marți, 17 iunie, 2025

Avocat Novac Laura Adina: Evaziune fiscală – modificări legislative aplicabile începând cu data de 16.05.2024

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro

Autor: Avocat Novac Laura Adina, SCA Ionescu & Novac

Evaziunea fiscală este reglementată în principal de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale. Această lege stabilește cadrul legal pentru definirea și sancționarea actelor de evaziune fiscală, cu scopul de a preveni și combate acest fenomen.

Modificările recente aduse de Legea nr. 126/2024 au extins și completat prevederile Legii nr. 241/2005, introducând definiții noi, infracțiuni suplimentare și sancțiuni mai severe pentru a întări capacitatea de combatere a evaziunii fiscale.

Legea nr. 126/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii de combatere a evaziunii fiscale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a fost adoptată de Parlamentul României și este în vigoare începând cu 16 mai 2024.

Iată principalele modificări și completări aduse de această lege:

  1. S-a modificat și completat Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, în sensul extinderii definiției documentelor legale și introducerii unor sancțiuni mai aspre pentru evaziunea fiscală, inclusiv în ceea ce privește nereținerea impozitelor și/sau contribuțiilor.
  2. S-a introdus infracțiunea de utilizare cu rea-credință a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura în scopul creării aparenței de legalitate a unor operațiuni fictive sau disimulării circuitului tranzacțional real al bunurilor/serviciilor.
  3. S-au prevăzut sancțiuni mai mari pentru infracțiunile de evaziune fiscală, cum ar fi majorarea limitelor pedepselor în cazul unui prejudiciu mai mare de 500.000 de euro sau de 1.000.000 de euro, în echivalentul monedei naționale.
  4. S-au introdus noi infracțiuni și sancțiuni, cum ar fi infracțiunea de efectuare a operațiunilor de creditare pentru plăți provenind din omisiunea evidențierii în actele contabile a operațiunilor comerciale efectuate și/sau a veniturilor realizate de unul sau mai mulți contribuabili.
  5. S-a stabilit un moment special pentru inceperea curgerii termenului de prescripţie al răspunderii penale, in sensul ca acesta începe să curgă de la data sesizării organului fiscal sau de la data sesizării organului de urmărire penală, dar nu mai târziu de 10 ani de la data comiterii infracţiunii
  6. S-au adus modificări și completări Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 78/2016 privind organizarea și funcționarea Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, extinzându-se competențele acesteia pentru anchetarea unor infracțiuni fiscale grave.
  7. Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție au primit competențe extinse pentru anchetarea infracțiunilor de evaziune fiscală, în special în cazul în care paguba materială depășește 10 milioane de lei.
  8. S-au stabilit proceduri mai clare pentru preluarea, transportul, depozitarea și distrugerea bunurilor confiscate în cadrul investigațiilor privind evaziunea fiscală, inclusiv pentru bunurile care aduc atingere unui drept de proprietate intelectuală.
  9. S-au modificat măsurile și condițiile pentru neaplicarea pedepselor sau reducerea acestora în cazul infracțiunilor prevăzute la art. 6¹, 8 sau 9 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscal, astfel: 
  • Situatii de neaplicare a pedepsei:
  • In termen de 30 de zile de la finalizarea controlului – Daca prejudiciul majorat cu 15%, impreuna cu dobanzile si penalitatile aferente este integral si efectiv achitat, fapta nu se pedepseste.
  • In cursul urmaririi penale – Daca prejudiciul majorat cu 25%, impreuna cu dobanzile si penalitatile aferente este integral si efectiv achitat, fapta nu se pedepseste.
  • In cursul procedurii de camera preliminara si fond – Daca prejudiciul majorat cu 50%, impreuna cu dobanzile si penalitatile aferente este integral si efectiv achitat, fapta nu se pedepseste.
  • In apel: Daca prejudiciul majorat cu 100%, impreuna cu dobanzile si penalitatile aferente este integral si efectiv achitat, fapta nu se pedepseste.
  • Situatii de reducere a limitelor de pedeapsa:
  • In cursul urmaririi penale si pana la primul termen de judecata  – Daca prejudiciul este acoperit integral, limitele de pedeapsa se reduc la jumatate si este posibila aplicarea pedepsei cu amenda penala.
  • Ulterior primului termen si pana la judecarea definitiva a cauzei in apel – Daca prejudiciul este acoperit integral, limitele de pedeapsa se reduc cu o treime.
  • Persoana care își denunță infracțiunea cat timp aceasta se afla în derulare sau intr-un termen de un an de la comiterea ei și ajută la aflarea adevărului și la tragerea la răspundere a complicilor beneficiază de reducerea la jumătate a limitelor speciale ale pedepsei.

Condiția generala pentru reținerea acestor prevederi de neaplicare sau de reducere a pedepsei este ca prejudiciul sa se situeze sub valoarea de 1.000.000 Euro, iar pentru unele dintre situațiile prevăzute anterior este necesar ca persoana in cauza sa nu mai fi săvârșit o infracțiune de evaziune fiscala in ultimii 5 ani de la data săvârșirii faptei. Totodată, legea prevede faptul ca prevederile sale privind neaplicarea si reducerea pedepsei se aplică tuturor inculpaților chiar dacă nu au contribuit la acoperirea prejudiciului.

Intenția legiuitorului este ca măsurile introduse prin Legea nr. 126/2024 sa aibă ca efect principal descurajarea evaziunii fiscale, datorită majorării limitelor pedepselor și introducerii sancțiunilor mai aspre. Un alt efect semnificativ care este așteptat sa se întâmple este creșterea recuperării prejudiciilor, deoarece contribuabilii sunt încurajați să își achite datoriile fiscale pentru a beneficia de clemență sau pedepse reduse. Extinderea competențelor Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) și Direcției Naționale Anticorupție (DNA) permite o investigare mai eficientă a cazurilor de evaziune fiscală, în special a celor complexe și cu prejudicii mari. Procedurile clarificate pentru preluarea, transportul, depozitarea și distrugerea bunurilor confiscate îmbunătățesc gestionarea acestor bunuri și reduc riscul de corupție sau abuz. Stabilirea unui moment clar pentru începerea curgerii termenului de prescripție al răspunderii penale contribuie la o mai mare predictibilitate și claritate în aplicarea legii.

SCA IONESCU & NOVAC
Sediu: Targu-Mures, str. Mihail Kogalniceanu, nr.3, ap.1, Jud.Mures
Tel. 0740.854.295
Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Va sparge OUG 31 / 2025 zidurile birocrației sau va construi doar iluzii în urbanismul românesc? – Articol de Av. Camelia Ionescu

Articol de Avocat Camelia Ionescu, Managing Partner, Ionescu & Associates Law Office Va sparge OUG 31 / 2025 zidurile birocrației sau va...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor