vineri, 27 iunie, 2025

Interviu cu dr. ing. Ioan Popa, Președinte și Fondator TRANSAVIA: Prin tot ce fac transmit încredere echipei mele, partenerilor de afaceri și tuturor colaboratorilor

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Afaceri de Familie Româneşti

Rubrică realizată în colaborare cu Asociaţia Family Business Network România

Episodul 1 – TRANSAVIA

Interviu cu dr. ing. Ioan Popa

Președinte și Fondator TRANSAVIA

Prin tot ce fac transmit încredere echipei mele, partenerilor de afaceri și tuturor colaboratorilor

TRANSAVIA SA este liderul local al industriei de carne de pui. Compania este membru în Asociația Family Business Network România (FBN România).

FBN ROMÂNIA este o asociaţie constituită în scopul educării antreprenorilor pentru păstrarea business-ului în familie şi asigurarea succesului transferului afacerii de familie către generaţiile următoare. FBN România militează pentru dezvoltarea unor afaceri de familie şi branduri româneşti puternice şi expansiunea acestora peste hotare, prin afilierea la reţelele europene şi internaţionale.

 

Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit business-ul dumneavoastră?

Am plecat la drum acum mai bine de 33 de ani cu mult curaj, cu încredere în propriile forțe, cu educație și cunoștințe solide în domeniu. În plus, învățasem în familie valorile care mă ghidează și astăzi: integritate, eficiență, respect față de oameni și față de munca bine făcută. Aceste lucruri, care stau la baza viziunii TRANSAVIA, „lucrul făcut așa cum trebuie, de la bob la furculiță”, au contribuit la modul eficient și sănătos în care TRANSAVIA a crescut an de an, ajungând liderul pieței avicole din România, cu cele mai eficiente operațiuni din sector, cu grijă față de oameni, mediu, animale și comunități, cu investiții masive susținute din reinvestirea profitului generat.

Prin ce se caracterizează stilul dumneavoastră de leadership?

Este esențial ca liderul să fie capabil să transmită încredere, să traseze o direcție, să ofere un scop echipei sale. Prin tot ce fac transmit încredere echipei mele, partenerilor de afaceri și tuturor colaboratorilor. Sunt un om care pune accent pe respect, pe responsabilitate și pe disciplină, care pentru noi, la TRANSAVIA, sunt un mod de a fi, o obișnuință. În plus, fac ce spun și spun ce fac, fiind mereu consecvent cu valorile pe care le am. Conduc o afacere de familie și e cumva firesc să vreau să îmi inspir oamenii și să îi conduc prin exemplul pe care îl dau zi de zi. În același timp, am așteptări mari de la echipa mea, dar și mai mari de la mine: sunt exigent și mă străduiesc mereu să fiu mai bun.


În ce stadiu se află asigurarea cu succes a transferului afacerii către generațiile următoare?

Sunt foarte mulțumit că fiica mea, Teodora, este alături de mine în afacere, fiind implicată deja pe peste 12 ani. Dar mai ales că face ce îi place și ce și-a dorit de mică. A crescut odată cu afacerea, a fost lângă mine de mică și a trecut prin toate etapele de creștere ale companiei. Observ, la fel ca mulți parteneri de-ai noștri, că „a moștenit” pasiunea de a lucra în TRANSAVIA, modul în care ia deciziile, de a evalua o situație și de a „citi” oamenii. Astfel, nu îmi fac griji în ceea ce privește transferul de business și de management.

 

Compania dumneavoastră este membru în Asociația Family Business Network România (FBN România). Cum apreciați parteneriatul cu această organizație?

Ca membri în Asociația Family Business Network România avem o oportunitate valoroasă de a ne conecta cu alte afaceri de familie din țară și de a împărtăși experiențe și cunoștințe. Este un fel de „familie mai mare” în care putem crea legături solide și putem împărtăși idei și bune practici. Prin această rețea de oameni și afaceri deosebite, avem acces la expertiză și la perspective variate, ceea ce ne ajută să învățăm și să ne dezvoltăm continuu, iar împreună, prin valorile care definesc afacerile de familie din țara noastră, contribuim la creșterea și la prosperitatea comunității de afaceri din România.

Care sunt responsabilitățile pe care un antreprenor trebuie să le aibă mereu în vedere?

Un antreprenor are numeroase responsabilități, de la cele legale, la cele strategice și operaționale, de la gestionarea riscurilor și luarea celor mai bune decizii, la reprezentarea companiei. De la sector la sector, responsabilitățile pot fi mai ample sau mai complexe, dar cu siguranță sunt două tipuri de responsabilități care fac diferența între un antreprenor și un leader de succes. Și mă refer aici la responsabilitatea de a învăța continuu, de a fi mereu la zi și de a fi conectat la viitor, dar și la cea legată de oameni.

 

Cum vă motivați echipa? Pe ce abilități puneți accent atunci când luați în considerare recrutarea de noi angajați și colaboratori?

Atunci când angajezi un om, ești responsabil de stabilitatea și bunăstarea întregii sale familii. De aceea, trebuie să poți să îi oferi un loc de muncă stabil, unde să fie respectat și apreciat pentru rezultate. Și foarte important, să îți ții mereu promisiunile față de salariați. În TRANSAVIA, de exemplu, nu am avut nicio zi de întârziere la plata salariilor în cei 33 de ani de la înființare. Chiar îmi aduc aminte că, undeva în primii ani, pentru a respecta acest lucru am decis sa îmi vând mașina pentru a avea lichidități și a plăti salariații în ziua de salariu. Responsabilitatea pe care un antreprenor o are în relația cu oamenii este uriașă, această relație fiind unul dintre cele mai prețioase active ale unei companii. Respectul, onestitatea și îndeplinirea promisiunilor sunt fundamentale pentru a construi o echipă puternică și pentru a atinge succesul pe termen lung. De altfel, aceste lucruri mă interesează atunci când aducem noi oameni în echipă. Este important să fie bine pregătiți sau să dorească să se dezvolte și să aibă caracter.

Cum apreciați competiția / concurența în sectorul de piață în care vă desfășurați activitatea?

Hobby-ul meu este golful, un sport deosebit, în care nu lupți împotriva unui adversar, ci lupți cu tine însuți. Aplic același lucru și în afaceri, unde nu concurez cu nimeni, ci doar cu mine însumi. Vreau să fiu din ce în ce mai bun și vreau să nu am mâine mai puțin decât azi. Prin tot ce fac, urmăresc să fac profit în mod sănătos și sustenabil. Ținta mea este să fiu cel mai bun și mai profitabil din sector, nu cel mai mare. Desigur, dacă sunt oportunități în piață, sau jucători care fac greșeli, sunt pregătit să acționez pentru a maximiza orice avantaj.

Cât de importantă este digitalizarea activității pentru business-ul dumneavoastră?

Echipa TRANSAVIA a identificat cu mulți ani în urmă faptul că transformarea digitală este o oportunitate de a îmbunătăți performanța și competitivitatea companiei, de a răspunde mai bine nevoilor clienților și de a ne dezvolta sustenabil. Acum putem spune că digitalizarea este prezentă în toate aspectele afacerii noastre, de la bob la furculiță. Pentru noi, transformarea digitală înseamnă eficiență, control și inovație continuă în toate aspectele afacerii noastre. Am investit constant și am implementat tehnologii avansate, automatizări și senzori care ne permit să fim mai agili, productivi și eficienți, mai receptivi la schimbările din piață, să ne adaptăm rapid la cerințele clienților, să rămânem competitivi într-un mediu în continuă evoluție și să fim mai orientați către viitor. Procesele digitalizate ne ajută să oferim produse sigure, de cea mai înaltă calitate, să fim mai aproape de consumatorii noștri prin activări mult mai personalizate, făcute sau inițiate în mediul digital, să gestionăm mai bine resursele, inclusiv cele umane, ori să contribuim la bunăstarea puilor.

Ce strategie de dezvoltare aveți pentru următoarea perioadă? Unde vă vedeți peste 5 ani, ca dimensiune a business-ului, anvergura clienților și poziționarea în piață?

Suntem o reputată afacere de familie, cu capital 100% românesc, cu un model de afacere integrat vertical unic în regiune, cu facilități deținute, care ne permite să avem control strict asupra calității și siguranței produselor noastre, care privește cu încredere spre viitor.

După cel mai bun an din istoria companiei de aproape 33 de ani, cu venituri de peste 1 miliard de lei și un profit record pentru sector, cu o evoluție pozitivă față de anul anterior, ne așteptăm să avem o continuare firească a succesului. Gândim mereu pe termen lung și acționăm ghidați de această strategie a noastră, care ne permite să controlăm în cel mai fin detaliu calitatea și siguranța produselor noastre, pentru ca cei care ne aleg să se bucure în siguranță de un gust savuros, autentic și de o valoare nutrițională superioară. Avem un Plan de Accelerare a Creșterii Solide pentru următorii 3 ani, cu o dublare a cifrei de afaceri și a profitului până în 2026. Susținem acest plan cu investiții masive și constante, reinvestind profitul pe care îl generăm. Pentru anul în curs, am alocat peste 50 de milioane de euro, din fonduri proprii, pentru dezvoltare rapidă prin proiecte cu randament ridicat orientate către modernizarea și extinderea capacităților de producție și a portofoliului, precum și către cucerirea de noi segmente și piețe.

Cum vedeți evoluția afacerilor de familie în țara noastră, ținând cont de nivelul nostru de acum și de nivelul la care au ajuns statele din Europa Centrală?

Cred că atunci când faci ceva pentru familia ta și știi că deciziile pe care le iei astăzi devin „o moștenire” pentru generația viitoare, responsabilitatea este și mai mare. Probabil că acesta este secretul succesului afacerilor de familie care, în țara noastră, înregistrează printre cele mai bune rezultate și performanțe în sectoarele în care evoluează. Și asta chiar dacă modelul de afacere este unul tânăr, cele mai multe dintre ele fiind la prima generație în familia respectivă și doar o mică parte implicând activ sau trecând la a doua generație. Desigur, nu e suficient să fii afacere de familie. Ca pentru orice companie, există numeroase provocări și obstacole, la care se adaugă scalabilitatea sau succesiunea, însă cred că afacerile de familie au potențialul de a deveni motoare ale creșterii economice și inovării în România. Prin inițiative și parteneriate strategice, precum colaborarea noastră din cadrul FBN, putem contribui la consolidarea și dezvoltarea acestui sector vital al economiei noastre.

Ce lucruri aduc bucurie în viaţa dumneavoastră, în afara profesiei?

Familia este locul în care îmi încarc bateriile, de unde îmi iau energia. Îmi fac timp mereu pentru o carte bună, un film bun și pentru sportul meu preferat – golful, un sport extrem de competitiv în care trebuie să lupți cu tine însuți pentru a fi din ce în ce mai bun.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Studiu RoCoach și Novel Research: Românii privesc cu optimism viitorul AI, dar se tem pentru jobul lor

Unu din trei români anticipează pierderi semnificative pe piața muncii Peste trei sferturi dintre români (76%) văd în Inteligența...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor