraveghere și să asigure transparența practicilor lor de moderare a conținutului. Aceste platforme se confruntă cu un nivel mai ridicat de răspundere dacă nu respectă aceste obligații.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Platformele online foarte mari – VLOPs au cele mai importante responsabilități în cadrul DSA. În plus față de toate obligațiile platformelor mai mici, acestea trebuie să efectueze evaluări ale riscurilor, să se supună unor audituri independente și să fie pregătite pentru situații de criză. Operațiunile lor sunt supuse unei examinări mai atente, iar neconformitatea poate duce la sancțiuni financiare severe.
Ce măsuri ar trebui să ia companiile?
- Evaluarea riscului: Analizarea modului în care DSA și alte reglementări se aplică pe fiecare afacere. Dacă se desfășură activități în cadrul Platformelor online foarte mari, pregătirea pentru obligațiile suplimentare este esențială, inclusiv evaluarea riscurilor și efectuarea de audituri.
- Revederea și actualizarea politicilor: Verificarea termenilor de serviciu, a politicilor de moderare a conținutului și a practicilor de protecție a datelor GDPR care trebuiesc actualizate și conforme cu cele mai recente reglementări.
- Investiția în conformitate: Analizarea posibilităților de investiții în consiliere juridică sau software de conformitate care poate ajuta la navigarea în complexitatea DSA și a reglementărilor conexe. Instruirea periodică a personalului cu privire la aceste aspecte este, de asemenea, o bună practică.
- Operațiunile transfrontaliere: companiile care operează în mai multe țări trebuie să înțeleagă cum se intersectează DSA cu alte legi din domeniul tehnologiei.
DSA marchează o nouă eră a responsabilității și transparenței în lumea digitală. Înțelegerea și adaptarea la aceste schimbări nu reprezintă doar o obligație legală – ci și o necesitate strategică. Luând măsuri proactive pentru a asigura conformitatea, este posibil nu numai să se evite sancțiunile, ci și să se construiască o relație mai puternică și de încredere cu partenerii.
Despre Hațegan Attorneys
Fondată în 2004, firma de avocatură Hațegan Attorneys împlinește anul acesta 20 de ani de excelență juridică pentru companii responsabile și este formată dintr-o echipă specializată în toate ramurile de drept relevante precum fuziuni și achiziții, energie, concurență, imobiliare, dreptul muncii, protecția consumatorului, GDPR etc. Avocații Hațegan Attorneys oferă consultanță juridică în limba germană, engleză, italiană și franceză.
Hațegan Attorneys are sediul în Timișoara și este singura firmă de avocatură din România membră GGI Global Alliance. Cu un leadership extrem de implicat în proiecte sociale, Hațegan Attorneys a lansat Fundația Hațegan, o fundație cu proiecte educative, culturale și sociale. Fundația Hațegan organizează de 11 ani Balul Vienez Timișoara, al 31-lea bal vienez recunoscut de Primăria Viena la nivel internațional.
Mai multe detalii despre domeniile de expertiză şi echipa Hațegan Attorneys găsiți la www.hategan.ro/ro/