sâmbătă, 24 mai, 2025

2024, anul ascensiunii inteligenței artificiale: Work Trend Index evidențiază adopția inteligenței artificiale la locul de muncă

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro

Microsoft și LinkedIn au publicat Work Trend Index 2024, un raport comun despre adopția AI la locul de muncă, intitulat „AI at work is here. Now comes the hard part” [Inteligența artificială la locul de muncă este deja aici. Partea grea vine acum]”.

Publicată în mai 2024, cercetarea arată cum, după doar un an, în întreaga lume, AI influențează modul în care oamenii lucrează, coordonează echipe și angajează colegi noi. Utilizarea inteligenței artificiale generative la locul de muncă aproape s-a dublat în ultimele șase luni, astfel că 2024 este anul în care inteligența artificială la locul de muncă devine realitate.

Studiul a evidențiat patru tipuri de utilizatori de AI – de la sceptici care folosesc rar AI, până la utilizatori experimentați care folosesc inteligența artificială pe scară largă. În comparație cu scepticii, utilizatorii experimentați de AI și-au reorganizat complet zilele de muncă, reimaginând procesele de business și economisind peste 30 de minute pe zi. Peste 90% dintre utilizatorii experimentați spun că AI face ca volumul lor mare de muncă să fie mai ușor de gestionat și munca mai plăcută. 

Angajații își doresc funcționalitățile inteligenței artificiale la locul de muncă și nu așteaptă ca primul pas să fie făcut de către companii: 75% dintre profesioniștii care aduc valoare companiei prin cunoștințele lor folosesc acum AI la locul de muncă. Angajații afirmă că AI contribuie la reducerea timpului necesar de muncă, stimulează creativitatea și le permite să se concentreze pe cele mai importante sarcini. Dar, în timp ce 79% dintre liderii de business sunt de acord că adopția AI este esențială pentru a rămâne competitivi, 59% dintre ei își pun problema cuantificării câștigurilor de productivitate, iar 60% consideră că firma lor nu are conturate deocamdată o viziune și un plan de adopție pentru intelegența artificială. Presiunea ROI-ului (randament de investiție ) imediat îi împiedică pe lideri să facă pași spre adopția AI. Astfel, angajații acționează pe cont propriu: 78% dintre utilizatorii de AI folosesc propriile instrumente de inteligență artificială la locul de muncă, rămânând fără beneficiile care decurg din utilizarea strategică a acestora la scară largă și punând în pericol datele companiei. Pentru fiecare lider, există oportunitatea de a se folosi de acest impuls pentru a genera ROI.  Și nu este vorba doar de o adopție în rândul generației Z: angajații din toate grupele de vârstă folosesc propriile instrumente de inteligență artificială la locul de muncă.

„Work Trend Index 2024 arată clar că folosirea inteligenței artificiale la locul de muncă se face într-un ritm accelerat în întreaga lume. În timp ce numeroși angajați din România adoptă cu entuziasm instrumentele AI pentru a-și stimula productivitatea și creativitatea, multe companii mai au încă de lucru la o viziune strategică pentru implementarea eficientă a acestei tehnologii. Este esențial ca liderii de business să ofere îndrumări clare, instruire și guvernanță în ceea ce privește utilizarea AI, pentru a debloca pe deplin potențialul acesteia și pentru a prevedea riscurile de utilizare. La Microsoft, ne angajăm să sprijinim clienții și partenerii din România în acest parcurs de transformare”- a declarat Bogdan Putinică, Country Manager Microsoft România și Moldova.

Una dintre companiile care a dovedit eficacitatea inteligenței artificiale la locul de muncă este gigantul UiPath, care și-a dezvoltat propiul instrument Gen-AI, bazat pe funcționalități și algoritmi Microsoft Copilot. 

„La UiPath, am dezvoltat Autopilot, un asistent AI care are la bază tehnologie Generativa AI, similară și complementară cu soluția Copilot. Strânsa colaborare cu Microsoft ne-a oferit acces timpuriu la tehnologia Copilot, astfel ca soluțiile dezvoltate de UiPath să permită această foarte bună colaborare și completare cu Copilot. Cele două soluții lucrează foarte bine împreună pentru a acoperi nevoi diverse pe care utilizatorii le pot avea, de la echipele de dezvoltare și testing, până la analiștii de date și utilizatorii obișnuiți. Este cu adevărat asistentul digital pe care ni-l doream atunci când urmăream filme SF la televizor în anii ‘90”, a declarat Alexandru Mihalciuc, Head of Sales Solutions la UiPath.

Creșterea productivității cu ajutorul AI

Cercetătorii Microsoft au conceput un studiu de control, cu o durată de șase luni, desfășurat pe 60 de clienți Copilot din diverse industrii. Este prima observație majoră a peste 3.000 de persoane care utilizează AI în mediul de lucru, fără intervenții din partea cercetătorilor. Rezultatele preliminare arată modul în care inteligența artificială ar putea remodela programul zilei de lucru în moduri fundamentale: prin reducerea timpul petrecut citind mailuri, prin organizarea de ședințe mai valoroase și prin permiterea de mai mult timp  petrecut realizând sarcini de lucru de mare valoare, care necesită concentrare.

Studiul arată că utilizatorii Copilot au citit cu 11% mai puține e-mailuri individuale și au petrecut cu 4% mai puțin timp interacționând cu acestea. Clienții care au văzut cel mai mare impact au petrecut cu 25%-45% mai puțin timp citind e-mailuri. În unele companii, timpul petrecut în ședințe a crescut, în altele a scăzut. O ipoteză este că inteligența artificială face ședințele mai valoroase – prin schimb de informații și cale rapidă spre creație, precum o ședință de brainstorming transformată ușor într-o primă formă de proiect. În unele companii, eficiența crescută duce la mai puține ședințe, iar în altele, valoarea crescută duce la mai multe.

De asemenea, utilizatorii Copilot au editat cu 10% mai multe documente în Word, Excel și PowerPoint – companiile care au avut cel mai mare impact au observat o creștere de 20%. Acest lucru ar putea sugera că oamenii refolosesc timpul pe care îl economisesc pentru activități de concentrare de mare valoare, cum ar fi crearea și consumul de informații.

Cercetarea este bazată pe un sondaj efectuat pe 31.000 de persoane din 31 de țări, pe tendințele care se conturează pe piața forței de muncă și ale angajărilor prin intermediul LinkedIn, pe trilioane de semnale de productivitate Microsoft 365 și pe cercetări la clienții Fortune 500.

Despre Microsoft

Microsoft (Nasdaq „MSFT” @microsoft) creează platforme și instrumente bazate pe AI pentru a oferi soluții inovatoare care răspund nevoilor în continuă evoluție ale clienților noștri. Compania de tehnologie se angajează să facă AI disponibilă pe scară largă și să facă acest lucru în mod responsabil, cu misiunea de a da posibilitatea fiecărei persoane și fiecărei organizații de pe planetă să obțină mai mult.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Vasile Iosif, Președinte AIPROM: De ce este nevoie ca România și țările din Uniunea Europeană să utilizeze derogări în domeniul protecției plantelor?

Vasile IOSIF este Președintele AIPROM – Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România – și un promotor activ al...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor