Interviu cu Titus Ahciarliu
CEO & Fondator, Hatch Logic
Soluții Inovatoare pentru Gestionarea Riscului AML-CFT și Conformității cu Legislația din România
Compania dumneavoastră a creat o soluție software pentru identificarea, evaluarea și gestionarea riscului de spălare a banilor și finanțare a terorismului. Vă rugăm să ne descrieți care sunt beneficiile acestui produs IT.
Sistemul nostru de scoring AML-CFT reprezintă o soluție complexă și integrală pentru instituțiile financiare din România, adresându-se necesităților lor specifice în ceea ce privește reducerea expunerii la riscul de spălare a banilor și de finanțare a terorismului. Sistemul AML-CFT oferit de Hatch Logic este o soluție dedicată companiilor financiare de creditare care cad sub incidența directivei Europene “Anti-Money Laundering and Combating the Financing of Terrorism”.
Sistemul ajută instituțiile să identifice, evalueze, monitorizeze și gestioneze riscul de expunere la practicile de spălare a banilor și de finanțare a terorismului. Modul de calcul al riscului este definit împreună cu fiecare instituție în parte și este adaptat la diverși factori precum tipurile de produse pe care le comercializează, clientela, toleranța la risc etc. Iată câteva dintre beneficiile pe care le oferim clienților noștri prin intermediul acestei soluții:
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
- Identificarea eficientă a riscului: Sistemul nostru utilizează un chestionar customizat pentru fiecare potențial client, adaptat la produsele, tranzacțiile și tipurile de clienți pe care le deservește fiecare instituție financiară în parte. Aceasta permite o evaluare precisă și detaliată a riscului asociat fiecărui client și fiecărei tranzacții, luând în considerare factori precum sursa și destinația fondurilor, apariția pe listele de sancțiuni internaționale, PEP/PAPEP etc.
- Scăderea expunerii la riscuri: Prin cuantificarea riscului și furnizarea unui scor de risc, sistemul nostru ajută instituția financiară să identifice și să gestioneze în mod obiectiv și eficient clienții și tranzacțiile cu un risc ridicat. Acest lucru contribuie la reducerea expunerii lor la riscul de spălare a banilor și finanțare a terorismului.
- Decizii informate și automatizate: Oferim actualilor și potențialilor clienți, instituții de credit și IFN-uri, două modalități de utilizare a sistemului: prin interfața web sau – varianta cea mai eficientă – prin integrare cu sistemele interne de gestionare a clienților. Varianta cea din urmă le oferă posibilitatea de a efectua scorări în mod automat în câteva secunde, reducând astfel timpul dedicat evaluării de risc cu peste 90%.
- Conformitate cu normele BNR: Sistemul nostru este conceput în conformitate cu legislația și cu normele Băncii Naționale a României privind AML-CFT. Acest lucru ajută instituțiile supravegheate să își îndeplinească obligațiile legale și să evite sancțiunile asociate cu nerespectarea acestor reglementări. Avem un know how dedicat în acest scop prin firma mamă de consultanță la nivel de grup – Diplomat Consult.
- Interogare automată a listelor de sancțiuni internaționale: Una dintre variabilele cele mai importante luate în calculul scorului de risc este identificarea automată a persoanei în cauză în listele de sancțiuni internaționale. Prin intermediul sistemului nostru, instituțiile financiare pot afla cu câteva click-uri dacă un potențial client figurează sau nu în aceste liste. De asemena, sistemul nostru poate informa dacă acea persoană este expusă politic sau asociată unei persoane expuse politic (PEP/PAPEP).
- Plug & Play: Interfața noastră intuitivă face ca utilizarea sistemului să fie simplă și eficientă pentru angajații instituției financiare, fără a fi necesară o pregătire extensivă în domeniul AML-CFT.
Acestea sunt doar câteva dintre beneficiile sistemului nostru de scoring AML-CFT. Prin utilizarea acestui produs IT, clienții noștri din România pot îmbunătăți semnificativ procesele lor de identificare, evaluare și gestionare a riscului, consolidând în același timp conformitatea cu reglementările în vigoare.
Cât timp ați lucrat la această soluție? De unde v-ați inspirat?
Am început să lucrăm la această soluție în anul 2022. Firma mamă de consultanță – Diplomat Consult – care are experiență de consultanță de conformitate privind reglementarea prevenirii spălării banilor și combaterii actelor de terorism, ne-a comunicat lipsa unor instrumente facile care să sprijine aplicarea acestor reglementări.
Noutățile legislative în domeniu, publicate în ultimii ani de Autoritatea Bancară Europeană (EBA) cu aplicare directa în România, au devenit o motivație directă pentru construcția acestei soluții. De atunci am trecut prin mai multe faze care ne-au adus acum la stadiul în care avem un produs matur, gata să deservească piața financiară din România.
În ceea ce privește inspirația pentru această soluție, aceasta a provenit dintr-o combinație de factori:
Cerințele pieței: Am identificat o nevoie semnificativă pe piața instituțiilor financiare din România pentru soluții eficiente și personalizate de conformitate cu legislația AML-CFT. Cerințele și provocările specifice ale acestor instituții au constituit un factor principal de inspirație pentru dezvoltarea soluției noastre.
Experiența anterioară: Fiind divizia de IT a unei companii ce deservește piața instituțiilor financiare din România, avem în spate 20 de ani de experiență în domeniul consultanței de conformitate și metodologiei de lucru din această nișă.
Experiența anterioară ne-a inspirat să dezvoltăm o soluție inovatoare și eficientă pentru nevoile specifice ale instituțiilor financiare din România.
Feedback-ul clienților: Am luat în considerare feedback-ul și cerințele clienților noștri potențiali și existenți în procesul de dezvoltare a soluției. Acest lucru ne-a ajutat să înțelegem mai bine nevoile și prioritățile pieței și să adaptăm soluția noastră în consecință. Munca în echipă cu divizia de consultanță de conformitate a adus o plus valoare construcției acestui proiect, nu doar pentru succesul lui, dar și pentru businessul zilnic al clienților.
Legislația și reglementările locale: Îndrumați de divizia de consultanță am studiat cu atenție legislația și reglementările în vigoare din România dar și cele interne ale clienților în ceea ce privește prevenirea spălării banilor și combaterea finanțării terorismului. Am proiectat soluția pentru a fi în conformitate cu aceste cerințe dar și cu scopul de a eficientiza procesele interne ale instituțiilor financiare. Acest aspect a reprezentat o sursă importantă de inspirație pentru dezvoltarea caracteristicilor și funcționalităților specifice ale soluției noastre.
Care sunt costurile unei companii care dorește să achiziționeze softul dumneavoastră? Ce pachete de licență aveți?
Costurile asociate utilizării softului nostru depind de mai mulți factori precum dimensiunea și nevoile specifice ale companiei, funcționalitățile incluse în pachetul dorit, modul de lucru pentru care optează (în interfața web sau prin integrare API) și desigur de volumul de scorări pe care dorește să le facă într-o lună.
Oferim clienților noștri serviciul de scorare în sistem SaaS (Software-as-a-Service) iar aceștia pot opta pentru un abonament lunar adaptat la volumul de interogări pe care le fac în medie în fiecare lună.
Pachetele variază de la minimum 500 de scorări lunare la 100.000+, tariful per scorare fiind redus odată cu creșterea volumului.
Sectorul imobiliar a fost considerat cel mai expus din țara noastră la riscul de spălare de bani, dar există risc de spălare de bani și în sectorul agricol, a afirmat recent Adrian Cucu, președintele Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Cum comentați?
Declarația domnului Adrian Cucu, evidențiază necesitatea unei abordări cuprinzătoare pentru gestionarea riscului de spălare a banilor în toate industriile. În cazul ambelor sectoare vizate, atât statul prin politicile de subvenționare, cât și agenții economici prin utilizarea excesivă a numerarului, utilizarea forței de muncă la negru și practicarea diverselor forme de creditare care ocolesc sistemul bancar, au dus la această situație.
Afirmația președintelui ONPCSB arată cât de important este să avem mecanisme bine gândite și implementate pentru a putea urmări, preveni și elimina pe cât posibil expunerea la practicile de spălare a banilor. Cu siguranță soluții există, dar pentru a le implementa este nevoie de oameni competenți, voință și desigur cadru legislativ. În cazul sectorului financiar, prin “mâinile” căruia trec în principal banii tuturor celorlalte industrii, este cu atât mai importantă implementarea unor strategii eficiente de combatere a acestui fenomen. Din fericire, cel puțin în domeniul financiar, s-au implementat numeroase soluții care încearcă să împiedice astfel de practici, una dintre ele fiind chiar obligativitatea de a implementa un sistem de cuantificare/măsurare/scorare a nivelului de expunere la riscul de AML-CFT.
Puteți ajuta firmele și la raportările solicitate de ONPCSB?
Raportările către ONPCSB cât și către BNR reprezintă o altă provocare în dezvoltarea produselor noastre. Una din obligațiile raportorilor către ONPCSB este aceea de a transmite notificări și rapoarte. Desigur, o astfel de comunicare devine mai facilă în cazul unei soluții automatizate iar identificarea unei astfel de cerințe poate fi un proiect de viitor apropiat pentru echipa noastră.
Cum apreciați nivelul de interes și de cunoaștere a companiilor care activează în România în privința conformării legislației în vigoare cu privire la prevenirea și sancționarea spălării banilor?
Din perspectiva mea, nivelul de interes și de cunoaștere a companiilor care activează în România cu privire la prevenirea și sancționarea spălării banilor variază enorm în funcție de mai mulți factori, inclusiv dimensiunea, natura și sectorul de activitate al fiecărei companii.
Companiile mari și internaționale, în special cele care operează în sectoare cu un risc ridicat de spălare de bani, cum ar fi sectorul financiar sau sectorul imobiliar, au adesea departamente specializate în conformitatea și gestionarea riscului, care sunt bine informate și orientate spre respectarea legislației în vigoare. Aceste companii investesc resurse semnificative în programe de conformitate și formare a personalului pentru a se asigura că sunt în conformitate cu reglementările relevante.
Pe de altă parte, în cazul companiilor mici și mijlocii, nivelul de cunoaștere și interes variază. Unele pot fi mai puțin conștiente de cerințele specifice ale legislației privind prevenirea spălării banilor sau pot considera că aceste cerințe nu se aplică în mod direct afacerii lor. Cu toate acestea, în ultimii ani, există o tendință de creștere a conștientizării și interesului din partea acestor companii pe măsură ce autoritățile de reglementare impun cerințe mai stricte și mai clare în acest domeniu. Cam aici se încadrează și clientela din domeniul IFN, care acum este în căutare de soluții automatizate și performante de reducere a expunerii la astfel de riscuri.
În general, este de dorit ca toate companiile să fie conștiente de importanța conformității legislative în ceea ce privește prevenirea și sancționarea spălării banilor, indiferent de dimensiunea sau sectorul lor de activitate. O abordare proactivă și angajată în ceea ce privește conformitatea poate ajuta companiile să evite riscurile asociate cu nerespectarea legislației și să își protejeze reputația și integritatea în cadrul pieței.