2024 – baza raportărilor de emisii tranzacționate în 2025 pentru transportul maritim (ETS)
Autor: Mihai Petre, Director, Comerţ internaţional, EY România și Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerţ internaţional, EY România


Într-o încercare de a răspunde la provocările climatice actuale și de a îndeplini obiectivele stabilite prin Acordul de la Paris privind schimbările climatice, Uniunea Europeană a decis să includă industria maritimă în Sistemul (UE) de Comercializare a Certificatelor de Emisii (ETS).
Încă din anul 2019, companiile maritime raportează anual emisiile de gaze cu efect de seră pentru navele aflate în responsabilitatea lor. Această obligație a fost introdusă prin Regulamentul (UE) nr. 757/2015 privind monitorizarea, raportarea și verificarea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transportul maritim și de modificarea Directivei 2009/16/CE.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Începând cu 2024, sistemul de comercializare a certificatelor de emisii al Uniunii Europene se aplică pentru navele cu un tonaj brut de 5.000 de tone sau mai mult. Aceasta se referă la emisiile de gaze cu efect de seră produse în timpul transportului comercial de mărfuri sau pasageri care sosesc, pleacă sau se află în porturile din jurisdicția unui stat membru. Din 1 ianuarie 2025, aceste obligații se vor extinde și la navele offshore cu un tonaj brut de peste 400 de tone.
Pe lângă obligațiile de raportare, companiile maritime vor trebui să achiziționeze și apoi să restituie primele certificate ETS până la 30 septembrie 2025, pentru emisiile raportate în 2024, în conformitate cu modificările aduse de Directiva (UE) 959/2023 la Directiva 87/2003/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii.
Ponderea emisiilor care trebuie acoperite de certificate va crește gradual în fiecare an, după cum urmează:
– 2025: 40% din emisiile raportate pentru 2024;
– 2026: 70% din emisiile raportate pentru 2025;
– 2027: 100% din emisiile raportate pentru 2026 și pentru fiecare an ulterior.
Pentru a putea achiziționa certificate ETS, operatorii maritimi vor trebui să deschidă un cont de tranzacționare sau un cont de depozit în registrul Uniunii. Aceleași reguli aplicabile altor sectoare cuprinse în legislația EU ETS vor fi valabile și în cazul licitației, transferului și anulării certificatelor.
În calitate de membru al Uniunii Europene, România va trebui să se adapteze la aceste schimbări ale Directivei 87/2003 și să le implementeze în legislația națională, colaborând cu industria de transport maritim pentru a asigura o tranziție eficientă la acest nou sistem.
În concluzie, implementarea Sistemului de Comercializare a Certificatelor de Emisii (EU ETS) în industria maritimă reprezintă o schimbare semnificativă pentru companiile maritime. Aceasta va conduce la creșterea responsabilităților acestora, de la înregistrarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, până la achiziția și restituirea certificatelor EU ETS. Operatorii maritimi vor trebui să își revizuiască și să își adapteze operațiunile, nu doar pentru a se conforma noilor reglementări, ci și pentru a stimula tranziția către practici mai durabile și mai ecologice în industria maritimă.
Despre EY România
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2023. Rețeaua noastră este integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.
Prezentă în România din anul 1992, EY furnizează, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year.
Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year.